Anvisningar för personalen vid krissituationer som rör de studerande
Dessa anvisningar är avsedda som riktgivande instruktioner för personal vid Aalto som i sitt arbete möter studerande som råkat ut för en kris.
Om du får reda på att en studerande vid Aalto har dött, ta så fort som möjligt kontakt med din högskolas chef för studieärenden/säkerhetschefen för att diskutera situationen. Om du är bland de första på plats när en studerande dött, ring 112 och följ nödcentralens instruktioner.
En studerandes dödsfall innebär ofta en kris i den studerandes närmiljö. Även anställda som den känt den studerande väl kan chockas av det inträffade. Det är viktigt att studiegemenskapen och personalen stöds i att möta krisen. Chefen för studieärenden är ansvarig för att koordinera krisstöd till den egna högskolans studerande. I mer utbredda krissituationer ansvarar säkerhetschefen för koordineringen av Aaltos krisarbete. Instansen som ansvarar för krisen konsulterar psykologerna vid Aalto-universitetets lärandetjänster och Aalto-prästerna, som kan medverka i krisarbetet och i ordnandet av minnesstunden. Chefen för studieärenden diskuterar stöd av personalen med högskolans personalchef. Personalen får stöd av sina egna chefer, personaltjänsterna, arbetshälsovården och Aalto-prästerna.
Anvisningar för personalen vid krissituationer som rör de studerande | Aalto-universitetet
Viktiga kontaktuppgifter
Din egen högskolas chef för studieärenden och din egen chef (finns i kontaktuppgifterna för din egen högskola)
Säkerhetschef, Aaltos säkerhets- och entrétjänster och Aaltos krisgrupp
När du får veta av en tredje part att en studerande dött
Om en studerande dör i Aalto-universitetets lokaler och du är en av de första på plats
När du får veta av en tredje part att en studerande dött
Chefen för studieärenden eller person förordnad av hen vid den studerandes högskola är ansvarig för att informera studerande och personal om dödsfallet. Chefen för studieärenden konsulterar kommunikationstjänsterna vid Aalto eller vid högskolan och håller dem enligt behov uppdaterade om ärenden som rör informering om det skedda.
Universitetssamfundet ska informeras om dödsfallet med respekt för de närmaste anhörigas önskemål: de beslutar om vem som informeras om vad. Känsliga uppgifter som rör dödsfallet (t.ex. dödsorsak och hälsouppgifter) är personliga ärenden som inte får förmedlas utan tillstånd från de anhöriga. Om de anhöriga ber om högskolans åsikt om i hur hög grad det bör berättas om dödsfallet i högskolan är det nödvändigt att framföra för dem att riktig information om dödsfallet hjälper den dödas gemenskap att hantera det skedda.
Beroende på situation och de anhörigas önskemål kan man informera om det skedda till exempelvis följande grupper:
I samband med informeringen om dödsfallet är det viktigt att föra fram när det ordnas gemensam krisbearbetning och eventuell minnesstund och var gemenskapen kan få stöd för att hantera det skedda. Om denna information inte ännu finns tillgänglig är det bra att i informeringen föra fram att det så snabbt som möjligt meddelas om dessa tillställningar. Tillräcklig informering ska säkerställas innan flaggorna sänks på halvstång (vaktmästarna sköter detta), innan ett minnesbord ställs upp (mer information om detta i punkt 7) eller innan andra åtgärder i anknytning till dödsfallet vidtas.
Om en internationell studerande dör informeras även den person som ansvarar för internationella ärenden vid högskolan. Det bör säkerställas att endast en person med tillräckliga språkkunskaper kommunicerar med de anhöriga.
När en studerande dör påverkar det alltid hens närmaste krets och inleder en anpassningsprocess hos dem, som vanligtvis börjar med en chockfas som först övergår till en reaktionsfas och sedan till en bearbetningsfas. Det är viktigt att anpassa krishjälpen och stödet av gemenskapen enligt faserna i anpassningsprocessen.
Till att börja reagerar de anhöriga vanligen med chock när de hör om dödsfallet, de har alltså svårt att tro på och förstå det skedda. Händelsen kan förnekas, de kan uppleva känslor av overklighet eller kan förefalla lugna, som om de inte skulle beröras av dödsfallet.
Under denna fas är det viktigt att förmedla till studiegemenskapen att personalen tar hand om ärendet. Påminn om vikten av att ta hand om de egna grundbehoven och erbjud fakta om det inträffade.
Anvisningar för personalen vid krissituationer som rör de studerande | Aalto-universitetet
Du kan dela med dig av anvisningarna som rör krisers psykiska effekter på de studerande.
Anpassningsprocessen är individuell: den påverkas av hur närstående den döda var, dödsorsaken, hur överraskande dödsfallet var i vilken livssituation den medstuderande själv är och hurdana tidigare kriser eller traumatiska förluster hen har upplevt tidigare.
När det har gått några dagar efter beskedet om dödsfallet börjar människan förstå vad som hänt. I samband med det inleds reaktionsfasen, då personen ofta starkt känner smärta och sorg över det skedda. En vanlig form av krishjälp under reaktionsfasen är gemensam, frivillig krisbearbetning för de studerande. För en del kan det fungera bättre att individuellt träffa en krisarbetare eller att tillsammans med de egna vännerna och övriga anhöriga gå igenom krisen.
Psykologerna vid lärandetjänsterna bestämmer tillsammans med chefen för studieärenden och övrig personal om vilka och hur många arbetsformer som behövs för krisen från fall till fall. Aaltos psykolog ansvarig för krisarbetet ansvarar för att planera och genomföra krisbearbetningen tillsammans med ett arbetspar som hen väljer (en annan psykolog eller en Aalto-präst). De hjälper även chefen för studieärenden eller person förordnad av hen med krisbearbetningens praktiska arrangemang (lokalbehov, kommunikationsmallar).
Vad är skillnaderna?
Minnesstundens fokus ligger på att minnas den döde och på sorgeprocessen, medan krisbearbetningens syfte är att hjälpa de studiekamrater som deltar i den att möta den verklighet som döden innebär, att bearbeta de psykiska reaktionerna (tankar, känslor, förnimmelser), normalisera de studerandes reaktioner och förbereda dem på kommande reaktioner samt initiera och fördjupa det sociala stödet.
Minnesstunden kan innehålla religiösa inslag om den dödes anhöriga godkänner det, men det gemensamma krisbearbetningstillfället ska alltid vara fritt från religiös eller livsåskådningsmässig konfessionalitet. Dessa ämnen kan behandlas om de studerande själva tar upp dem.
Det kan ordnas en minnesstund för den döda studeranden. Minnesstunden kan vara öppen för alla i Aalto-gemenskapen som berörts av dödsfallet. Att gemensamt dela sorgen ingjuter kraft och ger en lov att gå vidare. Dödsfall för oss alltid närmare de grundläggande frågorna, vilket är bra att komma ihåg under minnesstunden. Stunden kan ledas av en Aalto-präst, någon annan representant för ett religiöst samfund eller en anställd. Aalto-prästernas erfarenhet och expertis kan vara till nytta även när minnestunden inte innehåller religiösa inslag eller när den döda har hört till en annan religion. Om man behöver ta kontakt med någon annan religiös grupp kan Aalto-prästerna ge mer information och deras nätverk kan användas som hjälp.
Du hittar anvisningar och riktlinjer för minnesstunden och dess eventuella innehåll samt för ihågkommandet nedan.
Anvisningar för minnesstunden och ihågkommandet:
Möjligt innehåll för minnesstunden:
Studerandes krishjälp vid Aalto
Studerande vid Aalto kan få stöd av Aalto-prästerna som är tillgängliga oberoende av religion eller livsåskådning: Aalto-prästerna är tillgängliga för alla | Aalto-universitetet
Aaltos Starting Point of Wellbeing erbjuder vägledning och rådgivning om den studerande inte är säker på var den kan få hjälp. SPW tar emot med låg tröskel och utan tidsbokning.
Psykologerna vid lärandetjänsterna erbjuder krishjälp till studiegemenskapen (såsom gemensam krisbearbetning) och individuella diskussioner enligt behov.
Den studerande kan också få stöd av SHVS. Förstasidan - SHVS
Andra instanser som erbjuder krishjälp
Mieli rf:s Kriscenter: SOS-kriscentret | MIELI rf
Samtals- och krishjälp för unga | Helsingfors mission erbjuder avgiftsfri och konfidentiell diskussionshjälp för under 30-åringar.
Filer och e-postmeddelanden
Studieregistret
Dessa anvisningar är avsedda som riktgivande instruktioner för personal vid Aalto som i sitt arbete möter studerande som råkat ut för en kris.
På denna sida hittar du instruktioner för nödsituationer och avvikelser samt information om beredskapen vid universitetet. Du kan ringa AaltoAPUA-servicenumret 050 46 46 462 om du behöver hjälp.