Konecranes arbetsuppgift inspirerade studerande att bygga smarta prototyper

Studerande designade ett hjälpmedelsverktyg för Konecranes traverskran.
Aalto University – Aalto Industrial Internet Campus

Nära 200 studerande deltog i produktdesignskursen vid Högskolan för ingenjörsvetenskaper under hösten. De lärde sig om designprocessen för en teknisk produkt och hur den tillämpas. Det var första gången studerandena fick ta sig an ett verkligt branschproblem i ett så tidigt stadie av studierna.

Uppgiften från Konecranes var att designa ett hjälpmedel till deras traverskran med vilken objekt automatiskt kan lyftas från en lastpall till ett maskinverktyg och tillbaka. ”Konecranes har länge arbetat tillsammans med studerande, men då oftast med en grupp i taget. Det var nytt även för oss att ge en uppgift till 30 studentgrupper,” säger Ekku Rytkönen (som på bilden står på bordet), innovationsspecialist hos Konecranes.

Aalto University – Aalto Industrial Internet Campus

Under våren 2016 kom Konecranes och Aalto-universitetet överens om ett forsknings- och utbildningssamarbete inom industriellt internet. I detta syfte donerade Konecranes en smart traverskran till Aalto Industrial Internet Campus, där studerandena fick en introduktion till kranens funktioner och kunde använda labbanläggningarna för att bygga sina prototyper.

”Vi använde inte själva kranen men kunde se hur den fungerade. Det hjälpte oss få en bättre förståelse för vad Konecranes förväntade sig av oss. Produktdesignkursen var rolig och mer praktisk än andra mer teoretiska kurser jag har gått. Gruppen arbetade med uppgiften varje vecka och det var mycket informationssökande men även utrymme för kreativitet,” säger Emilia Juhlin, andraårsstudent i maskinteknik.

Emilia Aarnio tycker att det bästa var att arbeta med att bygga prototypen i labbet. ”Som ingenjör måste du veta hur du löser praktiska problem och det var just det som uppgiften lärde oss. Även om vår prototyp var väldigt enkel så stötte vi på problem när vi byggde den. Jag önskar bara att vi hade haft mer tid på oss,” funderar Emilia.

Konecranes förväntade sig att de skulle få flera välformulerade förslag, men de blev verkligen överraskade av resultatet. ”Vi förväntade oss inte att grupperna skulle bygga demonstrationer och prototyper. Några av dem var så avancerade att det var enkelt att tro att de byggts under ett helårsprojekt. Kursen varade mindre än två månader och gjordes i grupper med sex studerande,” förklarar Ekku Rytkönen.

Professor Petri Kuosmanen anser att företagssamarbetet från det första studieåret och framåt är viktigt eftersom de ämnen som de tilldelas är aktuella och baserade på verkliga branschbehov. Han säger att studerandena är motiverade att lösa fallstudier från branschen eftersom det även ger dem en chans att bekanta sig med arbetsmiljön som studeranden kommer att gå vidare till efter sin examen.

Vi samarbetar med universitet både för att få nya idéer och kreativa lösningar, och för att stärka vårt varumärke och attrahera talanger.

Ekku Rytkönen, Innovationsspecialist vid Konecranes
Aalto University – Aalto Industrial Internet Campus, prototypes built at the product design course
Prototyper byggs under projektdesignkursen.
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat