Yhteistyö

Konecranesin antama tehtävä innosti opiskelijat rakentamaan älykkäitä prototyyppejä

Opiskelijat suunnittelivat apuvälineen Konecranesin siltanosturiin.
Aalto University – Aalto Industrial Internet Campus

Insinööritieteiden korkeakoulun tuotesuunnittelun kurssille osallistui tänä syksynä lähes 200 opiskelijaa. Kurssin tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää teknisen tuotteen suunnitteluprosessin ja osaa soveltaa sitä eri sovelluskohteissa. Ensimmäistä kertaa näin alkuvaiheessa opintoja opiskelijat saivat todellisen yritysongelman ratkottavakseen.

Konecranesin antama tehtävä oli suunnitella yrityksen siltanosturiin apuväline, jolla voidaan toteuttaa työkappaleen automaattinen nosto ja siirto kuormalavalta työstökoneelle ja takaisin. ”Konecranesilla on aikaisempaa kokemusta yleensä yhden ryhmän toteuttamista opiskelijatöistä jo pitkältä ajalta. Tällaisen 30 ryhmää koskevan aiheen antaminen oli meillekin täysin uutta”, kertoo Ekku Rytkönen (kuvassa seisomassa pöydällä), joka toimii innovaatioasiantuntijana Konecranesilla.

Aalto University – Aalto Industrial Internet Campus

Aalto-yliopisto ja Konecranes sopivat keväällä 2016 teollista internetiä koskevasta tutkimus- ja koulutusyhteistyöstä, jota varten Konecranes lahjoitti Aalto-yliopiston teollisen internetin kampukselle älykkäitä toimintoja sisältävän nosturin. Opiskelijat kävivät siellä tutustumassa nosturin toimintoihin, ja heillä oli mahdollisuus käyttää laboratorion tiloja omien prototyyppiensä rakentamiseen.

”Emme päässeet kokeilemaan nosturia itse, mutta näimme, miten se toimii. Sen avulla pystyimme paremmin hahmottamaan mitä projektissa haettiin. Kurssi oli mukava, koska se oli käytännönläheisempi kuin monet aikaisemmat teoreettiset kurssit, joille olen osallistunut. Teimme joka viikko projektityötä ryhmässämme. Se vaati aika paljon tiedon hakemista, mutta jätti myös tilaa luovuudelle”, kertoo Emilia Julin, toisen vuoden kone- ja rakennustekniikan opiskelija.

Emilia Aarnion mielestä kurssilla oli ehdottomasti hienointa se, että sai työskennellä halliympäristössä ja rakentaa prototyypin itse. ”Insinöörin pitää tietää, miten ongelmia ratkaistaan käytännössä, ja tämä tehtävä opetti meille nimenomaan tätä taitoa. Vaikka prototyyppimme piirros oli hyvin yksinkertainen, toteutuksessa tuli silti vastaan pari haastetta, jotka piti ratkaista. Kunpa vain olisimme saaneet enemmän aikaa prototyypin rakentamiseen”, pohtii Emilia.

Konecranes odotti saavansa ison kasan hyvin kuvattuja ratkaisuehdotelmia, mutta lopputulokset yllättivät heidät. ”Emme arvanneet, että ryhmät tekevät demoja ja prototyyppejä aiheistaan. Jotkut prototyypeistä oli jopa viety niin pitkälle, että niitä olisi voinut kuvitella vuoden kestävän projektin tuloksiksi. Tämä kurssi sen sijaan toteutettiin alle kahdessa kuukaudessa noin kuuden opiskelijan ryhmissä”, kertoo Ekku Rytkönen.

Professori Petri Kuosmasen mukaan yritysyhteistyö koko opiskeluajan ensimmäisestä vuodesta alkaen on tärkeää, koska yrityksistä tulevat aiheet ovat tuoreita ja perustuvat alan todellisiin tarpeisiin. Hänen mukaansa opiskelijoita motivoi teollisten ongelmien ratkaiseminen myös siksi, että niiden kautta he saavat mahdollisuuden jo opiskeluvaiheessa tutustua siihen ympäristöön, johon valmistuttuaan siirtyvät.

Raikkaiden uusien ideoiden ja luovien ratkaisujen lisäksi yhteistyö yliopiston kanssa lisää Konecranesin tunnettuutta opiskelijoiden keskuudessa ja auttaa meitä houkuttelemaan parhaita osaajia yritykseemme töihin.

Ekku Rytkönen, Konecranesin innovaatioasiantuntija
Aalto University – Aalto Industrial Internet Campus, prototypes built at the product design course