Världsledande neuroforskare samlades på Twitter för forskningskonferens

Du behöver inte lämna soffan för att följa med när världsledande forskare diskuterar sina senaste upptäckter inom neurovetenskap. Den årliga Twitter Brain-konferensen #brainTC äger rum för tredje gången med start 14 mars och allt du behöver göra är att gå till deras konto på din enhet, så kan du följa med och delta i diskussionerna.
Twitter-konferenssi kokoaa yhteen aivokuvantamisen asiantuntijoita eri puolilta maailmaa. Kuva: Baran Aydogan.
Twitter-konferensen samlar experter inom neuroavbildning från hela världen. Foto: Baran Aydogan.

Vetenskapliga konferenser är ofta dyra, tidskrävande och med stort koldioxidavtryck. Lyckligtvis finns det alternativ.

På Brain Twitter-konferensen presenterar forskarna sina upptäckter i form av en serie tweetar. Presentationerna kan innehålla bilder, data och filmer, och publiken på Twitter kan ställa frågor och diskutera upptäckterna. Presentationerna väljs ut genom kvalitetsgranskning, men vem som helst kan följa konferensen och delta i diskussionen helt utan kostnad.

Årets Brain Twitter-konferens har 61 talare från 12 olika tidszoner och kommer att pågå i 19 timmar med start 6.45 finländsk tid.

Konferensen äger rum under internationella Brain Awareness week som koordineras av Dana foundation. Konferensen organiseras av forskare vid Aalto-universitetet i Finland i samarbete med forskare vid Université de Lille, Frankrike och Harvard University, USA.

“I år har vi fantastiska keynote-talare och rekordmånga forskare som presenterar sina upptäckter under evenemanget. Till exempel kommer professor Proverbio att tala om neuromekanismer och emotionella sensationer medan vi lyssnar på musik. Doktor Jay van Bavel kommer att tala om neurovetenskapen bakom samarbete”, säger en av organisatörerna, forskaren Sasa Kivisaari från Aalto-universitetet.

brainTC

Keynote-talare

8AM UTC Professor Alice M. Proverbio från Università degli Studi di Milano-Bicocca @AliceProverbio
2PM UTC Associate Professor Jay Van Bavel vid NYU @jayvanbavel
6PM UTC Dr Stephanie Jones från Brown University @drstephjones
8PM UTC Professor Russ Poldrak från Stanford University, @russpoldrack
10PM UTC Professor Paul Thompson från University of Southern California @PTenigma

Du kan se det fullständiga programmet här.

”Konferensformatets växande popularitet indikerar att forskare oroar sig mer och mer för sitt koldioxidavtryck. Internationellt samarbete och kommunikation är en vitaldel av vetenskapen, så vi behöver hitta nya sätt att samarbeta på, utan att flyga runt planeten”; säger Tommi Himberg, en av #brainTC:s grundare.

Delar av årets Twitterkonferens kommer att livesändas på Facebook av Mostly Science, en australiensisk organisation för upplysning om forskning.

Följ konferensen på Twitter: #brainTC, @realbrainTC

Mer information:

Tommi Himberg, @tijh
Postdoktoral forskare
Aalto-universitetets institution för neurovetenskap och medicinteknik
tel. 050 313 9439

Sasa Kivisaari, @SasaKivisaari
Postdoktoral forskare
Aalto-universitetets institution för neurovetenskap och medicinteknik[email protected]
tel. 050 432 2828

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.