Twitter-konferenssi tavoittaa puoli miljoonaa neurotieteestä kiinnostunutta

Aalto-yliopiston tutkijat koordinoivat jo kolmatta Brain Twitter -konferenssia 14. maaliskuuta. Voit seurata kotisohvaltasi maailman johtavien tutkijoiden keskustelua uusimmista neurotieteen löydöksistä.
Twitter-konferenssi kokoaa yhteen aivokuvantamisen asiantuntijoita eri puolilta maailmaa. Kuva: Baran Aydogan.

Tiedekonferenssien järjestäminen on kallista ja aikaa vievää, ja hiilijalanjälki on usein raskas. Vaihtoehtona matkustamiselle neurotieteilijät ovat jo kahtena aikaisempana vuonna järjestäneet Brain Twitter -konferenssin, johon voi osallistua seuraamalla @realBrainTC-käyttäjää Twitterissä. Tämänvuotinen konferenssi alkaa 14.3. klo 6.45 Suomen aikaa. Aikaisempina vuosina konferenssi on tavoittanut keskimäärin puoli miljoonaa Twitter-käyttäjää.

Brain Twitter -konferenssissa tutkijat esittelevät tutkimustuloksiaan twiittaamalla. Esityksiin voi sisältyä kuvia, tutkimustuloksia ja videoita, ja Twitter-yleisö voi esittää tutkijoille kysymyksiä ja osallistua keskusteluun. Esitykset valitaan vertaisarvioinnin perusteella. Yleisölle konferenssin seuraaminen ja keskusteluun osallistuminen on ilmaista.

”Tänä vuonna meillä on todella kiinnostavia pääpuhujia ja ennätysmäärä esityksiä. Esimerkiksi professori Alice Proverbion esitys käsittelee musiikin kuunteluun liittyvien tunne-elämyksien aivomekanismeja, ja tutkijatohtori Jay van Bavel kertoo sosiaalisesta neurotieteestä”, kertoo Aalto-yliopiston tutkija Sasa Kivisaari, joka on yksi tapahtuman järjestäjistä.

brainTC

Tänä vuonna Brain Twitter -konferenssissa esiintyy 61 tutkijaa 12 eri aikavyöhykkeeltä. Tapahtuma alkaa torstaina 14.3. kello 6.45 Suomen aikaa ja kestää yhteensä 19 tuntia.

Pääpuhujat (Suomen aikaa):
klo 10.00 professori Alice M. Proverbio, Milano-Bicoccan yliopisto, @AliceProverbio
klo 16.00 apulaisprofessori Jay Van Bavel, New Yorkin yliopisto, @jayvanbavel
klo 20.00 tutkijatohtori Stephanie Jones, Brownin yliopisto, @drstephjones
klo 22.00 professori Russ Poldrak, Stanfordin yliopisto, @russpoldrack
klo 0.00 professori Paul Thompson, Etelä-Kalifornian yliopisto, @PTenigma

”Kansainvälinen yhteistyö ja vuorovaikutus ovat olennainen osa tieteentekoa. Twitter-konferenssin kasvava suosio osoittaa, että tutkijat ovat entistä tietoisempia hiilijalanjäljestään. Tiedeyhteisö tarvitsee uusia yhteistyömenetelmiä, jotka eivät vaadi lentämistä ympäri maailmaa”, selittää Tommi Himberg, yksi konferenssin perustajajäsenistä.

Australialainen tiedeorganisaatio Mostly Science esittää osan tämänvuotisesta Twitter-konferenssista suorana lähetyksenä Facebookissa. Tapahtuma sijoittuu aivotutkimusta tukevan Dana-säätiön aivoviikolle ja sen järjestävät Aalto-yliopiston tutkijat yhteistyössä ranskalaisen Lillen yliopiston ja yhdysvaltalaisen Harvardin yliopiston tutkijoiden kanssa.

Seuraa konferenssia Twitterissä: #brainTC, @realbrainTC.

Lisätietoa:

Konferenssin ohjelma

Tommi Himberg, @tijh
Tutkijatohtori
Aalto-yliopiston neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos

Sasa Kivisaari, @SasaKivisaari
Tutkijatohtori
Aalto-yliopiston neurotieteen ja lääketieteellisen tekniikan laitos
puh. 050 432 2828

Event information on a yellow to coral gradient background with yellow bubbles and a photo of a colorful event space.
Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Kaikki aaltolaiset ovat tervetulleita, osallistuminen ei vaadi ilmoittautumista!
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

Robotiikka ja autonomiset järjestelmät kehittyvät nopeasti. Algoritmit, jotka kestävät häiriöitä ja epävarmuustekijöitä järjestelmässä ja ympäristössä, ovat kehityksen kannalta kriittisiä.
kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.