Studieprojektet Polaris visualiserar klimatångest
Aalto-universitetets studiepsykolog, Sanni Saarimäki, startade en diskussionsgrupp om klimatförändringarna. De studerande önskade en bredare offentlig debatt om klimatet. Polarisprojektet initierades som en respons på detta behov.
Studentteamet ville lyfta fram hur klimatförändringarna påverkar beslutet att skaffa barn eller inte. Klimatförändringarna har åtföljts av en föräldraskapskris, men den offentliga debatten lyser med sin frånvaro. Den mobila berättelsen kan erbjuda kamratstöd.
Klimatångesten kartlades av intervjuaren Nani Pajunen, ledande specialist inom cirkulär ekonomi vid Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra, Sini Harkki, nationell manager på Greenpeace och Sanni Saarimäki, studiepsykolog. Dessutom har public service-mediebolaget Yle producerat det journalistiska innehållet.
Hur ser klimatångest ut?
Målet med den mobila berättelsen var att hitta naturliga och visuella sätt att föra dialog som också tilltalar en yngre publik. Även om ångest är huvudtemat så är det av största vikt att berättelsen förmedlar hopp och erbjuder möjligheter att agera. Berättelsen består av en kombination av anonyma intervjuer, expertkommentarer och fotoserier.
“Fotoserien, som studerandena designat och förverkligat, är en uppslitande visualisering av känslorna som gör det svårt att tänka sig en ljus framtid. När unga vuxna känner ångest är det en stark upplevelse, och på samma gång en skoningslös sanning om planetens tillstånd”, säger den besökande läraren Päivi Häikiö, som ledde studerandena vid Aalto.
Den mobila berättelsen gjordes i samarbete med Yle Plus Desk och Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur, och är den första delen av projektet. Studerande vid Aalto Visual Communication Design Program, Oona Räyhäntausta, Iina Sillfors och Aina Viukari, har designat texten och bildinnehållet. Berättelsen kommer att presenteras på en utställning under Helsinki Design Week i Otnäs i september 2019.
Projektet är ett praktiskt sätt att fördjupa sig i unga vuxnas värld, både när det gäller innehåll och kommunikation. Yles strategi betonar interaktion och engagemang med olika sorters publik. Unga vuxna är en särskilt utmanande målgrupp.
“Vi diskuterar hela tiden hur vi ska nå ut till unga vuxna med vårt onlineinnehåll. Det kändes meningsfullt att göra projektet tillsammans med studerande, learning-by-doing”, säger Heli Suominen, journalisten från Yle som vägledde studerandena.
Kolla in berättelsen på Yles hemsida (på finska)
Team av ledare på Aalto: Besökande lärare Päivi Häikiö, producent Minna Ainoa, biträdande professor Arja Karhumaa
YLE Plusdesks arbetsgrupp: Mika Pippuri, Heli Suominen, Joel Kanerva, Juha Rissanen
- Publicerat:
- Uppdaterad: