Nyheter

Studieprojektet Polaris visualiserar klimatångest

Yles mobila berättelse försöker fånga hur unga vuxna upplever klimatförändringarna.
Polaris-projekti visualisoi nuorten ilmastoahdistusta

Aalto-universitetets studiepsykolog, Sanni Saarimäki, startade en diskussionsgrupp om klimatförändringarna. De studerande önskade en bredare offentlig debatt om klimatet. Polarisprojektet initierades som en respons på detta behov.

Studentteamet ville lyfta fram hur klimatförändringarna påverkar beslutet att skaffa barn eller inte. Klimatförändringarna har åtföljts av en föräldraskapskris, men den offentliga debatten lyser med sin frånvaro. Den mobila berättelsen kan erbjuda kamratstöd. 

Klimatångesten kartlades av intervjuaren Nani Pajunen, ledande specialist inom cirkulär ekonomi vid Jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitra, Sini Harkki, nationell manager på Greenpeace och Sanni Saarimäki, studiepsykolog. Dessutom har public service-mediebolaget Yle producerat det journalistiska innehållet.

Hur ser klimatångest ut?

Målet med den mobila berättelsen var att hitta naturliga och visuella sätt att föra dialog som också tilltalar en yngre publik. Även om ångest är huvudtemat så är det av största vikt att berättelsen förmedlar hopp och erbjuder möjligheter att agera. Berättelsen består av en kombination av anonyma intervjuer, expertkommentarer och fotoserier.

“Fotoserien, som studerandena designat och förverkligat, är en uppslitande visualisering av känslorna som gör det svårt att tänka sig en ljus framtid. När unga vuxna känner ångest är det en stark upplevelse, och på samma gång en skoningslös sanning om planetens tillstånd”, säger den besökande läraren Päivi Häikiö, som ledde studerandena vid Aalto.

Den mobila berättelsen gjordes i samarbete med Yle Plus Desk och Aalto-universitetets högskola för konst, design och arkitektur, och är den första delen av projektet. Studerande vid Aalto Visual Communication Design Program, Oona Räyhäntausta, Iina Sillfors och Aina Viukari, har designat texten och bildinnehållet. Berättelsen kommer att presenteras på en utställning under Helsinki Design Week i Otnäs i september 2019.

Projektet är ett praktiskt sätt att fördjupa sig i unga vuxnas värld, både när det gäller innehåll och kommunikation. Yles strategi betonar interaktion och engagemang med olika sorters publik. Unga vuxna är en särskilt utmanande målgrupp.

“Vi diskuterar hela tiden hur vi ska nå ut till unga vuxna med vårt onlineinnehåll. Det kändes meningsfullt att göra projektet tillsammans med studerande, learning-by-doing”, säger Heli Suominen, journalisten från Yle som vägledde studerandena.

Kolla in berättelsen på Yles hemsida (på finska)

Team av ledare på Aalto: Besökande lärare Päivi Häikiö, producent Minna Ainoa, biträdande professor Arja Karhumaa

YLE Plusdesks arbetsgrupp: Mika Pippuri, Heli Suominen, Joel Kanerva, Juha Rissanen

  • Publicerat:
  • Uppdaterad:
Dela
URL kopierat

Relaterade nyheter

green wall
Samarbete, Pressmeddelanden, Vetenskap & konst, Universitetet Publicerat:

Jane och Aatos Erkkos stiftelse beviljade Aalto-universitetet 10,5 miljoner euro för inrättandet av ett bioinnovationscenter

Centret påskyndar övergången till cirkulär ekonomi och bioekonomi och skapar möjligheter för hållbar ekonomisk tillväxt i Finland.
Green nudges illustration, two people walking on a dirt road in a park
Samarbete Publicerat:

Aalto Sustainability Hub lanserar ett nytt Green Nudge Team-program för studerande

Green Nudge Team-programmet söker studerande som vill främja hållbar utveckling vid Aalto-universitetet via betydelsefullt och praktiskt teamarbete.
Kaksi henkilöä kävelee Alvarinaukiolla kohti Kandidaattikeskusta.
Samarbete, Universitetet Publicerat:

Esbo stad och Aalto-universitetet fördjupar sitt strategiska partnerskap

Genom samarbete vill man hitta metoder för att bygga en hållbarare värld.
Promootiohatut pöydällä
Samarbete, Studier, Universitetet Publicerat:

Företag behöver doktorer – från kärnkompetenser till helhetshantering

Doktorandstudier är en väg till självutveckling och praktisk problemlösande forskning. Med doktorer får företag multidisciplinära experter som inte är rädda för att ta på sig stora utmaningar.