Polaris-opintoprojekti visualisoi nuorten kokeman ilmastoahdistuksen

Polaris-opintoprojekti käsittelee ilmastonmuutosta nuorten aikuisten näkökulmasta visuaalisen viestinnän muotoilun keinoin.
Polaris-projekti visualisoi nuorten ilmastoahdistusta

Aalto-yliopiston opintopsykologi Sanni Saarimäki on vetänyt opiskelijoille ilmastonmuutosaiheista  keskusteluryhmää, jossa nousi esiin yhteinen toive laajemmasta julkisesta keskustelusta ilmastonmuutosahdistuksen ympärillä. Polaris-projekti vastaa tähän opiskelijoiden tarpeeseen.

Opiskelijatiimi halusi tuoda esille ilmastoahdistuksen vaikutukset lapsen hankkimiseen. Ilmastonmuutokseen liittyy myös vanhemmuuden kriisi, mutta julkinen keskustelu aiheesta puuttuu. Tarinan toivotaankin toimivan vertaistukena.

Ilmastonmuutokseen liittyvää ahdistusta kartoitettiin haastattelemalla Sitran kiertotalouden johtavaa asiantuntijaa Nani Pajusta, Greenpeacen maajohtaja Sini Harkkia sekä opintopsykologi Sanni Saarimäkeä. Lisäksi Ylen työryhmä ohjasi journalistisen sisällön tuottamista.

Miten ilmastoahdistus voisi näkyä?

Mobiilitarinan tavoitteena oli etsiä nuorta yleisöä luontevampi puhetapa sekä visuaalisempi näkökulma. Vaikka ahdistus ja sen käsittely on pääteema, kaiken yllä tulee säilyä toivo ja vaikuttamismahdollisuus. Tarina koostuu nimettömien haastattelutekstien ja asiantuntijakommenttien yhdistelmästä sekä kuvasarjasta.

”Opiskelijoiden ideoima ja toteuttama kuvakerronta visualisoi riipaisevasti tunteita, joiden edessä tulevaisuutta on vaikea nähdä valoisana. Nuorten kokema ahdistus on voimakas kokemus, ja samalla armoton totuus maapallon tilasta”, Aallossa opiskelijoita ohjannut tuntiopettaja Päivi Häikiö toteaa.

Ylen Plus-deskin ja Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun yhteistyönä syntynyt mobiilitarina on konseptin ensimmäinen osa. Sen teksti- ja kuvasisällön ovat toteuttaneet visuaalisen viestinnän muotoilun koulutusohjelman (Aalto VCD) opiskelijat Oona Räyhäntausta, Iina Sillfors ja Aina Viukari. Tarina on esillä näyttelyformaatissa Helsinki Design Weekin aikaan Otaniemessä syyskuussa 2019.

Ylelle hanke oli käytännöllinen tapa uppoutua nuorten aikuisten maailmaan sekä sisällöllisesti että viestinnän muotojen näkökulmasta. Ylen strategiassa painotetaan vuorovaikutusta ja erilaisten yleisöjen osallistamista Ylen tekemiseen. Nuoret aikuiset ovat erityisen haastava kohderyhmä.

“Pohdimme Ylellä koko ajan, miten tavoittaa verkkosisällöillämme nuoret aikuiset entistä paremmin.  Tekemällä oppii parhaiten ja siksi opiskelijoiden kanssa yhdessä toteutti hanke tuntui mielekkäältä”, hankkeessa Ylen puolelta opiskelijoita ohjannut toimittaja Heli Suominen sanoo.

Tutustu tarinaan Ylen sivulla.

Ohjaava tiimi Aallossa: tuntiopettaja Päivi Häikiö, tuottaja Minna Ainoa, apulaisprofessori Arja Karhumaa

YLE Plusdesk: työryhmä Mika Pippuri, Heli Suominen, Joel Kanerva, Juha Rissanen

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Kampus, Opinnot Julkaistu:

Maarintalon toiminnot siirtyvät Kandidaattikeskukseen

Maarintalo suljetaan toukokuun lopussa.
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: