Nyheter

Livet är en studieresa och erfarenheter från resor är CV-material, sa Madventures-duon Riku Rantala och Tuomas ”Tunna” Milonoff

Tillväxt sker utanför ditt bekvämlighetsområde.
”Ni ska absolut utnyttja de utbytesmöjligheter och stipendier som Aalto erbjuder”, uppmuntrade duon studerandena.

Riku Rantala och Tuomas ”Tunna” Milonoff, som är kända för sina Madventures-äventyr, besökte Kandidatcentret torsdagen den 14 december för att föreläsa för våra studerande om nyttan av internationalisering.

Genom att visa videoklipp från sina resor och berätta om sina erfarenheter från hela världen uppmuntrade talarna studerandena att stolt gå utanför sitt bekvämlighetsområde, eftersom det alltid är en belönande upplevelse.

”I främmande länder måste man alltid uppnå lokalbefolkningens förtroende, och det kan räcka några dagar innan man lyckas bryta isen. Kulturchocken som man kan uppleva när man reser utomlands är verklighet, men det lönar sig att vara öppen för världen och våga bryta sina gränser.

Enligt Riku och Tunna kan bara de som är bra på att anpassa sig klara av konstant förändring, så det lönar sig att skapa nätverk, lära sig att tåla osäkerhet och modigt ta tag i nya upplevelser. Sist och slutligen är alla människor i hela världen likadana. Först vill vi tillgodose våra grundläggande behov, sedan vill vi ha kärlek och individualitet, bli sedda och hörda, och hävda oss lite.

Fem tumregler för att klara sig ute i världen

Riku och Tunna gav publiken på ett par hundra personer fem tumregler för att klara sig ute i världen. ”Generalisera inte, anta inte – fråga”, löd det första rådet. ”Ät den lokala maten, eftersom du samtidigt lär dig lokal praxis och ett nytt sätt att tänka.” I Finland kunde man jämföra det här med att bada bastu. ”Om ni bjuder utbyteselever att basta kanske de inte vill komma eftersom de inte vågar. Bristen på mod kan bero på att de inte vet vad det är fråga om, och därför antar något. Att tacka ja till en inbjudan är ändå ofta den rakaste vägen till att bli vän med en främmande kultur.”

Man ska också koncentrera sig på möten med människor. Man får inte skynda, man ska lägga namn på minnet, man ska vara närvarande och ha verkliga möten. Vi finländare har den dåliga vanan när vi skakar hand och presenterar oss att mumla vårt namn samtidigt som den andra personen säger sitt, och då ser vi till att säkert inte komma ihåg den nya bekantskapens namn.

Den fjärde tumregeln är att man ska våga prata. Det är bra att kunna engelska, men det lönar sig verkligen att också lära sig andra världsspråk som kinesiska, japanska, spanska och portugisiska. Man ska inte skämmas över att inte uttala språket perfekt. Det spelar ingen roll hur man uttalar; finländare kan alldeles säkert göra sig förstådda. Den sista tumregeln lydde: våga bli världsmedborgare. Det är receptet på framgång, den värdefullaste investeringen någonsin. När man blir världsmedborgare lär man sig att förstå varför någonting fungerar som det gör.

”Ni ska absolut utnyttja de utbytesmöjligheter och stipendier som Aalto erbjuder. Hela världen är öppen för er, och under studietiden är det lätt att åka utomlands”, uppmuntrade duon studerandena.

I samband med Rikus och Tunnas föreläsning ordnades också en utbytesmässa där studerandena hade möjlighet att ställa frågor till Aaltos utbyteskoordinatorer och samarbetspartner om studier utomlands. Utbytesmässans utställare var Fulbright Center, Institut Français de Finlande, Kilroy Education, Hokkaido University, Erasmus Student Network samt Aaltos karriärtjänst och dubbelexamensprogram.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: