Elämä on opintomatka ja reissut CV-kamaa, sanoi Madventures-kaksikko Riku Rantala ja Tuomas ”Tunna” Milonoff

Kasvu tapahtuu epämukavuusalueella.
Riku ja Tunna kannustivat opiskelijoita hyödyntämään Aallon tarjoamia vaihtomahdollisuuksia ja apurahoja.

Madventures-seikkailuistaan tunnettu kaksikko Riku Rantala ja Tuomas ”Tunna” Milonoff kävi torstaina 14.12. Kandidaattikeskuksessa luennoimassa opiskelijoillemme kansainvälistymisen hyödyistä.

Kaksikko näytti videoklippejä reissuistaan ja kertoi kokemuksistaan ympäri maailmaa. He kannustivat myös opiskelijoita menemään rinta kaarella epämukavuusalueelle, koska se palkitsee aina.

”Vieraissa maissa tulee aina saavuttaa sikäläisten luottamus ja jään murtamiseen voi hyvin mennä muutamia päiviä. Kulttuurishokin kohtaaminen ulkomaille mentäessä on todellista, mutta maailmalle kannattaa olla avoin ja rajansa kannattaa uskaltaa rikkoa.”

Rikun ja Tunnan mukaan vain sopeutujat selviävät jatkuvasta muutoksesta, joten kannattaa luoda verkostoja, opetella sietämään epävarmuutta ja tarttua rohkeasti uusiin asioihin. Lopulta kaikki ihmiset maailmassa ovat samanlaisia. Ensin haluamme tyydyttää perustarpeemme, sitten haluamme rakkautta, nähdyksi ja kuulluksi tulemista, yksilöllisyyttä, ja lisäksi haluamme vähän myös päteä.

Viisi nyrkkisääntöä, joilla pärjää maailmalla

Riku ja Tunna kertoivat parisatapäiselle kuulijakunnalle viisi nyrkkisääntöä, joilla pärjää maailmalla. ”Älä yleistä, älä luule – kysy”, kuului ensimmäinen ohje. ”Syö paikallista ruokaa, koska siten opit paikallisia käytäntöjä ja uutta ajattelua.” Suomessa tähän voisi verrata saunomista. ”Jos kutsutte vaihto-opiskelijan saunaan, hän ei ehkä halua tulla, koska hän ei uskalla. Uskalluksen puute voi kummuta siitä, että hän ei tiedä, mistä on kyse ja sen vuoksi hän luulee jotain. Kutsun vastaanottaminen on kuitenkin usein suorin tie vieraan kulttuurin ystäväksi.”

Myös ihmisten kohtaamiseen tulee keskittyä. Ei saa kiiruhtaa, nimet tulee painaa mieleen, pitää olla läsnä eli aidosti kohdata. Meillä suomalaisilla on huono tapa käteltäessä ja esittäydyttäessä mumista nimemme yhtaikaa päällekkäin, millä varmistumme siitä, että uuden tuttavuuden nimi ei varmastikaan jää mieleen.

Neljäs nyrkkisääntö on, että pitää uskaltaa puhua. On hyvä, että osaa englantia, mutta myös maailmankielten, kuten kiinan, japanin, espanjan ja portugalin opiskeluun, ei voi kuin kannustaa. Älkääkä hävetkö puhua ”tankeroa”. Sillä ei todellakaan ole merkitystä, miten ääntää. Suomalaiset tulevat aivan varmasti ymmärretyiksi. Ja viimeinen nyrkkisääntö kuului: Uskaltakaa ryhtyä maailmankansalaisiksi. Se on resepti menestykseen, arvokkain investointi koskaan. Kun ryhtyy maailmankansalaiseksi, oppii ymmärtämään, miksi joku tai jokin toimii niin kuin toimii.

”Hyödyntäkää siis ihmeessä Aallon tarjoamia vaihtomahdollisuuksia ja apurahoja. Teille on koko maailma avoinna ja opiskeluaikana on helppo lähteä”, kaksikko kannusti opiskelijoita.

Rikun ja Tunnan pitämän esitelmän yhteydessä järjestettiin myös vaihtomessut, jolloin opiskelijoilla oli hyvä tilaisuus kysyä Aallon vaihto-opintokoordinaattoreilta sekä yhteistyökumppaneilta opinnoista ulkomailla. Vaihtomessuille osallistuivat näytteilleasettajina Fulbright Center, Institut Français de Finlande, Kilroy Education, Hokkaido University, Erasmus Student Network sekä Aallon urapalvelut ja kaksoistutkinto-ohjelmat.

Students sitting together on stairs.
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Teamwork First-Aid Kit tukee projektikurssien opiskelijoita

Verkkosivusto tarjoaa työkaluja opiskelijatiimien tukemiseen koko projektikurssin ajan.
Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:
EU parlamentti
Yhteistyö, Opinnot Julkaistu:

Milja Mieskolainen: Euroopan Parlamentin Schuman-harjoittelu ylitti odotukseni

Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulun laskentatoimen maisteriopiskelija Milja Mieskolainen oli jo aiemmin pohtinut hakemista harjoitteluun Euroopan Unioniin, mutta oli ajatellut harjoittelupaikan saamisen olevan liian haastavaa. Keväällä 2023 hän kuitenkin huomasi ilmoituksen harjoittelupaikoista ja päätti kokeilla hakemista, sillä avoinna oli kiinnostava paikka talouden hallinnan ja EMUn valvontayksikössä. Hakeminenkaan ei osoittautunut vaikeaksi. Milja haki paikkaa, sai sen ja harjoittelu Euroopan Parlamentissa alkoi lokakuussa.
Kesäinen Otaniemen rantanäkymä, jossa Aalto-yliopiston logo ja tapahtuman nimi sekä VTT:n ja Avoimen tieteen logot.
Kampus, Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Avoimen tieteen ja tutkimuksen kesäpäivät 2024 järjestetään Aalto-yliopistossa

Avoimen tieteen kesäpäivät pidetään Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella ja Zoomissa 3.–4.6. Ilmoittauduthan 3.5. mennessä!