Laura Aalto utnämnd till kommunikationsdirektör vid Aalto-universitetet.

Laura Aalto flyttar över till Aalto-universitetet från Helsingfors stad där hon är biträdande sektorchef för kultur- och fritidssektorn.
Laura Aalto
Laura Aalto utnämnd till kommunikationsdirektör vid Aalto-universitetet. Bild: Helsingfors stad.

FM Laura Aalto har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Aalto-universitetet och till medlem i ledningsgruppen från och med 1.8.2023. Hon ansvarar för universitetets interna och externa kommunikations- och marknadsföringstjänster och för utvecklingen av dem samt för medierelationer och varumärkeshantering.

Till utbildningen är Laura Aalto filosofie magister från Helsingfors universitet med konsthistoria som huvudämne. Hon har dessutom avlagt Aalto-universitetets Executive MBA samt kompletterande studier vid Strasbourgs, Stockholms och Jyväskyläs universitet.

Laura Aalto övergår till Aalto-universitetet från Helsingfors stad där hon är biträdande sektorchef för kultur- och fritidssektorn. Före det har hon haft många nyckelroller inom kommunikation och marknadsföring, till exempel som verkställande direktör för Helsinki Marketing och marknadsförings- och kommunikationsdirektör för Internationella designstiftelsen. Internationella designstiftelsen ansvarade för att genomföra projektet World Design Capital Helsinki 2012.

Laura Aalto har dessutom många förtroendeuppdrag, bl.a. är hon vice styrelseordförande för Stiftelsen HAM Helsingfors konstmuseum samt medlem i styrelserna för Amos Rex, Finlandiahuset och UPM-Kymmenes Kulturstiftelse.

Aalto rapporterar till universitetets rektor.

Mera information:

Riitta Silvennoinen, Personaldirektör
Aalto-Universitet
tel. +358 40 525 9257, [email protected]

Laura Aalto
Aalto-Universitet
tel. +358 40 507 9660, [email protected]

Ledningen

Aalto-universitetets operativa ledningsgrupp (President's Management Team, PMT) koordinerar verksamheten vid universitetet och beredningen av förslag till beslut. Universitetets ledningsgrupp (Aalto Management Team, AMT) främjar transparens och öppen dialog i beslutsfattandet.

Aalto-universitetets ledningsgrupp
Dipoli aerials 14-9-2018_photo_Mikko_Raskinen_009_Original
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.