Nyheter

Ett armband som övervakar barnets livsfunktioner och som kan förebygga plötslig spädbarnsdöd utvecklades på Protoverkstadskursen

Studerande fick förverkliga uppdrag av företag på sommarkursen.
Lapsen elintoimintoja mittaava ranneke, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

På Protoverkstadskursen som ordnades för tredje gången planerade och byggde de studerande prototyper på uppdrag av företag. Tack vare samarbetsföretagen inom de olika branscherna varierade uppdragens teman från digitalisering till elkraftteknik och från byggbranschen till smarta textilier.

Jani Kiviaura, Lauri Blomberg, Minh Nguyen, Ville Sinkkonen och Joel Määttänen tillverkade en prototyp för Futurice. Deras uppgift var att tillverka en robothand som enkelt skulle kunna gripa tag i bräckliga föremål utan att söndra dem.

Protopajakurssilla toteutettu käsi robotille, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen
Lauri Blomberg demonstrerar hur robotklons grepp om ägget håller trots att den svänger ägget nedåt.

”Vi tillverkade flera versioner men till exempel den femfingrade handen som tillverkades på basis av ett befintligt öppet projekt kunde inte sist och slutligen böja alla fingrar på önskat sätt och därmed höll inte greppet heller. Till slut hade vi en klo med tre fingrar som vid behov även kan använda kraft för att söndra ett föremål", berättar Blomberg medan han demonstrerar hur robotklons grepp om ägget håller trots att den svänger ägget nedåt.

”Samarbetet med Futurice var intressant. Vi fick idéer och förslag på lösningar till problem som vi stötte på samt några delar, men i övrigt fick vi väldigt fria händer för att förverkliga prototypen", säger en annan av gruppens medlemmar, Jani Kiviaura.

Lapsen elintoimintoja mittaava älyranneke, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen
Armbandet som designats för Beibamboo mäter det lilla barnets puls, syresättning och kroppstemperatur. På bilden prototypen och bredvid lådan i målstorlek.

Beibamboo tillverkar praktiska kläder för små barn, såsom prematurer. Företaget gav de studerande i uppdrag att tillverka ett smart plagg som till exempel skulle kunna hjälpa till att förebygga plötslig spädbarnsdöd. Maskinteknikstuderande Topias Tyni, designstuderande Heidi Kulmala och bioinformationsteknikstuderande Liisa Seluska planerade och byggde bland annat ett armband för hem- och sjukhusanvändning som mäter barnets puls.

”Vi fick många funktioner att rymmas på armbandet", säger Kulmala. "Sensorerna mäter barnets puls, syresättning och temperatur med vilka vi strävar efter att förhindra plötslig spädbarnsdöd och krampanfall. Informationen som skickas till föräldrarnas mobiltelefon gör dem lugna.”

Dessutom finns det ljudfunktioner i armbandet: om barnet vaknar från dagsömnen och börjar vifta på handen spelar armbandet lugnande musik. Eftersom små barn är intresserade av ansikten finns sensorerna i en låda som är formad som ett pandahuvud och som också är säkert ifall det läggs i munnen.  Teamet berömmer det fruktbara samarbetet med företaget: ”Vi fick väldigt många idéer och tips.”

Protoverkstadskursen är öppen för alla studerande på Aalto och lämpar sig för både kandidat- och magisterstuderande. Brist på programmeringsfärdigheter är inte heller ett hinder för att delta:

”I de flesta projektarbeten är basprogrammeringsfärdigheter nödvändiga men alla i gruppen behöver inte kunna programmera – man kan även studera programmering på vår kurs med hjälp av assistenter, exempelvis från grundnivå,” berättar Kimmo Silvonen, den andra kursens ansvariga lärare. Projektarbetena dokumenteras och presenteras för allmänheten under kursens slutevenemang. De offentliga projektarbetena som utförts på uppdrag av företag kan i framtiden gagna kursdeltagarna då de söker arbete.

Företag som deltagit är Tuxera, Futurice, Aboense, Granlund, Ensto, Consair, Safera, IML Ilmastointimittaus, ImageWear, Topper, Medanta, Beibamboo och ScanPoint.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.