Protopajakurssilla kehitelty ranneke voi ennaltaehkäistä lasten kätkytkuolemia

Opiskelijat pääsivät toteuttamaan yritysten toimeksiantoja kesäkurssilla.
Lapsen elintoimintoja mittaava ranneke, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen

Kolmatta kertaa järjestetyllä Protopajakurssilla opiskelijat suunnittelivat ja rakensivat prototyyppejä yritysten antamista aiheista. Eri aloilla toimivien yhteistyöyritysten ansiosta toimeksiantojen teemat vaihtelivat digitalisaatiosta sähkövoimatekniikkaan, rakennusalaan ja älytekstiileihin.

Jani Kiviaura, Lauri Blomberg, Minh Nguyen, Ville Sinkkonen ja Joel Määttänen valmistivat prototyypin Futuricelle. Heidän tehtävänään oli suunnitella ja rakentaa robotille käsi, joka pystyisi tarttumaan helposti särkyviin esineisiin tiukasti niitä kuitenkaan rikkomatta.

Protopajakurssilla toteutettu käsi robotille, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen
Lauri Blomberg demonstroi, miten robottikäsi tarttuu kananmunaan rikkomatta sitä.

"Valmistimme useita versioita, mutta esimerkiksi olemassa olevaa avointa projektia hyväksikäyttämällä valmistettu viisisorminen käsi ei lopulta pystynyt taivuttamaan kaikkia sormiaan halutulla tavalla eikä sen ote siksi pitänyt. Lopulta päädyimme kolmisormiseen kouraan, joka pystyy tarvittaessa käyttämään voimaa myös esineen rikkomiseksi”, Blomberg kertoo demonstroidessaan, miten kananmunaan hellästi tarttuneen robottikouran ote pitää, vaikka se roikottaa kananmunaa alaspäin.

”Yhteistyö Futuricen kanssa oli mielenkiintoista. Saimme ideoita ja ratkaisuehdotuksia kohtaamiimme ongelmiin sekä muutamia osia, mutta muuten meille annettiin hyvin vapaat kädet prototyypin toteuttamiseen”, toinen ryhmän jäsenistä, Jani Kiviaura, kertoo.

Lapsen elintoimintoja mittaava älyranneke, kuva: Aalto-yliopisto / Linda Koskinen
Beibamboolle suunniteltu ranneke mittaa pienen lapsen sykettä, happisaturaatiota ja ruumiinlämpöä. Kuvassa prototyyppi ja sen alapuolella kotelo tavoitekoossa.

Beibamboo valmistaa käytännöllisiä vaatteita pienille lapsille, kuten keskosille. Yritys antoi opiskelijoille tehtäväksi valmistaa älyvaate, joka voisi auttaa esimerkiksi kätkytkuolemien ennaltaehkäisemisessä. Konetekniikan opiskelija Topias Tyni, muotoilun opiskelija Heidi Kulmala ja bioinformaatiotekniikkaa opiskeleva Liisa Seluska suunnittelivat ja rakensivat muun muassa lapsen sykettä mittaavan rannekkeen koti- ja sairaalakäyttöön.

”Saimme mahdutettua rannekkeeseen monta toimintoa”, Kulmala kertoo. ”Sensorit mittaavat lapsen pulssia, happisaturaatiota ja lämpötilaa, minkä avulla pyritään estämään kätkytkuolemia ja kouristuskohtauksia. Matkapuhelimeen lähetetyt tiedot tuovat vanhemmille mielenrauhaa.”

Lisäksi rannekkeessa on äänitoimintoja: jos lapsi herää päiväunilta ja alkaa heiluttaa kättään, ranneke soittaa rauhoittavaa musiikkia. Koska kasvot kiinnostavat pieniä lapsia, sensorit ovat pandan pään muotoisessa kotelossa, joka lapsen on turvallista laittaa suuhun. Tiimi kehuu yhteistyötä yrityksen kanssa hedelmälliseksi: ”Saimme tosi paljon ideoita ja vinkkejä.”

Kaikille Aallon opiskelijoille avoin Protopajakurssi sopii sekä kandidaatti- että maisterivaiheen opiskelijoille. Ohjelmointitaitojen puutekaan ei ole este osallistumiselle.

”Perusohjelmointitaidot ovat useimmissa projektitöissä tarpeen, mutta kaikkien ryhmäläisten ei tarvitse osata ohjelmointia – sitä voi myös opiskella kurssillamme assistenttien avulla, vaikka alkeista lähtien,” Kimmo Silvonen, toinen kurssin vastuuopettajista, kertoo. Projektityöt dokumentoidaan ja esitellään yleisölle kurssin lopputapahtumassa. Julkiseksi jäävät, yritykselle tehdyt projektityöt voivat tulevaisuudessa olla kurssilaisille hyödyksi työnhaussa.

Mukaan lähteneitä yrityksiä olivat Tuxera, Futurice, Aboense, Granlund, Ensto, Consair, Safera, IML Ilmastointimittaus, ImageWear, Topper, Medanta, Beibamboo ja ScanPoint.

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Nanoselluloosaa
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Nainen seisoo ulkona kädet levitettynä sivuille. Taustalla näkyy kaupunki, merta ja vuoria.
Opinnot Julkaistu:

Fia Hedman pääsi kehittämään taitojaan ja oppi valtavasti uutta korkeakouluharjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä

Bella-Fia Hedman työskenteli syksyllä 2023 neljän kuukauden ajan viestinnän ja markkinoinnin harjoittelijana Kauppakorkeakoulun ulkoisten suhteiden yksikössä.