Aalto-universitetet rankades högt i Shanghai-rankningarna

Åtta av Aalto-universitetets forskningsområden rankades bland de 100 bästa i världen.
Graphic image of ShanghaiRankings 2019 with white and red background, text on the picture Telecommunications Engineering 22 in the world.

Aalto-universitetet har återigen rankats högt i den ansedda universitetsrankingen ShanghaiRanking i de ämnesspecifika jämförelserna.

Bland de 50 bästa nådde fyra av Aalto-universitetets forskningsområden, som alla även förbättrade sin ranking från förra året: telekommunikationsteknik rankades på 22 plats (förra året 28), företagsekonomi rankades på plats 29 (34), ledarskap plats 32 (36) och informationsvetenskap plats 47 (51-100).

Flera andra forskningsområden vid Aalto rankades också bland de 100 bästa: bland annat elektroteknik, fjärravkänning, gruv- och mineralteknik och transportvetenskap och teknik.

Resultaten från ShanghaiRanking, som släpptes första gången 2009, utvärderar universitet i 54 ämnen inom naturvetenskap, teknik samt livs-, medicin- och samhällsvetenskap. Rankningen bedömer inte ämnen relaterade till konst och design. Totalt utvärderades över 4000 universitet 2019.

ShanghaiRankings by subjects 2019

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.