Aalto sijoittui hyvin Shanghai-rankingin alakohtaisissa vertailuissa

Kahdeksan Aallon tutkimusalaa sijoittui maailmassa 100 parhaan joukkoon.
Graphic image of ShanghaiRankings 2019 with white and red background, text on the picture Telecommunications Engineering 22 in the world.

Aalto-yliopiston tutkimusalat sijoittuivat jälleen erinomaisesti arvostetun ShanghaiRankingin alakohtaisissa vertailuissa. 50 parhaan joukkoon ylsi neljä Aallon tutkimusalaa, jotka kaikki myös paransivat sijoitustaan viime vuodesta: tietoliikennetekniikka oli sijalla 22 (viime vuonna sijoitus oli 28), liiketaloustiede sijalla 29 (34), johtaminen sijalla 32 (36) ja tietotekniikka sijalla 47 (51-100).

Sadan parhaan joukossa olivat Aallon tutkimusaloista myös sähkötekniikka, kaukokartoitus, kaivos- ja mineraalitekniikka sekä liikennetutkimus ja -tekniikka.

ShanghaiRankingin alakohtaiset vertailut perustuvat yliopistojen tieteellisten julkaisujen ja niiden keräämien viittausten alakohtaiseen analyysiin sekä yliopiston henkilöstölle myönnettyihin kansainvälisiin palkintoihin. Tänä vuonna 4000 yliopiston vertailussa oli mukana kaikkiaan 54 alaa. Aallolle tärkeät design- ja taidealat eivät olleet mukana vertailussa.

ShanghaiRankings by subjects 2019

Professori Maria Sammalkorpi

Tutustu meihin: Professori Maria Sammalkorpi

Sammalkorpi on väitellyt tohtoriksi Teknillisestä korkeakoulusta vuonna 2004. Väiteltyään Sammalkorpi on toiminut tutkijana mm. Princetonin ja Yalen yliopistoissa sekä Aalto-yliopistossa.
Prinsessalle esitellään luonnollisia väriaineita
Yliopisto Julkaistu:

Thaimaan prinsessa Maha Chakri Sirindhorn vieraili Aalto-yliopistossa

Prinsessa seurueineen tutustui mm. tekstiilisuunnitteluun, Startup Saunaan, Aalto-yliopisto Junioriin sekä Aalto Ice Tankin toimintaan.
bakteereja ohjataan magneettikentän avulla
Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Fyysikot saivat bakteerit uimaan lähes täydellisissä riveissä

Bakteerien ohjaaminen onnistui magneettikentän avulla. Löytö auttaa ymmärtämään bakteeripopulaatioiden käyttäytymistä ja voi jatkossa auttaa esimerkiksi kehittämään uuden sukupolven materiaaleja, joista kaavaillaan apua muun muassa lääkkeiden kohdennettuun kuljettamiseen kehon sisällä.
Ahomansikka
Kampus Julkaistu:

Ihmisten, kasvien ja pölyttäjien kampus

Aalto-yliopiston kampusluontoa hoidetaan monimuotoisuus ja luontotyyppien ominaislajisto huomioiden.