Nyheter

Aalto-universitetet får 1895 nya studerande – antalet sökande ökade från förra året

Resultaten av högskolornas gemensamma ansökan har publicerats i Studieinfo-tjänsten.
Opiskelijoita kampuksella 2019 Kuva: Unto Rautio

Resultatet av högskolornas gemensamma ansökan har publicerats 27.6.2019 i Studieinfo-tjänsten. Sökande kan kontrollera sina egna antagningsresultat genom att logga in i Min Studieinfo-tjänsten på adressen https://studieinfo.fi/oma-opintopolku/.

Högskolornas gemensamma ansökan avslutades i början av april och ca. 12 500 personer ansökte till Aalto-universitetet. Mer än 11 500 sökte till finsk- och svenskspråkiga ansökningsalternativ och över 2 700  sökte till engelskspråkiga ansökningsalternativ.  Samma person kan ha sökt till flera utbildningsområden och ansökningsmål. Året 2018 fick Aalto ungefär 11 900 sökande, vilket var en ökning på 6%.  Av de sökande i år hade 68% valt Aalto som sitt första ansökningsalternativ, antalet förstahandssökande ökade med 15% i jämförelse med året innan.

”Varmt välkomna alla nya studerande och gratulationer för en fin insats! Det är glädjande att Aalto-universitetets handelshögskola våren 2019 fick mest förstahandssökande av alla ansökningsalternativ vid finska universitet och högskolor. Intresset för Aaltos tekniska och konstnärliga områden är också stark”, säger vicerektor Petri Suomala, som ansvarar för undervisningen vid Aalto-universitet.

I år var de sökande mest intresserade av ekonomie kandidat utbildningsprogrammet, inom det konstnärliga utbildningsområdet intresserade visuell kommunikation och design, bildkonstpedagogik och inredningsarkitektur. Datateknik, automations- och informationsteknologi samt maskin- och byggnadsteknik intresserade mest inom det tekniska utbildningsområdet.

En del sökande har valts på basis av studieprestationer i Aalto-universitetets öppna universitet. Genom öppna universitetsleden kan man ansöka till vissa kandidatutbildningsprogram inom de tekniska och ekonomiska områdena. Nästa möjlighet att anmäla sig till tekniska ledstudier är i början av oktober. Till ekonomiska universitetsledstudier kan man anmäla sig året runt.

Studieinfos placeringskörning ger en studieplats till varje sökande som har blivit antagen. Placeringskörningen omfattar alla ansökningsalternativ för den gemensamma ansökan vid universitet och yrkeshögskolor och den avslutas den 31 juli 2019.

Alla studerande som deltog i den gemensamma ansökan blir underrättade om resultatet av antagningarna i Min Studieinfo, men också i det resultatbrev som Utbildningsstyrelsen skickar till alla sökande per e-post.

Mer information:

Kontakt för media:
Eija Zitting, chef för lärandetjänsterna
tel. 050 364 7778

Sökandes kontakt:
ansö[email protected]

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.