Högskolan för konst, design och arkitektur

Studerande från Aalto vann formgivningstävlingen Habitare

Formgivningstävlingen Habitare vanns gemensamt av Ariane Relander med designen Organized Chaos (Organiserat kaos), samt designduon Janne Pärssinen och Tony Yau med designen Spotti (”Fläck”).
Spotti by Janne Pärssinen and Tony Yau. Photo: Maija Astikainen

Huvuddomaren i tävlingen, chefsdesignern och grundaren av designfirman Inside Outside Petra Blaisse valde vinnarna från fyra finalister. Vinnarna delar på förstapriset 5 000 euro som donerats av Finnish Fair Foundation. Formgivningarna från de fyra finalisterna kommer att visas vid Habitare i Helsingfors mellan den 12 och 16 september 2018. Detta var den 17:e gången tävlingen anordnades.

Habitares formgivningstävling organiserades av Mässcentrum och Aalto-universitetets Högskola för konst, design och arkitektur och temat var pussel med instruktionen att designa en gemensam mötesplats för boenden. Idén var att hitta en lösning som använder ett element som liknar en pusselbit. Förverkligandet av elementet skulle vara av hög kvalitet och det skulle vara enkelt att kopiera designen. Den vinnande designen skulle placeras i området Postipuisto i norra Böledistriktet i Helsingfors där Bonava Finland utvecklar ett stadskvarter.

Ariane Relanders Organized Chaos befinner sig i gränslandet mellan en rumslig installation och en skulptur. Designen är tillverkad av aluminiumrör och leker med kinetisk och optisk konst samt ger sittplats och skydd för gemensamma samlingar.

Janne Pärssinen och Tony Yaus Spotti är tillverkad av moduler, och trämöbeln ger en rad olika upplevelser och användningsområden. Du kan antigen sitta eller ligga på Spotti eller använda det som en lekplats. Designen fungerar även som en visuell skärm.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: