Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu

Habitare-suunnittelukilvan voitto Aallon opiskelijoille

Muotoilun, arkkitehtuurin ja tilasuunnittelun opiskelijat Ariane Relander, Janne Pärssinen ja Tony Yau jakavat suunnittelukilpailun voiton.
Spotti by Janne Pärssinen and Tony Yau. Photo: Maija Astikainen

Messukeskuksen ja Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun järjestämän suunnittelukilpailun teemana oli Puzzle – Palapeli ja tehtävänä löytää ratkaisu kerrostaloasukkaiden yhteisölliseksi kohtaamispaikaksi. Tarkoituksena oli hyödyntää palapelimaista elementtiä, joka on korkeatasoisesti toteutettu ja monistettava. Tehtävä sijoittui Helsinkiin Pohjois-Pasilan Postipuistoon, jonne Bonava Suomi Oy rakennuttaa urbaanin korttelikokonaisuuden.

Kilpailun päätuomari, Inside Outside -suunnittelutoimiston pääsuunnittelija ja perustaja Petra Blaisse valitsi voittajat neljän finalistin joukosta.

Ariane Relanderin Organized Chaos asettuu tilainstallaation ja veistoksen välimaastoon. Alumiiniputkesta valmistettu työ leikittelee kineettisellä ja optisella taiteella ja tarjoaa istuskelupaikkoja ja suojaa yhteisölliseen oleskeluun.

Suunnittelijakaksikko Janne Pärssisen ja Tony Yaun Spotti, modulaarisista elementeistä koostuva puinen kaluste, luo edellytykset erilaisille kokemuksille ja erilaisille käyttötarkoituksille. Spotissa voi istua, makoilla, temppuilla ja se tarjoaa myös näkösuojan.

”Relanderin työ on arkkitehtoninen. Kilpailutyö oli väriltään musta, mutta sama elementti toimii erinomaisesti myös värillisenä, sävyt ympäristön mukaan valittuina. Mallin jatkokehityksessä on hyvä miettiä materiaalivalinnan ekologisuutta. Janne Pärssisen ja Tony Yaun työssä puolestaan innosti leikillisyys ja orgaaninen virtaava muotokieli sekä se, että materiaali on kierrätettyä. Tämän työn jatkokehityksessä kiinnittäisin huomiota säänkestävyyteen”, Blaisse perusteli valintojaan.

Voittajat jakavat Suomen Messusäätiön lahjoittaman 5 000 euron pääpalkinnon. Kilpailun neljä finalistityötä ovat nähtävillä Habitaressa Helsingissä 12.-16.9.2018. Suunnittelukilpailu järjestettiin tänä vuonna 17. kerran.