Akademiska evenemang och traditioner

Sammanfattning av den högtidliga doktorspromotionen vid de Högskolan för konst, design och arkitektur 2019

Promotionen vid Högskolan för konst, design och arkitektur ordnades 13 juni 2019. Under promotionen upptogs konstdoktorer och konstmagistrar utexaminerade 21.4.2012–30.4.2019, teknologie doktorer (arkitektur) utexaminerade 1.6.2018–30.4.2019 och arkitekter och landskapsarkitekter utexaminerade 1.1.2012–30.4.2019 som medlemmar till det vetenskapliga samfundet på ett traditionsenligt och festligt sätt.
ARTSPromootio2019_tohtorit
Aalto University / Matti Rajala

Hedersdoktorer inom konst 2019

Vid promotionen vid Högskolan för konst, design och arkitektur i juni promoverades åtta nya hedersdoktorer inom konst, som representerar den internationella toppen inom högskolans områden:

• Eija-Liisa Ahtila, samtida konstnär och filmmakare;
  • Jacob Buur, professor i användarcentrerad design och ledare för forskningsmiljön Design Research Environment, Syddansk Universitet;
  • Helena Hyvönen, professor emerita, före detta rektor för Konstindustriella högskolan (2008–2009) och före detta dekanus för Högskolan för konst, design och arkitektur (2010–2014);
  • Leena Iisakkila, landskapsarkitekt;
  • Kari Korkman, verkställande direktör, Helsinki Design Week;
  • Irit Rogoff, professor i visuell kultur och grundare av institutionen i Goldsmiths, University of London;
  • Gerfried Stocker, verkställande direktör och konstnärlig ledare, Ars Electronica;
  • Daniel Thawley, chefredaktör och förläggare, A Magazine Curated by.

Mer information om hedersdoktorerna inom konst 2019.

Tal under promotions

Mer information om promotionen vid Högskolan för konst, design och arkitektur 2019

ARTSPromootio2019_hatut
ARTSPromootio2019_DHCkaikki

Hedersdoktorer inom konst 2019

De Högskolan för konst, design och arkitektur utnämnde i juni 2019 åtta betydande påverkare till hedersdoktorer.

• Publicerat:
  • Uppdaterad: