Akademiska evenemang och traditioner

Ceremoniell doktorspromotion inom det tekniska området 2024

Ceremoniella doktorspromotionen av tekniska området vid Aalto-universitetet ordnas under ceremoniveckan, 14 juni 2024. I år har Högskolan för ingenjörsvetenskaper ansvaret för arrangemanget av den högtidligaste festen bland de akademiska tillställningarna.
SCI dean Jouko Lampinen
Jouko Lampinen, dekanus för Högskolan för teknikvetenskaper. Foto: Aalto-universitetet / Mika Levälampi
Peter Lund, 2023 Conferrer. Photo: Aalto University / Mika Levälampi

Conferment reminds us of a festive tradition and the founding principles of universities: academic freedom and independence of universities.

Peter Lund, promotor 2023

De promoverade doktorerna upptas i ceremonin som fullvärdiga medlemmar i sitt vetenskapliga samfund. Som en symbol för anknytningen anges doktorerna en speciell doktorshatt framför publiken bestående av professorer, hedersdoktorer och jubileumsdoktorer. Promotions festligheterna inkluderar även festtal, solenna musikföreställningar samt professorprocessionen, som börjar och avslutar den ceremoniella promotionsakten. Promotionen fortsätter med middag och bal, där orkestrar spelar både gamla salongsdanser och nyare dansmusik.

Promovendi 2023
Promovendi före promotionsakten. Foto: Aalto-universitetet / Heli Sorjonen

Promovendi 2023–2024

Doktorer utexaminerade mellan 1 maj 2023 – 30 april 2024 är berättigade att delta i nästa promotion.

Den preliminära anmälningen börjar i november. Ytterligare information: [email protected].

Doctoral hats / Aalto University

Hedersdoktorer

Titeln hedersdoktor tilldelas personer som har en stark anknytning till Aalto-universitetet eller som anses värdiga denna utmärkelse på basen av sina meriter inom vetenskap, teknik, ekonomi eller konst likaså övriga insatser för att främja samhället och kulturverksamhet.

Teknologie hedersdoktorer 2024

Hedersdoktorers presentationer 13 juni 2024

Aalto-universitetets fem nya hedersdoktorer ger synpunkter till sina respektive områden. Evenemanget är öppet till publiken, välkommen!

Honorary doctors talks 2024

2023 promotions bilder