VisiLean vauhdittaa rakennusprojekteja parantamalla tiedonkulkua

Digitalisaatio muuttaa myös perinteikästä rakennusalaa. Aalto-yliopistosta ponnistaneen VisiLeanin digiratkaisu kiinnostaa kansainvälisiä rakennusyhtiöitä.
visilean statup bhargav dave martin zilliacus
Bharghav Dave ja Martin Zilliacus VisiLeanista.

Työskennellessään Intiassa ja Isossa-Britanniassa rakennusinsinöörinä Bhargav Dave huomasi, että rakennusprojekteissa tieto kulkee usein takkuillen kentältä työnjohdolle. Huono tiedonkulku hankaloittaa projektien suunnittelua ja aiheuttaa turhaa odottelua työmailla.

Nyt Daven johtamalla VisiLean-yrityksellä on tarjota yrityksille ratkaisu. Se on kehittänyt pilvipohjaisen BIM-tietomallia (Building Information Modeling) hyödyntävän projektinhallintajärjestelmän – eli järjestelmän, joka yhdistää kaikki rakennusprojektin tiedot ja suunnitelmat kohteen reaaliaikaiseen kolmiulotteiseen malliin.

Mobiilisovelluksen avulla kaikki projektin työntekijät voivat esimerkiksi kertoa työn edistymisestä, suunnitella aikatauluja tai ilmoittaa tarvikkeiden loppumisesta. Projektin etenemistä voi seurata järjestelmään integroidun rakennuksen 3D-mallin avulla.

”Tavoitteena on tehostaa rakennusprosesseja ja helpottaa ihmisten jokapäiväistä työtä työmailla”, Dave selittää.

VisiLean tukee lean-johtamistapaa, jolla pyritään prosessien laadun parantamiseen tarpeettomia toimintoja karsimalla. Kun kaikki työntekijät voivat osallistua työn raportointiin ja suunnitteluun, rakennusprojektien hallinta helpottuu ja aikaa sekä rahaa säästyy.

Tutkimusprojektista kansainväliseksi kasvuyritykseksi

VisiLean pohjautuu Bhargav Daven brittiläisessä Salfordin yliopistossa ja Aalto-yliopistolla tekemään tutkimustyöhön. Perustajajäseninä ovat lisäksi tutkijakollega Stefan Boddy Salfordista ja useissa yrityksissä liiketoimintaa kehittänyt Martin Zilliacus.

Ideaa kehittämässä on ollut lean-rakentamisen uranuurtaja professori Lauri Koskela, joka toimii yhtiön neuvonantajana. Taustajoukoissa on myös professori Rafael Sacks, joka on BIM-tietomallin merkittävä kehittäjä.

VisiLeanin kaupallistaminen käynnistyi vuonna 2013 Aalto-yliopistossa Business Finlandin (silloinen Tekes) Tutkimuksesta uutta liiketoimintaa (TUTLI) -rahoituksenavulla. Startup perustettiin vuonna 2015.

Tuotteelle on rakennusalalla todellista kysyntää, sillä alkuvaiheessa vastaavanlaisia järjestelmiä ei ollut markkinoilla käytännössä lainkaan.

”Pahin kilpailijamme oli excel-taulukko”, yrityksen operatiivinen johtaja Martin Zilliacus sanoo.

Nyt kilpailijoita on tullut, mutta VisiLeanin tilanne näyttää Daven ja Zilliacuksen mukaan erittäin valoisalta.

”Olemme saaneet todella isoja projekteja, joissa olemme kilpailleet suurten kansainvälisten yritysten kanssa. Se on antanut itsevarmuutta ja luottamusta omaan tuotteeseen. Asiakkaamme markkinoivat tuotettamme eteenpäin, mikä on erittäin lupaavaa”, Dave summaa.

Rakennusala digitalisoituu hiljalleen

VisiLeanin fokus on ollut alusta asti kansainvälinen. Reilut kymmenen henkeä vakituisesti työllistävällä yrityksellä on Helsingin-pääkonttorin lisäksi toimisto Intiassa, ja uutta toimistoa ollaan avaamassa Lontooseen. Asiakkaita on Pohjoismaissa, Intiassa ja Isossa-Britanniassa.

Vuonna 2017 VisiLean sai pääomasijoittajilta ensimmäisen rahoituksen ja uusi rahoituskierros on käynnistymässä.

Yrityksellä ei ole tällä hetkellä suunnitelmissa lähteä laajentamaan tuotevalikoimaansa, vaan se keskittyy kehittämään ydintuotettaan ja etsimään mahdollisuuksia kansainvälisiltä markkinoilta. Mahdollisuuksia riittää, sillä rakentaminen kasvaa ja alan yritykset ovat aiempaa kiinnostuneempia ottamaan käyttöön uusia digitaalisia työkaluja.

”Kasvamme maltillista vauhtia. Rakennusalalla käytännöt muuttuvat hitaasti ja päätöksenteko vie kauan”, Zilliacus sanoo.

Perustajien mukaan yrityksen alkuvaiheessa saama tuki, kuten TUTLI-rahoitus ja Aalto-yliopiston innovaatiopalvelut, on ollut ratkaisevan tärkeää.

”Paljon hyviä ideoita kuolee, jos ne eivät saa tarvitsemaansa tukea”, Dave sanoo.

Juttusarjassa esittelemme tutkimukseen perustuvia startupeja. Vuosittain Aalto-yliopiston tuella syntyy keskimäärin 5–10 uutta tutkimuspohjaista yritystä.

Aalto-yliopiston innovaatiopalvelut
Panu Kuosmanen

Katso kaikki esittelyt

Prolapse mesh.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Gynekologisten laskeumien hoitoon kehitetään yksilöllistettyä biomateriaalia

Uudenlaisia biolaskeumaverkkoja voidaan hyödyntää myös tyrän ja virtsankarkailun hoidossa.
Unified chargers charging station  jukka anttonen matias maenpaa photo Annamari Tolonen

Unified Chargers antaa virtaa sähköautojen vallankumoukseen

Opiskelijoiden ideasta syntynyt yritys haluaa tuoda edistynyttä latausteknologiaa helpommin saataville.
Hoitolaitteen testausta laitteen kehityksestä vastaavan insinöörin Ossi Kaikkosen toimesta. Kuva: Matti Ahlgren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Uusi laserterapia pyrkii pysäyttämään silmänpohjan ikärappeuman etenemisen

Maculaser-lämmityshoito perustuu silmänpohjan pigmenttiepiteelin eli pigmenttisolukerroksen lämmittämiseen lähi-infrapunalaserilla ja tarkkaan lämpötilan kontrolliin hoidon aikana. Tavoitteena on silmänpohjan ikärappeuman yksilöity, turvallinen ja tehokas hoito.
Addcomposites startup photo Annamari Tolonen

Addcomposites auttaa pieniä yrityksiä automatisoimaan komposiittiosien valmistuksen

Opiskelijaprojektista syntynyt startup suuntasi heti kansainvälisille markkinoille. Se aikoo olla Euroopan ykkösratkaisu kasvavalla alalla.

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024

Metallikuutio, jota kädet koskettaa

IoT Paja Säätiö lahjoittaa miljoona euroa Insinööritieteiden korkeakoululle