Uutiset

Unified Chargers antaa virtaa sähköautojen vallankumoukseen

Opiskelijoiden ideasta syntynyt yritys haluaa tuoda edistynyttä latausteknologiaa helpommin saataville.
Unified chargers charging station  jukka anttonen matias maenpaa photo Annamari Tolonen
Unified Chargersin pikalatausasemalla voi ladata samanaikaisesti kahta autoa. Kuvassa perustajat Jukka Anttonen ja Matias Mäenpää.

Kaikki lähti kahden teekkarin pähkähullusta päähänpistosta. Vuonna 2009 opiskelukaverit Jukka Anttonen ja Matias Mäenpää päättivät kokeilla, miten onnistuisi muuttaa dieselkäyttöinen Toyota Corolla sähköautoksi. Siitä tuli hienosti toimiva kulkupeli – joten seuraavaksi tarvittiin lataustekniikkaa.

Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, sähköautot ovat muuttuneet kuriositeetista ympäristötietoisen kuluttajan valinnaksi ja Aalto-yliopistolla syntynyt Unified Chargers -yritys on valmis kaupalliseen läpimurtoon.

”Olemme kehittäneet markkinoiden pienimmän, keveimmän ja kustannustehokkaimman sähköautojen pikalatausaseman”, Unified Chargersin toimitusjohtaja Jukka Anttonen kertoo.

Pikalatauksella sähköauton akku täyttyy joissakin kymmenissä minuuteissa, kun tavallisella latauspisteellä lataus vie tunteja. Tehokkaat pikalatausasemat vievät kuitenkin paljon tilaa, ja niitä on sijoitettu esimerkiksi huoltoasemille ja teiden varsille.

Unified Chargersin kehittämä noin 80-kiloinen asema on suunniteltu erityisesti kaupunkiympäristöön ja ahtaisiin tiloihin, kuten parkkihalleihin. Tätä silmällä pitäen siihen on kehitetty yhteistyössä Helkama Bican kanssa tilaa säästävä kihara kaapeli.

”Suorat kaapelit vaurioituvat helposti esimerkiksi lojuessaan parkkihallin lattialla. Kaapeli on kallis osa latausasemaa”, Anttonen selittää.

Potentiaalisina asiakkaina ovat ensi sijassa muun muassa autojälleenmyyjät, energiayhtiöt ja julkinen sektori.

Yhteistyökumppanit ovat aloittelevalle yritykselle elinehto

Patentoitu pieneen tilaan mahtuva lataustekniikka syntyi oikeastaan sähkö-Corollan ansiosta: alun perin Anttonen ja Mäenpää alkoivat kehittämään auton sisälle mahtuvaa latauslaitteistoa. Pian huomattiin, että parempi hyöty saadaan ulkoisesta latausasemasta.

Pitkä kehitystyö sai työntöapua Aalto-yliopiston innovaatiopalveluilta ja Business Finlandin TUTLI-rahoituksesta. Tällä hetkellä viiden hengen ydintiimillä toimivan yrityksen päämaja Aalto-yliopiston kampuksella.

”Aalto-yliopisto on varsinkin alkuvaiheessa antanut meille uskottavuutta. Se on mahdollistanut meille paljon tapaamisia potentiaalisten yhteistyökumppanien, sijoittajien ja mahdollisten asiakkaidenkin kanssa. On ihan eri asia lähestyä erilaisia tahoja, kun voi kertoa olevansa Aallosta sen sijaan, että on vain kaksi teekkaria ja idea”, Anttonen sanoo.

Yhteistyökumppanit ovat olleet aloittelevalle teknologiayritykselle ratkaisevan tärkeitä. Kehitystyötä on tehty yhdessä yrityskumppanien, kuten tehoelektroniikkaan erikoistuneen Powerfinnin, kanssa. Tuotteiden osat tulevat yhteistyökumppaneilta eri puolilta Suomea, mikä tuo joustavuutta tuotantoon.

”Tuotteillamme on Avainlippu, mikä kertoo työn korkeasta kotimaisuusasteesta”, Anttonen sanoo.

Sähköautomarkkinat kasvavat hurjaa vauhtia

Julkisten latauspisteiden määrä on kasvanut voimakkaasti parin viime vuoden aikana, ja latauspalvelut ovat yhä useammin maksullisia. Unified Chargers on kehittänyt tuotteisiinsa myös maksualustan ja mobiilisovellus-käyttöliittymän.

Sähköautojen vallankumous ja sen myötä lataustekniikan ja -palveluiden markkinoiden nopean kasvun vaihe ovat vasta edessä, Jukka Anttonen uskoo. Sähköautojen myynti ovat kasvanut viimeisten vuosien aikana sadan prosentin vuosivauhtia ja ladattavien hybridien sitäkin voimakkaammin.

”Vielä vuonna 2015 kävimme rahoittajien kanssa pitkällistä keskustelua siitä, onko sähköautoistumisessa todella potentiaalia. Ala kehittyy hurjaa vauhtia”, Anttonen sanoo.

Unified Chargersin tavoitteena on nousta kansainvälisesti merkittäväksi toimijaksi latauspalveluiden markkinoilla. Se vaatii vauhdissa mukana pysymistä – ja jatkuvaa kehitystyötä.

”Muutaman vuoden päästä voivat olla arkipäivää langattomat latausasemat, joilla ajoneuvot voivat myös syöttää sähköä verkkoon.”

Teksti ja kuvat: Annamari Tolonen

Juttusarjassa esittelemme tutkimukseen perustuvia startupeja. Vuosittain Aalto-yliopiston tuella syntyy keskimäärin 5–10 uutta tutkimuspohjaista yritystä. 

Katso muut esittelyt

Prolapse mesh.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Gynekologisten laskeumien hoitoon kehitetään yksilöllistettyä biomateriaalia

Uudenlaisia biolaskeumaverkkoja voidaan hyödyntää myös tyrän ja virtsankarkailun hoidossa.
Unified chargers charging station  jukka anttonen matias maenpaa photo Annamari Tolonen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Unified Chargers antaa virtaa sähköautojen vallankumoukseen

Opiskelijoiden ideasta syntynyt yritys haluaa tuoda edistynyttä latausteknologiaa helpommin saataville.
Hoitolaitteen testausta laitteen kehityksestä vastaavan insinöörin Ossi Kaikkosen toimesta. Kuva: Matti Ahlgren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Uusi laserterapia pyrkii pysäyttämään silmänpohjan ikärappeuman etenemisen

Maculaser-lämmityshoito perustuu silmänpohjan pigmenttiepiteelin eli pigmenttisolukerroksen lämmittämiseen lähi-infrapunalaserilla ja tarkkaan lämpötilan kontrolliin hoidon aikana. Tavoitteena on silmänpohjan ikärappeuman yksilöity, turvallinen ja tehokas hoito.
Addcomposites startup photo Annamari Tolonen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Addcomposites auttaa pieniä yrityksiä automatisoimaan komposiittiosien valmistuksen

Opiskelijaprojektista syntynyt startup suuntasi heti kansainvälisille markkinoille. Se aikoo olla Euroopan ykkösratkaisu kasvavalla alalla.

Lisätietoja

Aalto-yliopiston innovaatiopalvelut
Panu Kuosmanen
0503841600
[email protected]

  • Julkaistu:
  • Päivitetty:
Jaa
URL kopioitu

Lue lisää uutisia

A dog and two researchers. Photo: Aalto University/Mikko Raskinen
Tutkimus ja taide Julkaistu:

PAWWS – People and Animal Wellbeing at Work and in Society -konsortiohankkeelle merkittävä rahoitus Suomen Akatemialta

Aalto-yliopiston apulaisprofessori Astrid Huopalainen, Hankenin apulaisprofessori Linda Tallberg ja Helsingin yliopiston dosentti Anna Hielm-Björkman ovat hankkeen vastuullisia tutkijoita.
A teacher and two researchers smiling and sorting through paper presentations in a classroom
Tutkimus ja taide Julkaistu:

Miten lisätä empatiaa terveyspalveluihin? Tutkijat järjestivät ihmiskeskeisen suunnittelun työpajoja Arabian peruskoulussa

Aalto-yliopiston tutkijat järjestivät peruskoululaisille palvelumuotoilutyöpajat, joissa opeteltiin muotoiluajattelua sekä ihmiskeskeisten tietojärjestelmien suunnittelua.
Kimmo Karhu is a post-doctoral researcher at Aalto University.
Tutkimus ja taide Julkaistu:

BalticSeaH2-hankkeessa aloitetaan vetylaakson rakentaminen Itämeren ympärille

Aalto-yliopisto keskittyy tutkimaan datavälitteisten verkostovaikutusten hyödyntämistä vetylaakson kasvun vauhdittamiseksi.
Puun taimia istutetaan Suomen ensimmäiseen hiilensidontaa tukevaan mikrometsään Keravalla
Yhteistyö, Mediatiedotteet, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Suomen ensimmäinen hiilensidontaa tukeva mikrometsä istutettu Keravalle

Keravan Kivisillan alueelle on istutettu Suomen ensimmäinen hiilensidontaa tukeva mikrometsä