Unified Chargers antaa virtaa sähköautojen vallankumoukseen

Opiskelijoiden ideasta syntynyt yritys haluaa tuoda edistynyttä latausteknologiaa helpommin saataville.
Unified chargers charging station  jukka anttonen matias maenpaa photo Annamari Tolonen
Unified Chargersin pikalatausasemalla voi ladata samanaikaisesti kahta autoa. Kuvassa perustajat Jukka Anttonen ja Matias Mäenpää.

Kaikki lähti kahden teekkarin pähkähullusta päähänpistosta. Vuonna 2009 opiskelukaverit Jukka Anttonen ja Matias Mäenpää päättivät kokeilla, miten onnistuisi muuttaa dieselkäyttöinen Toyota Corolla sähköautoksi. Siitä tuli hienosti toimiva kulkupeli – joten seuraavaksi tarvittiin lataustekniikkaa.

Nyt, kymmenen vuotta myöhemmin, sähköautot ovat muuttuneet kuriositeetista ympäristötietoisen kuluttajan valinnaksi ja Aalto-yliopistolla syntynyt Unified Chargers -yritys on valmis kaupalliseen läpimurtoon.

”Olemme kehittäneet markkinoiden pienimmän, keveimmän ja kustannustehokkaimman sähköautojen pikalatausaseman”, Unified Chargersin toimitusjohtaja Jukka Anttonen kertoo.

Pikalatauksella sähköauton akku täyttyy joissakin kymmenissä minuuteissa, kun tavallisella latauspisteellä lataus vie tunteja. Tehokkaat pikalatausasemat vievät kuitenkin paljon tilaa, ja niitä on sijoitettu esimerkiksi huoltoasemille ja teiden varsille.

Unified Chargersin kehittämä noin 80-kiloinen asema on suunniteltu erityisesti kaupunkiympäristöön ja ahtaisiin tiloihin, kuten parkkihalleihin. Tätä silmällä pitäen siihen on kehitetty yhteistyössä Helkama Bican kanssa tilaa säästävä kihara kaapeli.

”Suorat kaapelit vaurioituvat helposti esimerkiksi lojuessaan parkkihallin lattialla. Kaapeli on kallis osa latausasemaa”, Anttonen selittää.

Potentiaalisina asiakkaina ovat ensi sijassa muun muassa autojälleenmyyjät, energiayhtiöt ja julkinen sektori.

Yhteistyökumppanit ovat aloittelevalle yritykselle elinehto

Patentoitu pieneen tilaan mahtuva lataustekniikka syntyi oikeastaan sähkö-Corollan ansiosta: alun perin Anttonen ja Mäenpää alkoivat kehittämään auton sisälle mahtuvaa latauslaitteistoa. Pian huomattiin, että parempi hyöty saadaan ulkoisesta latausasemasta.

Pitkä kehitystyö sai työntöapua Aalto-yliopiston innovaatiopalveluilta ja Business Finlandin TUTLI-rahoituksesta. Tällä hetkellä viiden hengen ydintiimillä toimivan yrityksen päämaja Aalto-yliopiston kampuksella.

”Aalto-yliopisto on varsinkin alkuvaiheessa antanut meille uskottavuutta. Se on mahdollistanut meille paljon tapaamisia potentiaalisten yhteistyökumppanien, sijoittajien ja mahdollisten asiakkaidenkin kanssa. On ihan eri asia lähestyä erilaisia tahoja, kun voi kertoa olevansa Aallosta sen sijaan, että on vain kaksi teekkaria ja idea”, Anttonen sanoo.

Yhteistyökumppanit ovat olleet aloittelevalle teknologiayritykselle ratkaisevan tärkeitä. Kehitystyötä on tehty yhdessä yrityskumppanien, kuten tehoelektroniikkaan erikoistuneen Powerfinnin, kanssa. Tuotteiden osat tulevat yhteistyökumppaneilta eri puolilta Suomea, mikä tuo joustavuutta tuotantoon.

”Tuotteillamme on Avainlippu, mikä kertoo työn korkeasta kotimaisuusasteesta”, Anttonen sanoo.

Sähköautomarkkinat kasvavat hurjaa vauhtia

Julkisten latauspisteiden määrä on kasvanut voimakkaasti parin viime vuoden aikana, ja latauspalvelut ovat yhä useammin maksullisia. Unified Chargers on kehittänyt tuotteisiinsa myös maksualustan ja mobiilisovellus-käyttöliittymän.

Sähköautojen vallankumous ja sen myötä lataustekniikan ja -palveluiden markkinoiden nopean kasvun vaihe ovat vasta edessä, Jukka Anttonen uskoo. Sähköautojen myynti ovat kasvanut viimeisten vuosien aikana sadan prosentin vuosivauhtia ja ladattavien hybridien sitäkin voimakkaammin.

”Vielä vuonna 2015 kävimme rahoittajien kanssa pitkällistä keskustelua siitä, onko sähköautoistumisessa todella potentiaalia. Ala kehittyy hurjaa vauhtia”, Anttonen sanoo.

Unified Chargersin tavoitteena on nousta kansainvälisesti merkittäväksi toimijaksi latauspalveluiden markkinoilla. Se vaatii vauhdissa mukana pysymistä – ja jatkuvaa kehitystyötä.

”Muutaman vuoden päästä voivat olla arkipäivää langattomat latausasemat, joilla ajoneuvot voivat myös syöttää sähköä verkkoon.”

Teksti ja kuvat: Annamari Tolonen

Juttusarjassa esittelemme tutkimukseen perustuvia startupeja. Vuosittain Aalto-yliopiston tuella syntyy keskimäärin 5–10 uutta tutkimuspohjaista yritystä.

Katso muut esittelyt

Prolapse mesh.
Yhteistyö, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Gynekologisten laskeumien hoitoon kehitetään yksilöllistettyä biomateriaalia

Uudenlaisia biolaskeumaverkkoja voidaan hyödyntää myös tyrän ja virtsankarkailun hoidossa.

Unified Chargers antaa virtaa sähköautojen vallankumoukseen

Hoitolaitteen testausta laitteen kehityksestä vastaavan insinöörin Ossi Kaikkosen toimesta. Kuva: Matti Ahlgren.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Uusi laserterapia pyrkii pysäyttämään silmänpohjan ikärappeuman etenemisen

Maculaser-lämmityshoito perustuu silmänpohjan pigmenttiepiteelin eli pigmenttisolukerroksen lämmittämiseen lähi-infrapunalaserilla ja tarkkaan lämpötilan kontrolliin hoidon aikana. Tavoitteena on silmänpohjan ikärappeuman yksilöity, turvallinen ja tehokas hoito.
Addcomposites startup photo Annamari Tolonen

Addcomposites auttaa pieniä yrityksiä automatisoimaan komposiittiosien valmistuksen

Opiskelijaprojektista syntynyt startup suuntasi heti kansainvälisille markkinoille. Se aikoo olla Euroopan ykkösratkaisu kasvavalla alalla.

Aalto-yliopiston innovaatiopalvelut
Panu Kuosmanen

Vidha Saumyan teos, jossa groteskeja ihmishahmoja

Aalto ARTSin alumni Vidha Samyan teos esillä Venetsian biennaalissa 2024