Uusi laserterapia pyrkii pysäyttämään silmänpohjan ikärappeuman etenemisen

Maculaser-lämmityshoito perustuu silmänpohjan pigmenttiepiteelin eli pigmenttisolukerroksen lämmittämiseen lähi-infrapunalaserilla ja tarkkaan lämpötilan kontrolliin hoidon aikana. Tavoitteena on silmänpohjan ikärappeuman yksilöity, turvallinen ja tehokas hoito.
Hoitolaitteen testausta laitteen kehityksestä vastaavan insinöörin Ossi Kaikkosen toimesta. Kuva: Matti Ahlgren.

Maailmassa on 200 miljoonaa silmänpohjan ikärappeumaa sairastavaa ihmistä. Lähes viidenneksellä sairastuneista silmänpohjan ikärappeuma etenee näölle haitalliseen myöhäiseen vaiheeseen.

Silmänpohjan ikärappeuman kosteaa muotoa voidaan hoitaa lääkepistoksilla, mutta neljällä viidestä myöhäisen vaiheen ikärappeuma on niin sanottua kuivaa muotoa, johon ei ole tällä hetkellä lääketieteellistä hoitoa.

Mitkä ovat silmänpohjan ikärappeuman syyt?

”Silmänpohjan ikärappeuman syitä ovat muun muassa oksidatiivinen stressi eli solujen liiallinen hapetuskuorma, ja siitä aiheutuva proteiinien vääränlainen laskostuminen ja sitoutuminen toisiinsa. Kehitämme silmänpohjan lämmityshoitoa, joka vahvistaa solujen omia suojamekanismeja. Hoidon avulla proteiineja voidaan muuttaa alkuperäiseen, virheettömään muotoonsa ja samalla stimuloida luonnollista paranemista”, Aalto-yliopiston professori Ari Koskelainen kertoo.

Aalto-yliopiston tutkijoiden uusi Maculaser-lämmityshoito perustuu silmänpohjan pigmenttiepiteelin eli pigmenttisolukerroksen lämmittämiseen lähi-infrapunalaserilla, kullekin potilaalle yksilöidyllä lämmitysteholla.

Tavoitteena on pysäyttää sairauden kehittyminen sen varhaisiin vaiheisiin ja estää taudin eteneminen kuivaan tai kosteaan muotoon.

”Silmänpohjan lämmityshoito ei ole uusi keksintö, mutta tähän asti pigmenttiepiteelin lämpötilasta ei ole saatu tietoa hoidon aikana. Lämpötilan tunteminen on erityisen tärkeää, jotta ei aiheuteta vahinkoa lämmitettävälle kudokselle”, kertoo tutkija Teemu Turunen.

Maculaser-lämmityshoidossa silmänpohjan lämpötilan nousu määritetään verkkokalvon hermosolujen sähköisen signaloinnin nopeutumisesta. Näitä signaaleja voidaan rekisteröidä reaaliaikaisesti silmän pinnalta elektroretinografia-tekniikalla, jossa näköaistinsoluja stimuloidaan valoväläyksillä ja niiden aiheuttamaa jännitemuutosta mitataan silmän pinnalle ja silmäkulman iholle asetettujen elektrodien väliltä.

Hoitolaitteen kokeilu alkaa ensi vuonna

Lämpötilanmääritysmenetelmä on osoitettu toimivaksi kudostutkimuksissa hiirillä ja sioilla, ja lämmityshoidon prekliiniset testit ovat käynnissä. Maculaser-kaupallistamishankkeen tarkoitus on mahdollistaa lämmityshoito ihmisillä, ja parhaillaan käynnissä on hoitolaitteen suunnittelu ja rakentaminen.

Tavoitteena on mahdollistaa lämmityshoito hoidollisesti tehokkaalla mutta samalla turvallisella lämpötila-alueella. Tavoiteltavan, kudokselle turvallisen lämpötilan arvioidaan olevan noin 42–43 astetta, jolloin hoidolla on terapeuttista vaikutusta, mutta se ei vielä aiheuta vahinkoa.

”Hoidossa silmänpohjaa lämmitetään lähi-infrapunalaserilla pupillin läpi hyödyntäen rakovalo-biomikroskooppia. Yksi hoitokerta kestää noin minuutin, ja sen avulla hoidetaan koko kohdealue yhdellä kertaa. Hoitoja suunnitellaan annettavaksi muutaman kuukauden välein”, Turunen sanoo.

Tavoitteena on, että silmälääkärit pääsevät testaamaan uutta hoitolaitetta vuoden 2020 aikana.

Silmänpohjan rappeuman hoito

Silmänpohjan rappeuman hoitoon etsitään maailmalla ratkaisua muun muassa laserhoidosta, lääkkeistä, kantasolu- sekä geeniterapioista ja ravintolisistä. Kasvispainotteinen ruokavalio, tupakoinnin lopettaminen ja vitamiinilisät auttavat hillitsemään silmänpohjan ikärappeuman kehitystä, mutta niiden teho yksin on riittämätön. Sairaus kehittyy vähitellen iän myötä, ja sen hoidon arvioidaan aiheuttavan maailmassa yli 200 miljardin euron suorat kustannukset terveydenhuoltojärjestelmille.

”Toimiva lämpöterapia toisi valtavia säästöjä terveydenhuollossa. Pelkästään kostean silmänpohjan ikärappeuman hoitoon käytettyjen lääkkeiden markkina on tällä hetkellä noin 10 miljardia euroa, ja se on voimakkaassa kasvussa”, kertoo hankkeen kaupallistamisesta vastaava Jani Tirronen.

Business Finland tukee Maculaser-hanketta, jonka kokonaisbudjetti on noin 900 000 euroa. Projektin tärkeimpänä tavoitteena on näyttää, että tarkka silmänpohjan lämpötilanmääritys toimii myös ihmisillä. Sen avulla voidaan toteuttaa ensi kertaa yksilöity, turvallinen ja tehokas silmänpohjan lämmityshoito.

Lisätietoa:

maculaser.com

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.