Tuomas Auvinen: Kulttuurina radikaali luovuus

Luovuus on kokeilemista, ja siksi se on merkittävä taito kaikille alati muuttuvassa ja monitasoisesti verkottuneessa maailmassa. Radikaali luovuus ei synny yhdessä yössä, mutta siihen voi rakentaa valmiuksia, sanoo dekaani Tuomas Auvinen.
Tuomas Auvinen
Dekaani Tuomas Auvinen on perehtynyt luovuuden edellytysten johtamiseen. Kuva: Mikko Raskinen

Monimutkaisten systeemisten ongelmien, kuten esimerkiksi ilmastokriisin, sosiaalisen syrjäytymisen, epätasa-arvon tai demokratiaan kohdistuvien uhkien ratkaiseminen edellyttää monialaisia ratkaisuja ja yhteistyön tapoja.

Teemme yhä enemmän kehitystyötä yhden organisaation tai yksikön sijaan verkostoissa, ja tälle toimintatavalle on ominaista, että verkosto muuttuu jatkuvasti ja kiihtyvällä vauhdilla.

Kun ratkomme uudenlaisia ja kompleksisia ongelmia, joihin ei ole valmiita ja selkeitä toimintamalleja, kukaan ei voi tietää etukäteen, mikä on lopputulema. Tällaisten haasteiden ratkaiseminen edellyttää uusien työskentelytapojen ja uusien valmiuksien oppimista.

Voimme kuitenkin oppia toimimaan ympäristössä, joka on vaikeasti ennustettava, epävarma, kompleksinen, kaoottinen ja monitulkintainen. Englannin kielessä tälle on termi VUCCA tai VUCA, joka tulee sanoista volatile, uncertain, complex, chaotic ja ambiguous.

Kokeilemalla oppiminen kuuluu luovaan ajattelutapaan

Luovuutta tarvitaan juuri silloin, kun ei ole olemassa valmiita selkeitä ratkaisuja. Paras tapa onkin edetä pienin askelin, oppia kokeilemalla.

On olennaista ymmärtää luovan ajattelun ja tekemisen rikkaus ja monimuotoisuus, jota jo nyt löytyy runsaasti Aallon eri yksiköistä ja yksilöiltä. Luovuus ei ole yksiselitteinen käsite. Siksi on tärkeää, että kehitämme aktiivisesti erilaisia ​​lähestymistapoja luovuuteen. Haluamme, että tämä moninaisuus näkyy myös tulevaisuudessa.

Kokeellisella, iteratiivisella lähestymistavalla on lukuisia nimiä ja hieman toisistaan poikkeavia ajattelumalleja, esimerkiksi ketterä kehittäminen (agile), luova ongelmanratkaisu, muotoiluajattelu, taiteellinen luomistyö, adaptiivinen johtaminen tai lean-johtaminen.

Näitä kaikkia kuitenkin yhdistää sama perusidea: kokeilemisen ja epäonnistumisen kautta nopeutunut oppiminen, luova prosessi. Opimme sitä nopeammin, mitä enemmän kokeilemme, ja mitä enemmän jaamme yhteisöllemme niitä asioita, jotka yllättivät, ja joita emme osanneet ennakoida.

Kuinka aloittaa kokeileminen?

Kokeilukulttuuri vaatii erilaista lähestymistapaa kuin rutiinityö: kun lähdetään tekemään jotain täysin uudenlaista, tarvitaan epävarmuuden sietokykyä ja rohkeutta tunnustaa, ettei alussa tiedetä kaikkea.

Jokainen yksilö, tiimi ja organisaatio voi hyötyä kokeilevista, luovista prosesseista. Kun opimme epäonnistumisistamme, myös onnistumme ja löydämme innovatiivisia ratkaisuja nopeammin.

Tämän vuoksi keskitymme Aallon nykyisessä strategiassa kehittämään radikaalin luovuuden taitoja ja edellytyksiä. Kehittämään luottamuksen kulttuuria, joka antaa enemmän aikaa ja tilaa luovuudelle.

Provost Kristiina Mäkelä. Photo: Jaakko Kahilaniemi

Radikaali luovuus edellyttää uusia ajattelemisen tapoja

Aalto haluaa olla kansainvälisesti tunnettu radikaalista luovuudestaan.

Valokuvassa on kaksi talitiaista oksalla, toinen lintu seisoo toisen päällä. Kuva: Sanna Kannisto.

Epäonnistu taitavammin

Kun epäonnistuminen iskee nopeasti, myös palkitseva lopputulos löytyy vikkelämmin. Neljä aaltolaista kertoo, mitä he ovat oppineet epäonnistumisista.

Aalto innovations present at Flow Festival, photo by Samuli Pentti

Radikaali luovuus vie uuden äärelle

Aluksi hullulta kuulostava idea voi olla avain isojen haasteiden ratkaisemiseen. Aalto-yliopistossa on otollinen maaperä rohkeille avauksille, jotka auttavat löytämään aidosti uutta.

Lahjoita tulevaisuus
Radical creativity illustration: Anna Muchenikova

Radikaali luovuus

Rakennamme vahvan, luovan yhteisön tukemaan uutta ajattelua.

Strategiamme

Mikkelin IB-ohjelma 35 vuotta
Yliopisto Julkaistu:

Palkinnot ja tunnustukset, Kampus, Tutkimus ja taide Julkaistu:

Tule mukaan ensimmäiseen Aallon avoimen tieteen palkintotapahtumaan

Silmälasipäinen mies katsoo kameraan, taustalla kesäinen luonto
Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu:

Image from the conferment ceremony
Yhteistyö, Tutkimus ja taide, Yliopisto Julkaistu: