Lahjoita tulevaisuus

Radikaali luovuus vie uuden äärelle

Aluksi hullulta kuulostava idea voi olla avain isojen haasteiden ratkaisemiseen. Aalto-yliopistossa on otollinen maaperä rohkeille avauksille, jotka auttavat löytämään aidosti uutta.
Aalto innovations present at Flow Festival, photo by Samuli Pentti

Maailma muuttuu huimaa vauhtia. Edessä on yhä kimurantimpia globaaleja haasteita, joihin ei löydy ratkaisuja perinteisten lähestymistapojen tai yksittäisten tieteenalojen näkökulmasta. Tarvitsemme radikaalisti uusia ajatuksia, toimintatapoja ja ratkaisuja.

”Aalto-yliopiston monialainen osaaminen antaa loistavan kasvupohjan odottamattomienkin asioiden törmäyttämiselle. Nyt jos koskaan maailma tarvitsee radikaalia ajattelua ja uusia näkökulmia”, sanoo Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen.

Kymmenen vuotta sitten perustettu Aalto-yliopisto näytti maailmalle mallia: syntyi ainutlaatuinen taiteen, tekniikan ja talouden innovaatioyhteisö. Nyt Aalto ottaa maailmanlaajuista johtajuutta ja on edelläkulkija radikaalissa luovuudessa, jonka avulla rakennetaan kestävää tulevaisuutta.

”Aallossa on kykyä ajatella toisin ja löytää yhteyksiä, joita muualla ei ole vielä löydetty. Toivon, että kymmenen vuoden päästä maailmalla sanotaan: wau, tuokin idea tuli Aallosta!”

Tuomas Auvinen
Aalto-yliopiston taiteiden ja muotoilun korkeakoulun dekaani Tuomas Auvinen uskoo, että nyt jos koskaan maailma tarvitsee radikaalia ajattelua ja uusia näkökulmia.

Uudenlaista tekemisen kulttuuria

Radikaali luovuus vaatii pelle peloton -tyylistä kykyä pohtia: mitä jos? Kun ennen kuljettiin hevosilla, olisi ollut aika radikaalia kysyä: mitä jos hevoskyydin sijaan lennettäisiin taivaalla?

Aallossa on jo tehty radikaaleja avauksia eri tieteenalojen välillä: mitä jos hämähäkinseitti olisi rakennusmateriaali ja merilevästä tehtäisiin vaatteita? Entä jos palvelutalot korvattaisiin mummonmökeillä ja meistä kaikista tulisi energiantuottajia?

Myös luovuus ja sen johtaminen ovat löytäneet toisensa. ”Luovuus on meissä kaikissa, on kyse sitten taiteen, tekniikan tai talouden osaajista. Kriittinen ajattelu, innovointi, yhteyksien näkeminen ja ongelmien ratkaiseminen ovat inhimillisiä taitoja, joita voidaan kehittää yhdessä."

Luovuus saa tilaa, kun erilaiset näkemykset kohtaavat ilman, että kyseessä on kilpailu ideoiden paremmuudesta. Uudelle otollisessa maaperässä uskalletaan olla eri mieltä.

”Meidän tulee rakentaa kulttuuria, jossa voidaan käydä tiukkaakin dialogia ilman, että se aiheuttaa yksilölle turvattomuuden tunnetta tai kilpailutilannetta.”

Aallon tärkeä voimavara ovat sen opiskelijat. Kun nuoret tulevat yliopistoon, löytävät he toisensa ja muodostavat rohkeasti yhteyksiä eri tieteenalojen välille. Heillä on näkemystä siitä, mihin suuntaan maailman pitäisi olla menossa.

Yhteinen kotipesä ja Idea-Tinder

Ilman kokeiluja ei voi syntyä uutta, mutta kaikki kokeilut eivät johda maaliin. Radikaali luovuus edellyttää yksilöiltä rohkeutta ja yhteisöltä ympäristöä, jossa riskinotto ja epäonnistuminen ovat sallittuja.

”Jotta uskalletaan ottaa riskejä, tarvitaan turvallinen aika ja ympäristö hullujenkin ideoiden testaamiseen. Tutkijoilla voisi olla arkityön pysäytysnappula, joka antaisi esimerkiksi kaksi kuukautta aikaa uuden idean toimivuuden selvittämiseen. Jos idea ei lähde lentoon, voidaan avoimesti todeta, että asiaa selvitettiin ja hyvä niin."

Radikaali luovuus tarvitsee myös uudenlaisia tiloja. ”On tärkeää, että asioilla on kotipesä – yhteinen alue, jonne on helppo tulla ja jossa ihmiset voivat tutustua toisiinsa ja toistensa tekemisiin. Kampustiloja kehitetään niin, että eri tieteenalat löytävät toisensa entistä luontevammin."

"Tulevaisuudessa uudet ajatukset saattavat törmätä myös "Aalto Idea-Tinderissä”. Se voisi olla ideoiden kohtauspaikka, jossa voi heittää ilmaan vaikkapa uusia tutkimusavauksia ja löytää muita saman henkisiä. Parhaimmillaan match johtaisi yhteiseen tekemiseen”, Auvinen visioi.

Teksti: Marjukka Puolakka