Tekniikan alan yliopistojen EU-hankkeessa luodaan tulevaisuuden yliopistoa
Uudessa H2020 UNITE! -hankkeessa kehitetään yhteistä, pitkän aikavälin tutkimus- ja innovaatiostrategiaa seitsemän eurooppalaisen teknisen alan yliopiston kesken. EU:n rahoittaman Swafs-hankkeen (Science with and for Society) kokonaisbudjetti on kaksi miljoonaa euroa.
“Olemme luomassa tulevaisuuden yliopistoa, uudenlaista yhteistyö- ja hallintomallia digiajan tutkimukselle ja innovaatioille. Seuraavan kolmen vuoden aikana luomme työkaluja ja käytännön linjauksia, jotta tavoitteemme eurooppalaisesta avoimen tieteen ja innovaatioiden yliopistosta, sekä laajemmin kestävästä kehityksestä, voi toteutua”, sanoo tohtorikoulutettava Rubén Vicente-Sáez, joka vastaa H2020-hankkeessa avoimen tieteen ja innovaatioiden osuudesta.
Ennen hankkeen alkamista Vicente-Sáez on julkaissut kaksi tutkimusartikkelia, joissa on vuodesta 2017 lähtien tarkasteltu yhteensä 35 tutkimusryhmän toimintaa suhteessa tieteen avoimuuteen digiajassa. Professori Robin Gustafsson on alkavan H2020 projektin johtaja ja hän on tehnyt Vicente-Sáezin kanssa yhteistyötä datan keräämisestä lähtien.
”Jotkut tutkimusryhmät ovat selkeitä muutosagentteja tieteen avoimuudessa. He ovat yrittäjähenkisiä, osallistuvat aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun, eivätkä enää istu yksin laboratorioissaan. Toisille tutkijoille taas tulee perustella, miksi avoimuus kannattaa”, sanoo Gustafsson.
Tieteen avoimuus sisältää tutkijoiden näkökulmasta muun muassa avoimen datan jakamisen, avoimen julkaisemisen, avoimet laboratoriot, kansalaistieteen, yhteissuunnittelun ja monitieteellisyyden. Uudessa hankkeessa avoimen tieteen ja innovaatioiden parhaita käytäntöjä lähdetään määrittelemään yhdessä UNITE!-kumppaniyliopistojen 70 innovatiivisen ja useita tieteenaloja edustavan tutkimusryhmän kautta.
“Tiedon vapaa liikkuvuus Euroopassa on hankkeen pitkäaikainen tavoite. Roolimme tutkijoina on muuttumassa. Uudenlainen yhteistyö voi ilmetä esimerkiksi siten, että kampuksista tulee avoimia kokeellisen tutkimuksen laboratorioita”, Vicente-Sáez sanoo.
Tutkijat seuraavat myös tiiviisti, miten UNESCOn suositukset avoimen tieteen käytännöistä ovat kehittymässä.
Rubén Vicente-SáezWe are creating the university of the future.
Tasa-arvon esteitä poistamassa
Avoimen tieteen ja innovaatioiden lisäksi uudessa hankkeessa pureudutaan kestävän kehityksen ja tasa-arvon teemoihin. Kestävä kehitys tulee erityisesti esille tutkimukseen valittavissa tutkimusryhmissä, ja tasa-arvo-osuudessa on mukana Aallon monimuotoisuuden, tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kehittämisestä vastaava asiantuntija Anna Hynynen.
“Yliopistoissa on edelleen rakenteellisia esteitä tasa-arvon toteutumiselle, ja se asettaa haasteita naisten akateemisella uralla etenemiselle. Tässä hankkeessa tehdään työtä sen eteen, että kaikilla olisi sukupuolesta tai muista identiteettiin liittyvistä seikoista riippumatta samanlaiset mahdollisuudet edetä urallaan. Yliopiston jokainen työntekijä ja opiskelija voi toimia tasa-arvoa edistävällä tavalla. Samalla tarvitaan yliopiston prosessien ja käytäntöjen systemaattista kehitystyötä kaikissa toiminnoissa.”
Tasa-arvon edistäminen voi monimuotoisuuden vahvistumisen kautta edistää esimerkiksi tieteellisten läpimurtojen syntymistä. Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo vaikuttavat myös tutkimusalueiden ja oppiaineiden sisältöihin ja rajoihin.
Robin GustafssonSome research groups are clear agents of change in the openness of science.
Virtuaalisuus ja digitaalisuus keskeisiä
Vuoden 2021 alussa alkava H2020 UNITE! -hanke laajentaa ja syventää marraskuussa 2019 alkanutta eurooppalaisten teknillisten korkeakoulujen UNITE!-hanketta (University Network for Innovation, Technology and Engineering). Hankkeen tavoitteena on luoda uusia malleja koulutuksen kehittämiseksi. UNITE!-hankkeen kokonaisuudesta vastaa Aallossa professori Katrina Nordström.
“Keskiössä ovat opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuus, joustavien opintopolkujen kehittäminen uusissa yhteisohjelmissa, sekä yhteisten palvelujen kehittäminen. Eräänä tavoitteena on myös selvittää mahdollisuuksia kehittää yhteiseurooppalaisia tutkintomalleja sekä kartoittaa nykyisten kansallisten tutkintojen raamituksia.”
Aalto on on vastuussa yhteistutkintojen kehittämisestä, pedagogisen yhteistyön kehittämisestä sekä hankkeen digitaalisista oppimisalustoista. Yhteistyö on tiivistä kehityspäällikkö Tomi Kauppisen johtaman Aalto Online Learning -hankkeen kanssa.
”Virtuaalinen vaihto-opiskelija voisi esimerkiksi valita kursseja kaikkien UNITE!- kumppaniyliopistojen tarjonnasta. Koronan vaikutuksesta on syntynyt tarve kehittää nopeasti uudenlaisia virtuaalisia mahdollisuuksia suorittaa vaihto-opintoja”, sanoo projektikoordinaattori Johanna Kaila.
Aallon ja UNITE!-hankkeen koordinaattorin, saksalaisen Darmstadtin teknillinen yliopiston, lisäksi verkostossa ovat mukana Ruotsin KTH Royal Institute of Technology, Ranskan Grenoble Institute of Technology, Italian Polytechnic University of Turin, Espanjan Universitat Politècnica de Catalunya, Barcelona Tech ja Portugalin University of Lisbon.
Lisätietoa:
Robin Gustafsson
Professori
Aalto-yliopisto
[email protected]
P. 050 3160981
Rubén Vicente-Sáez
Tutkija, H2020 WP6 johtaja
Aalto-yliopisto
[email protected]
P. 050 3251920
Yliopistoverkosto Unite!
Unite! on yksi Euroopan komission rahoittamista Eurooppalaiset yliopistot -verkostoista, jonka jäsen Aalto-yliopisto on yhdessä kahdeksan muun korkeatasoisen eurooppalaisen yliopiston kanssa. Unite! pyrkii merkittävästi vahvistamaan opiskelijoiden ja henkilökunnan liikkuvuutta sekä edistämään eurooppalaisen korkeakoulutuksen laatua, osallisuutta ja kilpailukykyä.
UNITE!-verkoston ydintavoitteet selkeytyivät hankkeen toisessa dialogitapahtumassa
UNITE!-hankkeen toinen dialogitapahtuma järjestettiin syys-lokakuun vaihteessa virtuaalisena kolmipäiväisenä tilaisuutena verkoston seitsemän eurooppalaisen yliopiston edustajille.
UNITE! -yliopistoverkoston opiskelijat osallistuivat virtuaalivaihtoon Aalto-yliopiston kesäkoulussa
Aalto-yliopiston kesäkoulu avasi kurssitarjontansa UNITE! -verkoston opiskelijoille lyhytkestoisten vaihtojen pilottina. Kymmenen UNITE! -opiskelijaa osallistui Digital Business Master Class -kesäkurssille.
UNITE-hanke kokoontuu Aallossa ja käynnistää yhteiseurooppalaisia toimintoja
EU-pilotin tavoitteena on tukea liikkuvuutta ja kehittää tukipalveluja ja oppimisympäristöjä.
- Julkaistu:
- Päivitetty: