Suurin osa Aalto-yliopiston julkaisuista on avoimia – kahdeksassa vuodessa 13 %:sta 82 %:iin

Olemme tulleet pitkälle avoimessa julkaisemisessa vain kahdeksassa vuodessa. Kuinka pääsimme tähän, missä olemme nyt, ja mitä odotamme tulevaisuudelta?
An arrow on a yellow background

Aalto-yliopisto julkaisi ensimmäisen avoimen julkaisemisen suosituksensa vuonna 2014. Suosituksen vaikutuksesta avoimen julkaisemisen osuus kaikista vertaisarvioiduista tieteellisistä julkaisuista nousi vuosina 2014–2015 13 prosentista 22 prosenttiin.

Seuraava askel oli tehdä tieteellisten julkaisujen rinnakkaistallentamisesta (ns. vihreä OA, green open access) velvoite. Vuonna 2018, silloinen tutkimuksesta vastaava vararehtori, professori Tuija Pulkkinen määritti, että kaikkien vertaisarvioitujen tieteellisten julkaisujen viimeinen, vertaisarvioitu käsikirjoitusversio (final accepted manuscript) tulisi rinnakkaistallentaa Aallon tutkimustietojärjestelmä ACRIS:iin. Tämän johdosta Aallon avointen julkaisujen osuus nousi vuosina 2018–2019 65 prosentista 75 prosenttiin.

Vuonna 2019, opetus- ja kulttuuriministeriö päätti alkaa maksaa 1,2 lisäkerrointa avoimille julkaisuille vuodesta 2021 alkaen. Lisäksi vuonna 2020 Aalto-yliopisto julkaisi kattavan Avoimen tieteen ja tutkimuksen linjauksen. Näistä seurasi pieni kasvu avoimessa julkaisemisessa, kun sen osuus kaikista Aallon julkaisuista kasvoi 80 prosentista 82 prosenttiin vuosina 2020–2021.

Kaavio alla näyttää avoimien julkaisujen osuuden kaikista tieteellisistä julkaisuista ja niiden tasaisen kasvun – vaikkakin hidastuvalla nopeudella viime vuosina.

Avoimen julkaisemisen eri tapojen määrissä suhteessa toisiinsa nähdään suuri muutos. Tämänhetkisistä avoimen julkaisemisen sopimuksista suurin osa koskee hybridilehtiä, joten avoin julkaiseminen hybridilehdissä tulee todennäköisesti nousemaan tulevaisuudessa yleisimmäksi avoimen julkaisemisen tavaksi.

Teksti jatkuu kuvan jälkeen.

Graph showing all open access types increasing from 2014 to 2021 with a slight decrease in green open access from 2019 to 2021.

Plan S:n mukaan transformatiiviset lehdet (hybridilehdet, joissa on mahdollista ostaa artikkeleita avoimiksi) tulisi muuttua täysin avoimiksi julkaisukanaviksi vuoden 2024 loppuun mennessä. Odotamme mielenkiinnolla tuleeko tämä todella tapahtumaan. Epävarmuutta lisää se, että avoimelle julkaisemiselle tulee olemaan kaksi määritelmää, erityisesti koskien vihreää OA:ta (green open access). Opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyy avoimiksi julkaisuiksi sellaisetkin julkaisut, jotka avataan embargon jälkeen ja ilman CC BY -lisenssiä, kun taas Horizon Europe vaatii välitöntä avoimuutta CC BY -lisenssillä. Odotamme yhä Suomen Akatemian määritelmää vihreästä OA:sta.

Lisää tietoa avoimen julkaisemisen kehityksestä on saatavilla Aalto-käyttäjille: Avoimet julkaisut - Power BI Report Server.

Tutustu myös näihin

Avoin tiede ja tutkimus

Avoin tiede on merkittävä tapa edistää tiedettä ja tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa sekä mahdollistaa uudenlaista yhteistyötä ja innovaatioita.

Close-up of two students making notes on a research article while reading it.

Aalto-yliopiston avoimen tieteen ja tutkimuksen linjaus

Avoimen tieteen tavoitteena on vastuullinen tutkimus ja yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Avoin tiede tarkoittaa tieteellisten julkaisujen, tutkimusdatan, menetelmien, koodien, oppimateriaalien ja infrastruktuurien avoimutta. Avoimuus on pääkeino, kun halutaan nostaa Aalto-yliopiston tutkimuksen vaikuttavuutta.

Aalto University BIZ main building, photographer Mika Huisman

ACRIS, avoin julkaiseminen ja rinnakkaistallennuspalvelu

Ohjeita avoimeen julkaisemiseen ja rinnakkaistallennukseen ACRISissa

A book and a pen with Aalto logo. Photo by Aino Huovio.

Avoin julkaiseminen

Avoimen eli open access -julkaisemisen avulla tieteelliset julkaisut ovat kaikkien saatavilla maksutta ja esteettä.

An image describing the benefits of open access (for example findability, impact, visibility, higher citation rates, compliance with grant rules, value for taxpayers)

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu: