Palvelut

ACRIS, avoin julkaiseminen ja rinnakkaistallennuspalvelu

ACRIS toimii Aalto-yliopiston julkaisuarkistona. Julkaisun kokotekstiversion avaaminen ACRISissa on maksuton avoimen julkaisemisen tapa, jonka avulla täytät helposti rahoittajien ja Aalto-yliopiston avoimuuden vaatimukset. Aalto-yliopiston tutkijat voivat hyödyntää yliopiston rinnakkaistallennuspalvelua.

Avoin julkaiseminen ja rinnakkaistallennuspalvelu (Green OA)

Aalto-yliopisto tukee tutkimusartikkelien avointa saatavuutta. Kaikki tieteelliset vertaisarvioidut artikkelit ja konferenssijulkaisut tallennetaan ACRISiin palveluna, jonka tuottaa tutkimuspalvelujen Avoin tiede ja ACRIS -tiimi.

Voit:

1. Lähettää lopullisen hyväksytyn käsikirjoitusversion (final accepted manuscript) osoitteeseen [email protected]. Tämä ei ole tarpeen mikäli artikkeli on julkaistu avoimesti.
  • Suurin osa kansainvälisistä kustantajista sallii hyväksytyn käsikirjoituksen julkaisemisen yliopiston julkaisuarkistossa ilman ylimääräisiä kustannuksia.
  • Usein, mutta ei aina, lopullisen hyväksytyn käsikirjoitusversion saa julkaista 12-48 kuukauden embargon jälkeen. Embargoa ei aina vaadita.
  • Lehtikohtaisia rinnakkaistallennuskäytäntöjä voi tarkastella Sherpa/Romeo-palvelussa: www.sherpa.ac.uk/romeo/
  • ACRIS on Euroopan komission ja Suomen Akatemian vaatimusten mukainen julkaisuarkisto.
  1. Ladata lopullisen hyväksytyn käsikirjoitusversion ACRISiin itse.

Kuinka lisäät hyväksytyn käsikirjoitusversion artikkelistasi ACRISiin

Lataa julkaisu vain PDF/A-formaatissa. Huom! ACRIS-validaattorit validoivat julkaisusi.

1. Kirjaudu järjestelmään osoitteessa acris.aalto.fi.
  2. Klikkaa aloitussivulla joko Lisää sisältöä -painiketta (Add content), jos olet lisäämässä uutta julkaisua tai valitse julkaisuluettelosta julkaisu, jota haluat muokata.
  3. Julkaisueditorissa valitse Electronic version(s) of -> Add electronic version -> Upload electronic version
  4. Etsi tiedosto ja lataa se.
  5. Määritä dokumentin versio -> (accepted author manuscript).
  6. Määritä avoimuus, esim. avoin (open).
  7. Valitse tarvittaessa dokumentille lisenssi.

Avoin julkaiseminen ja tutkimusprojektit

Tutustu rahoittajien vaatimuksiin ja miten projektitietoja käsitellään ACRISissa.

Tieteenalakohtainen julkaisuarkisto: ArXiv

Jos rinnakkaistallennat julkaisusi arXiviin, tiedostoa ei tarvitse ladata ACRISiin. Voit sen sijaan linkittää arXiv-julkaisusi ACRISiin, jotta se voidaan raportoida opetus- ja kulttuuriministeriölle. Avoin julkaiseminen tuo lisärahoitusta.

Lataa lopullinen hyväksytty käsikirjoitus (final accepted manuscript, FAM) arXiviin. Lähetä linkki osoitteeseen [email protected].

HUOM.! Kerrothan onko linkitetty versio arvioitavaksi jätetty (submitted, pre-print) vai vertaisarvioitu versio (author accepted manuscript). Opetus- ja kulttuuriministeriö huomioi vain vertaisarvioidut tai hyväksytyt versiot vuosittaisessa avointen julkaisujen tiedonkeruussa.

Home office. Photo: Mikko Raskinen

Rinnakkaistallennus ja julkaisuarkistot

Rinnakkaistallennuksella tarkoitetaan julkaisun tai sen käsikirjoitusversion tallentamista joko tieteenalakohtaiseen julkaisuarkistoon tai organisaation omaan julkaisuarkistoon.

Avoin tiede ja tutkimus
How to recognize accepted manuscript
Mikä on "accepted manuscript version"

Avoimen julkaisemisen tarkistuslista tekijälle

• Sovi muiden tekijöiden kanssa siitä, että aiot rinnakkaistallentaa käsikirjoituksesi julkaisuarkistoon
  • Tarkista ohjeistukset, mikäli olet saanut rahoitusta EU:lta tai Suomen Akatemialta
  • Kun saat tiedon hyväksynnästä, tarkista onko Aallolla avoimeen julkaisemiseen liittyviä sopimuksia kustantajien kanssa. Muista käyttää Aalto-yliopiston sähköpostiosoitetta, jotta voit hyödyntää mahdollisia sopimuksia.
  • Jos sopimusta ei ole, eikä artikkelia ole julkaistu avoimesti avoimessa tai hybridilehdessä, lähetä viimeinen hyväksytty käsikirjoitus (final accepted manuscript, FAM) osoitteeseen [email protected]. Avoin tiede ja ACRIS -tiimi lataa käsikirjoituksen arkistoon ja avaa sen kustantajan ehtojen mukaisesti.
An image describing the benefits of open access (for example findability, impact, visibility, higher citation rates, compliance with grant rules, value for taxpayers)

Avoin julkaiseminen

Avoimen eli open access -julkaisemisen avulla tieteelliset julkaisut ovat kaikkien saatavilla maksutta ja esteettä.

Avoin tiede ja tutkimus

Seuraavasta linkistä voit palata ACRIS-ohjeiden etusivulle:

ACRIS-ohjeet

ACRIS (Aalto Current Research Information System) on Aalto-yliopiston tutkimustietojärjestelmä. Järjestelmässä on ajantasaista tietoa Aalto-yliopiston tutkimuksesta ja taiteellisesta toiminnasta. Tiedot näkyvät julkisesti Research.aalto.fi-portaalissa.

Yellow dots and a magnifying glass
Tätä palvelua tarjoaa:

Tutkimus- ja innovaatiopalvelut

Löysitkö tästä tarvitsemasi tiedon? Jos et, ota meihin yhteyttä.