Ilmastokurssien tarjonta laajenee: Aalto mukana Ilmastoyliopisto-verkostossa yhdessä 17 muun korkeakoulun kanssa

Ilmasto- ja kestävyysaiheisten kurssien tarjonta lisääntyy Ilmastoyliopisto-verkoston (Climate University) myötä Aalto-yliopistossa. Verkoston yhteistyöyliopistojen opiskelijoille avoimet opiskeltavat kurssit käynnistyvät tammikuussa 2022 ja niiden ilmoittautuminen on käynnissä nyt. Kurssien opetussisällöt on suunniteltu eri korkeakoulujen asiantuntijoiden yhteistyönä.
Ilmastoyliopiston logo

Helsingin yliopiston koordinoima Ilmastoyliopisto-verkosto (Climate University) on solminut opetusyhteistyösopimuksen 18 korkeakoulukumppanin kesken. Uuden sopimuksen myötä suurin osa Suomen korkeakouluopiskelijoista voi opiskella verkoston ilmasto- ja kestävyysaiheisia kursseja.

Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskus INAR toimii verkoston hallinnoivana organisaationa.

- Ilmasto on mutkikas systeemi ja koskettaa meitä kaikkia. Siksi tietoisuuden ja ymmärryksen lisääminen on oleellista. Climate University on erittäin hyvä työkalu ja kokonaisuus tähän, sanoo INARin johtaja, akatemiaprofessori Markku Kulmala.

Ensimmäisinä aukeavat Ilmastoyliopiston kurssit ovat:

• Leadership for sustainable change (päävastuussa Helsingin yliopisto)
  • SystemsChange.now (Aalto-yliopisto)
  • ClimateComms.now / Ilmastoviestintä.nyt (Oulun yliopisto)

Ensimmäisellä kurssilla paneudutaan systeemitason ratkaisuihin

Aalto-yliopisto on ollut mukana verkostossa sen perustamisesta v. 2018 lähtien, ja ollut keskeinen toimija SystemsChange.now-kurssin toteuttamisessa.

- Ilmastonmuutosta pitää lähestyä systeemisenä ongelmana ja Ilmastoyliopiston moniteinen verkosto tarjoaa sen opettamiselle erinomaiset puitteet. On ollut innostavaa olla mukana käynnistämässä uudenlaista opetusyhteistyötä, kertoo operaatiotutkimuksen professori Antti Punkka.

Kaikille avoimet opinnot

Kurssien materiaalit ovat kaikille avoimia, mutta saadakseen kurssista opintopisteitä henkilön on oltava kirjoilla joko jossain kumppaniyliopistossa tai avoimessa yliopistossa. Kurssit toimivat pääsääntöisesti verkossa, mutta vastuuopettajat tarjoavat etätehtävien lisäksi myös reaaliaikaista opetusta ja arvioivat opiskelijoiden suoritukset.

Ilmastoyliopiston kurssit sopivat ilmastonmuutos- ja kestävyysaiheista kiinnostuneille opiskelijoille, opettajille ja muille jo työelämässä vaikuttaville. Kurssien kieli on pääsääntöisesti englanti. Kursseista viisi on saatavilla myös suomeksi, ja uusia käännöksiä suomen- ja ruotsinkielelle työstetään.

- Kestävyyshaasteet ovat moniulotteisia ja monialaista osaamista edellyttäviä kokonaisuuksia. Meille on tärkeää olla edistämässä niihin liittyvää opetusta. Aalto-yliopisto näkee mukanaolevien toimijoiden vahvuusalueita hyödyntävän opetusyhteistyön erittäin kannatettavana, sanoo opetuksesta vastaava vararehtori Petri Suomala Aalto-yliopistosta.

Mukana 18 korkeakoulua

Verkostoon kuuluvat seuraavat korkeakoulut: Aalto-yliopisto, Haaga-Helian ammattikorkeakoulu, Helsingin yliopisto, Hämeen ammattikorkeakoulu, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, LAB-ammattikorkeakoulu, Lapin yliopisto, Lappeenrannan-Lahden teknillinen yliopisto LUT, Laurea-ammattikorkeakoulu, Metropolia ammattikorkeakoulu, Oulun yliopisto, Svenska handelshögskolan, Taideyliopisto, Tampereen yliopisto, Turun ammattikorkeakoulu, Turun yliopisto ja Vaasan yliopisto.

Itä-Suomen yliopiston akateeminen rehtori Tapio Määttä on osaltaan toiminut verkoston toiminnan vakiinnuttamisen ja yhteistyösopimuksen aikaansaamisen puolesta. Hän pitää verkoston toimintaperiaatetta esimerkillisenä.

- Eri korkeakoulujen tuottamat opinnot ovat laajasti kaikkien verkostoon kuuluvien korkeakoulujen opiskelijoiden saavutettavissa.  Verkosto on innostanut opettajia myös kehittämään yhteisiä opintojaksoja, Määttä sanoo.

- On erittäin hyvä, että lähes kaikki suomalaiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut ovat mukana CU:ssa. Siitä on hyvä pohja ponnistaa globaaliksi vaikuttajaksi, lisää Kulmala.

Ilmastoyliopiston (Climate University) kestävyys- ja ilmastokurssit

Ohjeet kursseille ilmoittautumiseen

Lisätiedot:

professori Antti Punkka, Aalto-yliopisto

yliopistonlehtori Laura Riuttanen, Helsingin yliopisto

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.