Elektroniikka-ICT ala tarjoaa monipuolisia mahdollisuuksia tulevaisuuden haasteiden ratkaisemiseen

Elektroniikka-ICT ala etsii jatkuvasti uusia lahjakkuuksia Aallon opiskelijoiden ja valmistuneiden keskuudesta.
ELEC students
Kuva: Unto Rautio/Aalto-yliopisto

Tiesitkö, että elektroniikka-ICT alan työllistymisaste on erinomainen, ja ala tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia maailmanlaajuisten haasteiden vastaamiseen?

Nykyiset langattomat 5G-järjestelmät ja erityisesti tulevat 6G-järjestelmät edellyttävät erilaisia tulevaisuudennäkymät mahdollistavia laskenta- ja liitettävyyslaitteistoja. Nykyaikainen langaton laitteisto monimutkaisella järjestelmäpiirillä (SoC, system-on-chip) sisältää useita suorittimia, tekoäly- ja koneoppimislaitteistoja, sovelluskohtaisesti räätälöityjä suoritinkiihdyttimiä ja langattomia monikaistaisia liitettävyysratkaisuja.

Teollisuus tarvitsee älykkäiden järjestelmien rakentamiseen uusia työntekijöitä, jotka ymmärtävät tällä alalla käytettäviä teknologioita aina mikroelektroniikasta signaalinkäsittelyyn, viestintään, koneoppimiseen ja laitteisto-ohjelmointiin.

Suomen teollisuus on sitoutunut ratkaisemaan nämä haasteet ja etsii jatkuvasti lahjakkaita opiskelijoita Aallon opiskelijoiden ja valmistuneiden joukosta. Yksi alan yrityksistä on Nokia, joka palkkaa satoja harjoittelijoita ja nuoria ammattilaisia ympäri vuoden.

“Nokia on luotettu kumppani kriittisten verkkojen saralla ja sitoutunut innovaatio- ja teknologiajohtamiseen kiinteiden verkkojen ja mobiili- sekä pilviverkkojen osalta”, kertoo Nokian Suomen HR-johtaja Pia Talonpoika.

Opiskelija – Osallistu tapahtumiin, jotta saat kuulla lisää mahdollisista urapoluista!

Syksyn aikana opiskelijoillamme on useita mahdollisuuksia oppia lisää tulevaisuuden urapoluista elektroniikka-ICT alasta:

•    Orientaatioviikko 29.8.–2.9.2022
•    Aalto Talent Expo -messut 10.11.2022
•    Nokian rekrytointitapahtuma Tietotekniikan talossa 12.10.2022 klo 11–14

Tietoja Nokiasta

Nokia toimii 120 maassa, ja sen pääkonttori sijaitsee Espoossa. Espoon vahvuutena on sen pitkäaikainen kokemus kaikki vaiheet kattavasta testauksesta (end-to-end) sekä tietoliikenneosaaminen. Nokian tiimit keskittyvät mobiiliverkkoihin ja pilvituotteiden yleiseen kehittämiseen, ohjelmistoliiketoimintaan sekä radio- ja mobiiliverkkojen huippututkimukseen. Nokian Espoon kampus tunnetaan teknisestä asiantuntemuksestaan, joka kattaa kaiken tutkimuksesta kenttätarkastuksiin. Espoossa tehdään aktiivista yhteistyötä Aalto-yliopiston kanssa. Espoon lisäksi Suomessa on kaksi muuta osastoa: Oulu ja Tampere. Suomi on keskeinen tekijä tutkimuksen, kehityksen ja valmistuksen alalla.

Lisätietoja:
Professori Jussi Ryynänen
Elektroniikan ja nanotekniikan laitos
Sähkötekniikan korkeakoulu

Two Aalto University students working on a laptop together / photo by Unto Rautio

Communications Engineering - Computer, Communication and Information Sciences, Master of Science (Technology)

Digitaalisen murroksen maailmassa verkkojen kehittämisen, rakentamisen ja ylläpidon osaaminen on halutumpaa kuin koskaan aiemmin.

Koulutustarjonta
Aalto electronics-ICT anechoic chamber for 2-60 GHz and two near-field scanners

Electronics and Nanotechnology, Master of Science (Technology)

Uutta laiteteknologiaa kehittävät sähkötekniikan ja nanoteknologian osaajat ovat avainasemassa tulevaisuuden muovaamisessa.

Koulutustarjonta
Sähköinsinöörikillan lakkienjako/ Aalto-yliopisto / kuva: Essi Jukkala

Opiskele sähkötekniikkaa

Sähköä on kaikkialla, eikä yhteiskuntamme toimisi ilman sitä. Sähkötekniikan korkeakoulun opiskelijana pääset etsimään ratkaisuja esimerkiksi kestävään kehitykseen ja ihmisten hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin. Tältä sivulla löydät tietoa kandidaatti-, maisteri- sekä tohtoriopinnoistamme.

Sähkötekniikan korkeakoulu

kuva pikku finlandian puupilarista ja teksti time out

Aalto-yliopisto ravistelee rakentamisen käytäntöjä New European Bauhaus -festivaaleilla Brysselissä

Koko eurooppalaista rakennusalaa kestävään muutokseen kirittävä näyttely Time Out! on esillä Brysselissä 9.–13.4.2024 osana NEB-festivaalia.
Aalto Squad students on campus
Opinnot Julkaistu:

Hakijoiden määrä Aalto-yliopistoon kasvoi kevään toisessa yhteishaussa

Suomen- ja ruotsinkielisiin kandidaattikoulutuksiin oli 13 500 hakijaa
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Nimitykset Julkaistu:

Aalto-yliopiston kehitysjohtajaksi on nimitetty Raili Pönni

Raili Pönni on toiminut aiemmin yliopiston suunnittelupäällikkönä ja väliaikaisena kehitysjohtajana.
Nuoret arkkitehdit istuvat ulkoportaikossa ja hymyilevät
Yhteistyö Julkaistu:

Ella Kaira ja Matti Jänkälä kuratoivat Suomen paviljongin vuoden 2025 näyttelyn Venetsiassa

Arkkitehtikaksikon näyttelykonseptin tematiikka on modernin arkkitehtuurin säilyttäminen.