Oasis of Radical Wellbeing

Hyvinvoinnin avaimet III: Ryhmäflow - Mitä!?

Yleisesti ajatellaan, että flow-kokemus aktivoituu, kun yksilö kokee psykologista irtaantumista ilman ulkopuolisia ärsykkeitä. Näkemyksenä siis on, että irtaantuminen ja flow’hun pääseminen vaatisivatkin yksilötyöskentelyä kaukana muista. Harvemmin tiedetään, että flow’ta voi kuitenkin kokea myös yhdessä muiden kanssa. Ryhmä-flow (tai tiimi-flow) syntyy silloin, kun ryhmän jäsenet pystyvät uppoutumaan toisistaan riippuvaiseen tehtävään, johon jäsenet ovat tyytyväisiä yhdessä. Yksilökeskeisenä aikakautena onkin hyvä olla tietoinen siitä, että flow voidaan saavuttaa myös yhdessä muiden kanssa.

Tämä on kolmas osa Hyvinvoinnin avaimet -sarjassa.

Ryhmäflow: Mitä se on ja miten se saavutetaan?

Lue artikkeli!
Ryhmäflow: Mitä se on ja miten se saavutetaan?

Tutustu myös näihin:

Oana Velcu-Laitinen

Oasis-blogi: Luova flow -kokemus

Luovuudella on paikkansa tutkimuksessa. Osaamisen kehittymisen jokaisessa vaiheessa tarvitaan luovan ajattelemisen taitoa. Se auttaa luomaan uraauurtavaa tutkimusta, joka tuo uudenlaisia näkökulmia vanhoihin paradigmoihin. Lue alta Oana Velcu-Laitisen ajatuksia luovuudesta ja flow-tilasta akateemisessa ympäristössä. Oana on Aallon entinen postdoc-tutkija ja kirjoittanut kirjan "How to Develop Your Creative Identity at Work".

Paras hetki päivässä -psykologipodcast 2021

Tiimityötaidot Paras hetki päivässä -podcastien teemana, vieraana Satu Rekonen

Millaisia ovat yleisimmät haasteet, joita opiskelijat kohtaavat ryhmätöissä? Mikä tekee toimivan tiimin, mitä tiimityötaidot ovat ja miksi ne ovat tärkeitä?

Paras hetki päivässä -psykologipodcast. Kuva: Anni Kääriä.

Paras hetki päivässä, osa 5. Etäältä ryhmäksi- etäryhmäytymisen erityispiirteitä (ulkoinen linkki)

Tässä jaksossa opintopsykologit Alli Mattila ja Henna Niiva pohtivat, mitä olemme reilun vuoden aikana oppineet ryhmäytymisestä etänä. Onko ryhmäytyminen mahdollista etänä?

The Future-led Learning Podcast is hosted by Riikka Evans. Photograph: Janne Illman.

"Olen rohkeampi muiden kanssa." - Miksi yhteisopettajuus? Kuuntele podcastjakso

Future-led learning podcastin uusi kausi vie meidät hyvin käytännön tasolle. Kauden teemoihin kuuluvat ajankohtaiset teemat akateeminen ohjaus, inkluusio opetuksessa, yhteisopetus ja kestävä kehitys. Kauden viimeinen jakso käsittelee yhteisopettajuutta.

Maria Joutsenvirta

U-teoria – Miten johdetaan tulevaisuudesta käsin samalla kun tulevaisuus syntyy?

Luovat ihmiset, kuten taiteilijat ja tieteilijät, keksivät ja luovat uutta astumalla näkyvästä maailmasta näkymättömään mielikuvituksen maailmaan ja sieltä takaisin näkyvään. Tätä luovuuden edellyttämää herkkyyttä ja intuitiota voi oppia ja edesauttaa.

Hyvinvoinnin avaimet -sarja

Hyvinvoinnin avaimet

Hyvinvoinnin avaimet -sarja on täällä

Oasis of Radical Wellbeing - projektin Hyvinvoinnin avaimet -sarja tuottaa ja kerää hyvinvointimateriaaleja (tieteeseen pohjautuvia artikkeleita, podcast-jaksoja, videoita, koulutuksia ja harjoituksia) kuukausittain vaihtuvista hyvinvointiteemoista.

Tunnetaidot

Hyvinvoinnin avaimet I: Tunnetaidot

Voimme yrittää hyväksyä ja tutkia hankalia tunteita. Miten? Aalto-yliopiston ammattilaisten kokoama hyvinvointipaketti käyttöösi.

Itsemyötätunto

Hyvinvoinnin avaimet II: Rohkeutta ja itsemyötätuntoa

Myötätuntoa itseään kohtaan voi opetella. Aalto-yliopiston ammattilaisten kokoama hyvinvointipaketti käyttöösi.

Oasis of Radical Wellbeing

Hyvinvoinnin avaimet III (2023) toteutus: Suvi Helko, Merita Petäjä, Tiina Pylkkönen, Ilona Suojanen, Oana Velcu-Laitinen. Tuottaja Sakari Heiskanen.

Uutisia hyvinvointiasioista

Path in the Laajalahti nature area
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Hyvinvointireitti Otaniemen kampuksella

Viidestä pisteestä koostuvan hyvinvointireitin teemoina ovat tunteiden havainnointi, luontosuhteen vaaliminen, kehollisuus, rauhoittuminen ja kohtuullisuuden pohdinta
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Mediatiedotteet Julkaistu:

Hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita – toisaalta huonosti voiva tiimi voi koostua hyvinvoivista yksilöistä

Uuden tutkimuksen mukaan hyvinvoivat tiimin jäsenet voivat muodostaa huonosti voivan tiimin, ja toisaalta hyvinvoivan tiimin jäsenet voivat olla miltei loppuunpalaneita. Tutkimustulokset on julkaistu äskettäin arvostetussa Journal of Organizational Behavior -lehdessä.
juoksijoita rantaraitilla
Kampus, Yliopisto Julkaistu:

Ilmoittautuminen avautuu 4.3. Aalto Walk & Run -liikuntatapahtumaan 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisölle ilmaiseen liikuntatapahtumaan!
Picture of the themes of this course
Opinnot Julkaistu:

Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) neljännessä jaksossa

Suosittu Mind & Study - Hyvinvoivan opiskelijan työkalupakki (3op) järjestään 4. jaksossa suomeksi ja englanniksi!

Tapahtumia

Aalto University campus in Otaniemi
Konferenssit, Työpajat

ARCH24 - The 6th International conference on Architecture, Research, Health and Care

The International ARCH24 Conference will be held at Aalto University, Espoo, in June 17th to 19th in 2024.
juoksijoita rantaraitilla
Kampus, Opiskelijat

Aalto Walk & Run -liikuntatapahtuma lauantaina 21.9.2024

Tule mukaan koko Aalto-yhteisön ilmaiseen liikuntatapahtumaan! 10 tai 5 km juosten tai kävellen – sinä päätät.