Suuntautumisvaihtoehdot
Ensimmäisen vuoden pakolliset pääkurssit tarjoavat opiskelijoille ohjelmistokehityksessä sekä tuote- ja palvelumuotoilussa tarvittavia päämalleja, menetelmiä ja työkaluja. Koska pakollisia kursseja on vähän, opiskelijat voivat vapaasti valita omia kiinnostuksenkohteitaan tukevia kursseja. Ohjelman laajasta opetussuunnitelmasta poimittuja esimerkkejä kursseistamme:
- Software Project (5–8 op)
- Data-Driven Concept Design (5 op)
- User Interface Construction (5 op)
- Software Design and Modeling (5 op)
- Software Testing and Quality Assurance (5 op)
Ohjelmisto- ja palvelutekniikan maisteriohjelmalla on opiskelijalähtöinen ote opetukseen. Vaikka ohjelmassa on tarjolla kaksi opintopolkua, opiskelijoilla on vapaus luoda yksilöllinen opintopolku oman kiinnostuksensa ja toiveidensa perusteella. Henkilökohtainen tuutorointi auttaa opiskelijoita henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimisessa.
Opiskelija voi erikoistua toiseen alla luetellusta osa-alueesta tai hän voi valita poikkitieteellisen polun, joka antaa hänelle laajan osaamispaletin. Suositellut osa-alueet ovat:
Ohjelmistotekniikka
Ohjelmistot varmistavat talouden ja yritysten toiminnan. Ohjelmistotekniikan polulla opiskelija tutkii ammatillisen ohjelmistokehityksen prosesseja, menetelmiä ja tekniikoita. Käsiteltäviä aiheita ovat mm. vaatimusten suunnittelu, muotoilu, toteutus ja testaus sekä käyttöönotto. Opiskelijat voivat myös osallistua projektinhallintaa, organisaation kehittämistä ja immateriaalioikeuksia käsitteleville kursseille.
Palvelumuotoilu
Asiakas- ja käyttäjätarpeiden ymmärtäminen on olennaista digitaalisessa palvelumuotoilussa. Palvelumuotoilun (Service Design and Engineering) keskeinen sisältö on käsitteellinen ja metodologinen perusta asiakkaiden, käyttäjien ja muiden sidosryhmien kanssa työskentelyyn koko digitaalisen palvelukehityksen ajan. Käyttäjälähtöiset ja ohjelmistotekniset menetelmät tukevat näitä yhteisiä suunnittelu- ja arviointitoimia.
Opetusmenetelmissä korostuu toimialalähtöisyys ja vuorovaikutteisuus. Monissa yksittäisissä tehtävissä ja ryhmäharjoituksissa perehdytään oikean maailman ongelmiin, mikä auttaa opiskelijoita kehittymään kriittisiksi ja itsenäisiksi ajattelijoiksi, jotka kykenevät soveltamaan tietoa monilta tieteenaloilta. Ongelmilla, joita ohjelmisto- ja palvelutekniikan ammattilaiset kohtaavat, on usein tärkeitä yhteyksiä ihmisten ja yhteiskunnan hyvinvointiin.
Ohjelmisto- ja palvelumuotoilu ovat usein paljon yhteistyötä tekeviä aloja, joten aktiivinen vertaisoppiminen on ohjelman ominaispiirre. Ryhmätyötehtäviin kuuluu yhteiskehittämistä, jossa voidaan hyödyntää alan innovatiivisia ratkaisuja. Opiskelijat kehittävät vuorovaikutustaitojaan, jotka valmistavat heitä tulevaan työhön, jossa tiimityö, aktiivinen kuuntelu ja tehokas viestintä ovat avainasemassa.
Muita oppimismenetelmiä ovat professorien ja vierailevien asiantuntijoiden luennot, seminaareihin osallistuminen, tieteellisten artikkelien lukeminen, esseiden kirjoittaminen ja henkilökohtaisesti räätälöityihin harjoituksiin syventyminen. Tavoitteena on antaa opiskelijoille syvällinen teoreettinen perusta, mutta myös valmistaa heitä vastaamaan nyky-yhteiskunnan käytännön päivittäisiin ongelmiin. Professoriverkostoon kuuluu kansainvälisesti arvostettuja ja julkaistuja asiantuntijoita ja tutkijoita, jotka ovat vahvasti omistautuneet tehtävälleen kouluttaa tulevaisuuden huippuammattilaisia ja luoda yhdessä viihtyisän oppimisympäristön opiskelijoiden kanssa.
Lisätietoa koulutuksen sisällöstä ja opetussuunnitelmasta löydät Opiskelijan oppaasta.