Vår strategi

Lösningar för en hållbar utveckling

Vi för samman våra styrkor för att skapa lösningar på de stora utmaningarna i världen inom våra fokusområden och i skärningspunkterna mellan dem. Lösningar för en hållbar utveckling är ett av tre angreppssätt som genomsyrar vår verksamhet.
Solutions for sustainability illustration inspired by art piece called Hidaka Ohmu by Julia Lohmann, illustration by Anna Muchenikova

Den globala hållbarhetskrisen är en av förändringarna i världen som formar oss. Vårt utvecklingsmål är att hitta lösningar på de stora utmaningarna inom våra fokusområden och i skärningspunkterna mellan dem.

Vi behöver agera genom att slå samman våra styrkor för att skapa lösningar på stora utmaningar och och ta fram banbrytande lösningar för en hållbar utveckling av vår verksamhet.

Som en del i vår levande strategi kommer vi att börja arbeta tillsammans för att sätta planen i verket under 2020.

De andra angreppssätten som genomsyrar vår verksamhet är

Radikal kreativitet

Entreprenörsanda

Jussi Impiö

Head of Sustainable Solutions

Hållbarhet på Aalto-universitetet

Läs mer om Aalto-universitetets lösningar för hållbar utveckling.

Unto Rautio Aalto yliopisto

Hållbarhet

Vid Aalto producerar vi information och tar fram lösningar som möjliggör välbefinnande inom gränserna för jordens kapacitet. Hos oss får du lära dig, undersöka och göra betydelsefulla saker i en unik miljö: Vi kombinerar kompetens inom vetenskap, konst, teknologi och ekonomi för att utveckla kreativa lösningar på världens och mänsklighetens största utmaningar, som t.ex. klimatkrisen.

Vi är en gemenskap som består av tusentals studerande, forskare och experter som har den rätta passionen och sakkunskapen både för att hitta de stora lösningarna på systemnivå och för att utveckla nya innovationer som snabbt kan tas i bruk.

Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete, Studier Publicerat:

Tjäna ECTS och lär dig hållbart entreprenörskap på Solve the SDGs hackatonet

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Vibrant purple and red colored banner with a decorative logo for 'Solve the SDGs'.  The tagline reads 'Work together for a better tomorrrow'.
Campus, Samarbete, Studier Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu på två kontinenter

Delta i hackathon för hållbar utveckling som ordnas av AVP och Junction samtidigt i Finland, Uganda och Tanzania 31.3.-2.4.
Professori Minna Halme. Kuva: Mikko Käkelä
Pris och utmärkelser Publicerat:

Professor Minna Halme får Alfred Kordelins pris på 50 000 euro

Enligt priskommittén har Halmes arbete direkt bidragit till att skapa ett mer hållbart samhälle.

Våra färska lösningar för hållbarhet

Vi hittar lösningar på de stora utmaningarna inom våra fokusområden och i skärningspunkterna mellan dem.

Aikaisempi Ioncell-lankoja

På självständighetsmottagningen klär sig Jenni Haukio i en ekologisk Ioncell-klänning, framtagen av Aalto-universitetet

Ioncell är en ny metod som gör det möjligt att framställa en högklassig textilfiber av trä eller återvunnet material.

Nyheter
Taloustieteilijät ehdottavat: Näin Suomi puolittaa tieliikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä

Ekonomer föreslår: Så här halverar Finland vägtrafikutsläppen fram till 2030

Det effektivaste sättet att nå utsläppsmålen är ett system med försäljningstillstånd för bränslen som fastställer kvoter för bränslenas kolinnehåll. Forskare vid Aalto-universitetet överlämnar sitt förslag till kommunikationsministeriet den 22 oktober.

HealthTech nano materials, photo by Mikko Raskinen

Läs Aalto University Magazine

Tema: Hållbarhet (april 2018)

• Publicerat:
  • Uppdaterad: