Teaching and learning

Kontrollera tillgängligheten för ditt dokument

Innan du skickar ditt MS dokument, kalkylblad eller presentationer bör du köra Tillgänglighetskontrollen för att se till att Microsoft 365-materialet är enkelt att läsa och redigera för alla.
Keyboard with blue keys for wheelchair, hearing aid and white stick
Tangentbordet till en dator med ISA-symboler

Publiceringsprocess av digitalt material

1. Välj Aalto mallen
  2. Använd både korrekturläsning och användbarhetskontroll
  3. Konvertera till tillgänglig HTML, PDF/A eller PowerPoint
  4. Publicera

Gör innehållet tillgängligt för alla med Tillgänglighetskontroll

Ta reda på hur du kan göra ditt innehåll tillgängligt med Tillgänglighetskontroll.

MS Accessibility Checker in navigation bar

MS 365 applikationer: Förbättra tillgängligheten med Tillgänglighetskontroll (extern länk)

Tillgänglighetskontroll är tillgängligt i följande MS appar: MS Word, MS PowerPoint, MS Excel, MS Outlook och MS OneNote.

PDF och ReadSpeaker

Den tillgängliga mallbaserade PDF/A möjliggör t.ex. användning av en skärmläsare och ReadSpeaker. Bifogade är Aalto (på finska and engelska) och Celia instruktioner (på finska).

Creating a PDF/A -compliant file of your thesis

Instructions for creating a PDF/A-compliant file using Word (Windows and Mac) or LaTeX. The LaTeX template results directly in a PDF/A-2b file whereas creating a PDF/A-2a file with Word is done in two stages, requiring the use of PDF-XChange in the latter stage.

Services
Text to speech icon

ReadSpeaker: text-till-tal (extern länk)

Gör era produkter mera tillgängliga med text-till-tal-lösningar.

Book shelves in the library full of books

Accessibility of files (extern länk)

Practical instructions (in Finnish) how documents can be made accessible.

Läs mer om digital publicering

Student at laptop. Photo by Aalto University / Aino Huovio

Digital tillgänglighet

Vägledning för digital tillgänglighet för Aaltos webbplatser, e-tjänster, mobila applikationer och dokument för att genomföra den nationella Lag om tillhandahållande av digitala tjänster (306/2019).

Equality, diversity and inclusion at Aalto
A person using VR headset

Information om supporttjänster för distansundervising via opit.aalto.fi (extern länk)

Information om supporttjänster för distansundervising via opit.aalto.fi