Opetus ja oppiminen

Saavutettavat tiedostot ja helppokäyttöisyyden tarkistaminen ennen julkaisua

Avaa opetussisältösi kaikille opiskelijoille. Yleisimmät Microsoft 365 -sovellukset sisältävät helppokäyttöisyyden tarkistuksen (Accessibility Checker), joka löytää saavutettavuusongelmia ja luettelee ehdotuksia korjauksia varten. Tarkistuksen avulla voit helposti tuottaa saavutettavaa oppimateriaalia.
Keyboard with blue keys for wheelchair, hearing aid and white stick
Näppäimistö, jossa ISA-symboleja.

Digitaalisen aineiston julkaisuprosessi

1. Valitse Aalto-mallipohja
  2. Käytä sekä oikolukua että helppokäyttöisyyden tarkistusta
  3. Muunna saavutettavaksi HTML, PDF/A tai PowerPoint-tiedostoksi
  4. Julkaise

Tee sisällöstä helppokäyttöistä kaikille helppokäyttöisyyden tarkistuksella

Varmista tekemäsi aineiston saavutettavuus ennen julkaisemista käyttämällä Microsoftin helppokäyttöisyyden tarkistusta (Accessibility Checker).

MS Accessibility Checker in navigation bar

MS 365 -sovelluksen helppokäyttöisyyden toteuttaminen (ulkoinen linkki)

Tarkista helppokäyttöisyys seuraavissa MS sovelluksissa ja ympäristöissä: MS Word, MS PowerPoint, MS Excel, MS Outlook ja MS OneNote.

PDF ja ReadSpeaker

Mallipohjaan perustuva saavutettava PDF/A mahdollistaa mm. ruudunlukijoiden ja ReadSpeakerin käyttämisen. Ohessa Aalto- ja Celia-ohjeet (suomeksi)

Tee PDF/A-tiedosto opinnäytetyöstäsi

Ohjeet PDF/A-tiedoston luontiin Word-tiedostosta (Windows tai Mac) tai LaTeXis käyttäen. LaTeX-pohjaa käyttäen saat suoraan PDF/A-2b tiedoston. Wordia käyttämällä muunnos tapahtuu kahdessa vaiheessa. Jälkimmäisessä vaiheessa käytetään PDF-XChange-ohjelmaa.

Palvelut
Text to speech icon

ReadSpeaker: Ruudunlukija verkkosivuille (ulkoinen linkki)

Lisää puhevalinta verkkosivuillesi ja laajenna yleisöäsi.

Book shelves in the library full of books

Saavutettavat asiakirjat (ulkoinen linkki)

Käytännön ohjeita siitä, miten asiakirjat, jotka julkaistaan verkkosivuilla Word-, Excel-, PowerPoint- tai pdf-tiedostoina, voi tuottaa saavutettavasti.

Lisätietoa digitaalisesta julkaisemisesta

Student at laptop. Photo by Aalto University / Aino Huovio

Digitaalinen saavutettavuus

Digitaalisen saavutettavuuden ohjeistuksia Aalto-yliopiston järjestelmien, verkkosivustojen, sähköisten palveluiden, mobiilisovellusten ja tiedostojen toteuttamiseksi yhdenvertaisella sekä digipalvelulain (DPL) edellyttämällä tavalla (Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, 306/2019).

Yhdenvertainen, monimuotoinen ja inklusiivinen Aalto
Hands writing on a laptop

Verkko-opetuksen tukipalveluista on koottu tietoa osoitteessa opit.aalto.fi (ulkoinen linkki)

Verkko-opetuksen tukipalveluista on koottu tietoa osoitteessa opit.aalto.fi

Keyboard with blue keys for wheelchair, hearing aid and white stick

Tampereen yliopiston avoimet saavutettavuuskurssit (in English) (ulkoinen linkki)

FITech-verkostoyliopisto tarjoaa opintoja kaikista tekniikan alan yliopistoista Suomessa. Päivitä erityisesti digiosaamistasi maksuttomasti. Kurssit ovat kaikille avoimia. Hae englanninkielisiltä sivuilta esim. "accessibility".

URL kopioitu