Nyheter

Yle har som mål att rekrytera de bästa experterna inom teknik och den kreativa branschen – Yle och Aalto utvidgar samarbetet

Yle och Aalto-universitetet har ingått ett avtal om information till Aalto-studenterna om jobb, praktikplatser och intressanta karriärstigar på Yle. Till en början gäller det nya
arbetsgivarens nyckelkundspaketet i ett år.
YLE-yhteistyö
Yle och Aalto har haft ett omfattande samarbete inom forskning och utbildning, bland annat i projektet MeMAD med fokus på artificiell intelligens och automatisk innehållsbeskrivning.

Aalto-universitetet utbildar experter inom de konst- och teknikområden som är viktiga för Yle. Utbildningsinriktningar som Yle är intresserade av är bland annat databehandling, data science, visuell kommunikation och design samt och studier i film- och tv-produktion.

Samarbetet inleds i oktober då Yle den 31.10 deltar i mässan Aalto Talent Expo som arrangeras för första gången. Yle arrangerar också ett eget rekryteringsevenemang på universitetets campus.

”Aalto är en viktig samarbetspartner för oss. Detta stärker vi genom ett systematiskt samarbete och genom att särskilt informera studerande inom de utbildningsområden som är viktiga för Yle. Genom en ny partnerskapsmodell kan vi påskynda och få nya synvinklar på omorganiseringen av bolaget”, säger Gunilla Ohls, HR-, kommunikations- och strategidirektör på Yle.

”För oss är Aalto är en välbekant och god samarbetspartner. När vi gör oss mer synliga på campus och ökar dialogen med studerande, kan vi säkerställa att de bästa experterna fortsättningsvis vill jobba hos oss”, säger Janne Yli-Äyhö, direktör för produktion och teknik på Yle.

”Vi vill skapa många olika samarbetsformer och tjänster som kan fördjupa våra partnerskapsrelationer. När vi samarbetar och delar kunskap kan vi skapa nya möjligheter och lära av varandra. Det är viktigt att utveckla samarbetet med Yle i arbetsgivarfrågor, eftersom Yle är en viktig rekryterare av Aalto-studenter och alumner inom sin bransch”, säger Teppo Heiskanen, direktör för partnerskap och företagssamarbete på Aalto-universitetet.

Yle och Aalto har haft ett omfattande samarbete inom forskning och utbildning, bland annat i projektet MeMAD med fokus på artificiell intelligens och automatisk innehållsbeskrivning samt inom informationsdesign under konferensen Visualizing Knowledge.

Ytterligare information:

Riitta Kontio
Expert, karriärtjänster, samarbete och partners, Aalto-universitetet
tel. 050 550 2066

Saija Uski
HR-expert, personaltjänster, Yle
tel. 040 505 9747

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.