Välbefinnande i arbetet har en betydande roll för produktiviteten i bankarbete

Enligt färsk forskning ökar en öppen växelverkan mellan ledningen och arbetarna välmåendet och produktiviteten.
Kuvituskuvassa on paljon ihmisiä.

Det är ekonomiskt lönsamt att satsa på välbefinnande i arbetet, då en välmående arbetare kan vara 25 % mer produktiv än en utmattad arbetare. Det här framgår i forskning utförd av Aalto-universitetet och Tammerfors universitet där välmående och produktivitet mättes hos anställda vid Nordea. Enligt forskningen ökade en öppen växelverkan mellan ledningen, förmännen och kundtjänstexperterna välmåendet och produktiviteten.

Den största behållningen från undersökningen är att den ekonomiska betydelsen av välbefinnande på jobbet tydligt påvisas genom att kombinera mätningen av arbetsproduktiviteten med den anställdas egen bedömning av sitt eget välbefinnande på jobbet och de faktorer som stöder välbefinnandet. I undersökningen kartlades Nordeas personals arbetsvälmående och produktiviteten hos de som jobbade med att betjäna privatkunder.

“Enligt vår forskning så ökade arbetarnas upplevda engagemang produktiviteten medan utmattning å sin sida sänkte den”, säger professor Markku Kuula från Aalto-universitetets handelshögskola.

“Arbetsengagemanget ledde till fler utvecklingsmöjligheter och ökade kontrollen över det egna arbetet. Bankarbetet har under de senaste åren digitaliserats kraftigt och känslan av att den nya teknologin är belastande har ökat utmattningen. I takt med att nya teknologier tar sig in på arbetsplatserna måste den individuella beredskapen tas i beaktande och allas kompetens bör säkerställas”, konstaterar Kuula.

Resultaten bekräftar att förmansarbetet påverkar välmåendet och produktiviteten. I den härundersökningen spelade i synnerhet växelverkan mellan ledningen och arbetstagarna en viktig roll.  Om arbetstagaren upplevde att hen blev hörd och om dialogen med förmannen fungerade, så var arbetstagarens välmående och produktivitet bättre än genomsnittet.

Undersökningens behållning för utvecklingen av det finländska arbetet och produktiviteten är att välmående i arbetet är baserat på grundläggande saker, såsom möjlighet att påverka, en öppen verksamhetskultur och bra ledning. De här lönar det sig att fokusera på också när arbetslivet förändras.

Mer information:
Juha Eskelinen
forskare, institutionen för informations- och serviceekonomi
Handelshögskolan vid Aalto-universitetet
tel. 0400 813 858

Sanna Nuutinen
planerare, forskningsgruppen för välmående i arbetet
Institutionen för ledarskap vid Tammerfors Universitet
tel. 050 318 7838

-----------------

Aalto-universitetets handelshögskolas och Tammerfors universitets högskola för ledarskaps (Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulu) undersökning ”Digisti työn imuun? Tutkimus työhyvinvoinnista ja tuottavuudesta finanssialan palveluyrityksessä” finns tillgänglig via adressen https://bit.ly/2q5trEw när den publiceras. Undersökningen har finansierats av Arbetarskyddsfonden och av Nordea Livsförsäkring Finland Ab.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.