Utomhusområdena och gångvägarna runt Otsvängen 1 och Dipoli förbättras

Under hösten 2021 ska det bli enklare att ta sig längs med gångvägarna från metron till Dipoli. Området kring Alvarsplatsen förbättras samtidigt. Målet är att skapa trivsamma, mångsidiga, säkra och tillgängliga utomhusområden och samtidigt beakta den ursprungliga planeringen och det ursprungliga genomförandet. Arbetet sätter igång redan i augusti.
Dipoli ilmakuva
Foto: Tuomas Uusheimo

Under augusti inleds två byggnadsprojekt vars mål är att göra det enklare att ta sig mellan metron och Dipoli till fots och att förbättra området kring Alvarplatsen mellan Kandidatcentret och lärcentret. Projekten ros i hamn före utgången av 2021.

Utanför Dipoli byggs en naturlig gångväg som leder från metron och A Blanc. Samtidigt görs området trivsammare genom att öka vegetationen och lägga till bänkar och möjliggöra att bl.a. konstverk visas upp. Området kring Alvarplatsen, som utgör ett av campus landmärken och ett centralt grönområde, får bättre gångvägar, verksamhetsmöjligheterna förbättras och områdets mångfaldiga natur ökar. I samband med projekten förbättras även områdenas belysning.

I bägge projekten hedras områdenas ursprungliga planer och kulturhistoriska signifikans. Förutom Aalto-universitetet har Museiverket, Alvar Aalto-stiftelsen samt Pietilä Arkkitehdit Oy deltagit i planeringen. Esbo stads byggnadstillsynscentral har beviljat byggnadstillstånd för projekten. Byggnadsplatserna avgränsas och fotgängare omdirigeras längs med avvikande rutter.

Mer information:

Pauliina Skyttä, campusarkitekt, [email protected]
Aapo Pihkala, projektchef, hållbar utveckling och landskap, [email protected]

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Campus Publicerat:

Cykelstölderna på campus har ökat - kom ihåg att låsa fast din cykel ordentligt

Under våren har cykelstölderna på Aalto-universitetets campus ökat.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Otaparkki julkisivu
Campus, Universitetet Publicerat:

Parkeringsavgiften för Otaparkki minskar - ytterligare förbättringar av parkeringen vid Otnäs campus

I mitten av februari införs nya förändringar för campusparkeringen.