Ulkoalueita ja jalankulkureittejä parannetaan Otakaari 1:n ja Dipolin ympäristössä

Jalankulkuyhteyttä metrolta Dipoliin sekä Amfiteatterinaukion aluetta parannetaan syksyn 2021 aikana. Tarkoituksena on luoda viihtyisiä, monikäyttöisiä, turvallisia ja esteettömiä ulkoalueita kunnioittaen alkuperäisiä suunnitteluratkaisuja ja toteutuksia. Työmaat käynnistyvät jo elokuussa.
Dipoli ilmakuva
Kuva: Tuomas Uusheimo

Elokuun aikana Otaniemen kampuksella käynnistyy kaksi maisemarakennushanketta, joiden tavoitteena on kehittää metron ja Dipolin välistä kävely-yhteyttä sekä Kandidaattikeskuksen ja Oppimiskeskuksen välistä Amfiteatterinaukion aluetta. Hankkeet valmistuvat vuonna 2022.

Dipolin ympäristöön rakennetaan suora ja luonteva kulkureitti metrolta ja A Blancin suunnalta. Lisäksi alueen viihtyisyyttä parannetaan esimerkiksi lisäämällä kasvillisuutta sekä penkkejä ja mahdollistamalla mm. taideteosten esillepanoa. Kampuksen yhtenä käyntikorttina ja keskeisenä viheralueena toimivan Amfiteatterinaukion kulkuyhteydet sekä toimintamahdollisuudet paranevat ja alueen luonnon monimuotoisuus lisääntyy. Hankkeissa parannetaan myös alueiden valaistusta.

Molemmissa hankkeissa kunnioitetaan alueiden alkuperäisiä suunnitelmia sekä kulttuurihistoriallista merkittävyyttä. Suunnittelussa ovat olleet Aalto-yliopiston lisäksi mukana muun muassa Museovirasto, Alvar Aalto -säätiö sekä Pietilä Arkkitehdit Oy. Rakennusluvan projekteille on myöntänyt Espoon kaupungin rakennusvalvonta. Työmaa-alueet rajataan ja kävely ohjataan rakentamisen ajaksi opastetuille poikkeuskulkureiteille.

Lisätietoja antaa:

Pauliina Skyttä, kampusarkkitehti, [email protected]
Aapo Pihkala, projektipäällikkö, kestävä kehitys ja maisema, [email protected]

Ihminen, joka katsoo kohti tulevaisuutta
Opinnot, Yliopisto Julkaistu:

Viisi vinkkiä, joilla voit kehittää luovuuttasi tänä keväänä ja kesänä

Aalto_University_staff_campus_bikes_2-5-2013_photo_Mikko_Raskinen
Kampus Julkaistu:

Pyörävarkaudet lisääntyneet kampuksella – muista lukita pyöräsi kunnolla

Kevään myötä pyörävarakaudet Aalto-yliopiston kampuksella ovat kasvaneet.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.
Mediatiedotteet Julkaistu:

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.