Unga ser Aalto-universitetet som en föregångare

Enligt en imageundersökning anser människor under trettio Aalto-universitetet vara Finlands bäst kända och till totalbetyget bästa universitet.
Unga finländare anser att Aalto har en bra image, enligt en enkät utförd av Taloustutkimus. På bilden första årets studerande samt tutorer framför Kandidatcentret i Otnäs hösten 2015.

Aalto-universitetet förbättrade sin position ytterligare i en imageundersökning om högskolorna som utfördes av Taloustutkimus. I enkäten deltog nära 900 finländare under 30 år. Enligt de tillfrågade är Aalto-universitetet det bäst kända av Finlands universitet, och Aalto nådde också topposition i Finland när det gällde totalbetyget.

Förstklassig undervisning och högt värderad examen

Högskolornas image kartlades med hjälp av tio påståenden vars relevans för universitetet bedömdes av de tillfrågade.

Föreställningarna var positivare än tidigare, och Aalto-universitetet nådde toppduon när det gällde nio imagefaktorer. Aalto var främst i fråga om sju undersökta faktorer, mot sex året innan: Aalto har högt anseende som studieplats, examen värderas på arbetsmarknaden, undervisningen är högklassig, universitetet är en föregångare och står sig utmärkt i jämförelse med andra högskolor, universitetets medieexponering är positiv och det är väl synligt i de sociala medierna. Aalto tog andra plats när det gällde två påståenden: utbildningsområdena är intressanta och de erbjuder flexibla möjligheter till nätstudier.

Nätet viktig källa till information

Undersökningen gav också kunskap om informationskällor som unga använder i anslutning till utbildningen. Oftast använder man läroinrättningens webbplats och gör sökningar om studieområdet och läroinrättningen. De två sistnämndas betydelse som informationskällor har ökat mest under senare år. Den information man söker mest gäller utbudet av utbildningar, inträdeskrav, utbildningsområden och anvisningar för ansökan.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Two students standing next to a train studying a map.

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.
Kolme opiskelijaa
Studier Publicerat:

Podcast tar sig an elektroteknologernas vardag

I podcasten diskuterar elektroteknikstudenterna sina studier och teknologlivet vid Aalto-universitetet. Första avsnittet är ute nu!