Timo Korkeamäki utsedd till dekanus för Handelshögskola

Professor Korkeamäki övergår till Aalto-universitetet från Hanken Svenska handelshögskolan.
Timo Korkeamäki. Kuva: Aalto-yliopisto / Mikko Raskinen.

Aalto-universitetets styrelse har utnämnt professor, PhD Timo Korkeamäki till dekanus för Aalto-universitetets handelshögskola. Han inleder sitt femårsperiod den 1 januari 2020.

PhD Timo Korkeamäki har verkat som professor i finansiell ekonomi vid Hanken Svenska handelshögskolan sedan 2008 och är prefekt för Institutionen för finansiell ekonomi och nationalekonomi. Åren 2015–2018 verkade han som prorektor med ansvar för forskning vid Hanken. Åren 1995–2008 arbetade Korkeamäki i USA.

"Handelshögskolan får i Timo Korkeamäki en utmärkt dekanus som fortsätter högskolans starka utveckling. Han har betydande vetenskapliga meriter och internationell erfarenhet och är också en inspirerande ledare som har förmåga till samarbete. Vi hälsar dig varmt välkommen till Aalto", säger Aalto-universitetets rektor Ilkka Niemelä.

"Ett stort tack till dekanus Ingmar Björkman som under sina två perioder, vilka nu går till ända, gjort ett ypperligt arbete och lett Handelshögskolan mot den internationella toppen" säger Niemelä.

"Jag tar ödmjukt och stolt emot uppdraget som dekanus vid Handelshögskola som har unika möjligheter att främja affärskunnandet. Jag tackar mina forskarkolleger, personalen och studerandena vid Hanken för de gångna elva åren. Nu kavlar jag entusiastiskt upp skjortärmarna och börjar tillsammans med aaltoiterna föra universitetet framåt och uppåt", säger Korkeamäki.

Timo Korkeamäki rapporterar till provost Kristiina Mäkelä.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Otakaari 1 kyltti Y-siipi
Campus, Studier Publicerat:

Marhusets verksamhet flyttas till Kandidatcentret

Marhuset stängs i slutet av maj.
Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.