Nyheter

Studierna var porten till programmeringens värld för Veera Ihalainen

Studeranden med Digital Systems and Design som huvudämne har tyckt särskilt om projektkurser och programmering, trots att hon inte har tidigare bakgrund som kodare.
 Veera Ihalainen sitting on the stairs.
"Den digitala världen och innovationer intresserar mig", säger Veera Ihalainen. Bild: Johan Sarpoma

Det engelskspråkiga huvudämnet Digital Systems and Design väckte genast Veera Ihalainens intresse när hon första gången hörde programmets namn. Hon ville absolut studera på engelska och utmana sig själv i en internationell miljö där man lärde känna människor med olika bakgrund. Den aktiva gillesverksamheten tycker hon är en bra motvikt till studierna.

Varför valde du Aalto Bachelor’s Programme in Science and Technology?

Jag gick ett engelskspråkigt gymnasium och ville absolut fortsätta studera på engelska. Den digitala världen och innovationer intresserar mig och därför valde jag det tekniska området. Jag hörde om huvudämnet första gången när en professor kom till vårt gymnasium och berättade om Aaltos nya engelskspråkiga kandidatprogram. Programmet väckte mitt intresse redan på grund av namnet. Det verkade vara en examen där man kan kombinera kreativitet och teknik, teori och programmering.

Vad har varit det mest intressanta i studierna?

Det mest intressanta har varit att lära sig programmera och allt som man kan göra med programmering. Det har varit en helt ny värld för mig eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av kodning.

En god sak med vårt program är att kurserna i huvudämnet är mycket interaktiva eftersom det är så få människor i våra grupper. På kurserna har man goda möjligheter att lära känna också föreläsarna och kursassistenterna.

Jag har deltagit aktivt i Automations- och systemteknik (AS)-gillets verksamhet som grafiker och SoMe-ansvarig. Nästa år kommer jag att verka som fuxkapten i gillets styrelse. Vi har ett toppengäng i gillet och jag har fått många nya vänner och kunnat göra saker som jag inte annars haft möjlighet till. Jag uppmuntrar alla att delta i gillesverksamheten, den är en bra motvikt till studierna.

Vår bransch är verkligt mångsidig, och här kan man få jobb med nästan vad som helst!

Veera Ihalainen

Vilken har varit den intressantaste kursen?

Det var alla gånger projektkursen under första året, där vi byggde en prototyp till en verklig produkt. Vår grupps projekt var en monitor där man med ett NFC-kort kunde registrera sin närvaro digitalt. Att jobba med projektet var verkligt roligt – vi fick till exempel bygga olika apparater med microcontrollers och skriva ut med 3D-skrivare. Den här hösten har jag jobbat som kursassistent på kursen.

Vilka färdigheter har du fått för arbetslivet?

Först och främst att jag redan fått jobb på universitetet som kursassistent! Det har jag säkert mycket nytta av när jag söker jobb. Gillet och högskolan ordnar olika evenemang och exkursioner där man fått se vilka slags uppgifter de har som utexaminerats från vårt område.

Det är också mycket möjligt att en del av studerandena på min årskurs senare blir mina arbetskamrater.

Hur ser framtiden ut på området?

Vår bransch är verkligt mångsidig, och här kan man få jobb med nästan vad som helst!

Området passar människor som vill kunna utveckla nya innovationer och är intresserade av den digitala utvecklingen. Efter kandidattiden har man en massa olika magisterprogram att välja mellan, och mig intresserar särskilt huvudämnet Software and Service Engineering och planering av användargränssnitt (UI/UX design). Jag tror att jag inte har svårt att få jobb på det området.

Det engelskspråkiga programmet är ett idealiskt val om man vill anta utmaningar i en internationell miljö. Jag tycker att också personer som inte gått ett engelskspråkigt gymnasium mycket väl kan söka till programmet om man bara kan skriva och uttrycka sig på engelska.

Följ oss

Läs mer

Läs mer om programmet eller se alla program som Högskolan för elektroteknik erbjuder.

Aalto University / students in the corridor / photography Aino Huovio

Digital Systems and Design, Bachelor of Science (Technology), Master of Science (Technology)

Digital Systems and Design utbildar specialister inom olika områden av digitala system. Detta huvudämne ger dig kompetens inom teknisk design, projektplanering och projektledning, med hjälp av verktyg från inbyggda system, kontrollteori och signalbehandling.

Utbildningsutbud
Johan Sarpoma standing in front of brick wall.

Universitetet visade sig vara annat än bara teori – kandidatprogrammet på engelska och studentlivet ryckte Johan Sarpoma med sig

Att programmera, bygga elektronik och den internationella miljön tycker Johan är det bästa med det engelskspråkiga kandidatprogrammet Aalto Science and Technology - Digital Systems and Design.

Nyheter
Sähköinsinöörikillan lakkienjako/ Aalto-yliopisto / kuva: Essi Jukkala

Studier

Elektriciteten finns överallt och samhället skulle inte fungera utan den. Som studerande vid Högskolan för elektroteknik får du söka lösningar exempelvis på frågor gällande människans välbefinnande och hållbar utveckling. På den här sidan hittar du information om kandidat-, magister- och doktorandprogram vid Högskolan för elektroteknik.

Högskolan för elektroteknik
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

AllWell SQ
Universitetet Publicerat:

AllWell?-enkäten för år 2024 besvarades av 36 % av målgruppen

Enkäten skickades till andra årets kandidatstuderande och första årets magisterstuderande.
Aalto Squad students on campus
Studier Publicerat:

Antalet sökande till Aalto-universitetet ökade i vårens andra gemensamma ansökan

Aaltos finsk- och svenskspråkiga kandidatprogram lockade 13 500 sökande
From left to right: Lasse Kukkonen, Ida Parkkinen, Luisa Cardoso and Elias Keski-Nisula
Studier Publicerat:

Träffa Unite! studentrepresentanterna Elias, Ida, Lasse och Luísa

Unite! universitetsalliansen har en egen studentkår, SURE!
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.