Nyheter

Skoggård radioforskningsinstitut publicerar soldata för en period på över fyra decennier

Skoggård samlar en enorm mängd data om solen och mängden växer varje dag i takt med nya observationer.
Aurinkokartta, jossa näkyy suurin havaittu purkaus Auringossa

Skoggård radioforskningsinstitut, som lyder under Aalto-universitetet, är det enda astronomiska radioobservatoriet i Finland. Med det viktigaste forskningsinstrumentet, ett radioteleskop med en diameter på 14 meter, har solens aktivitet studerats redan i över fyra decennier. Nu har Skoggård gjort data om solen tillgänglig för alla.

Joni Tammi, som är chef för Skoggård Radioforskningsinstitut, berättar mer om projektet och om solens verksamhet: ”Solen är aktiv i 11-åriga cykler och till exempel solutbrott som påverkar elnätens och satelliters funktion inträffar mycket oftare vid vissa tidpunkter än vid andra. Dessutom verkar det förekomma variationer i aktiviteten med mycket större intervaller, till och med på en skala på hundratals år. En stor mängd data för en väldigt lång tid måste alltså samlas in för att solens aktivitet ska kunna förutses på ett tillförlitligt sätt. Datauppsättningen som Skoggård samlar in är en av de största i Finland.”

Ensimmäinen piirretty aurinkoradiokartta vuodelta 1978

Ny forskningsdatatjänst möjliggör publicering av växande datauppsättning

En av de största utmaningarna för publiceringen av datauppsättningen var att hitta rätt lagringsplattform. Data som samlas in på Skoggård har en speciell karaktär, eftersom mängden data ökar då nya observationer ständigt görs. Skoggård beslöt att samarbeta med CSC-Tieteen tietotekniikan keskus (IT Center for Science Ltd.), som utvecklade en tjänst för publicering av den växande datauppsättningen.

En gång om månaden laddas radiodata om solen upp på Fairdata-servern, som är en av CSC:s plattformar för publicering av data. Målet är att skapa en intuitiv och användarvänlig tjänst för publicering av växande datauppsättningar. Tack vare detta skapar systemet inte en ny identifieringskod varje gång som nya data laddas upp. Det är nu möjligt att referera till den växande datauppsättningen och ökningen av observationerna är lätt att uppfatta.

Forskningsdatatjänsten som CSC har utvecklat har nyligen tagits i bruk och motsvarande tjänster har inte påträffats någon annanstans. I Finland är Aalto-universitetet och Skoggård de första som använder tjänsten.

Det är viktigt att förutspå solens verksamhet

Målet med forskningen på Skoggård är att bättre kunna förstå och förutse solens verksamhet. Solen och dess aktivitet påverkar allt på jorden – såväl livet som tekniken. Solen påverkar också klimatförändringarna och det är viktigt att förstå solcyklernas och solaktivitetens andel i dem.

Även om solutbrotten inte äventyrar livet på jorden, kan de i hög grad störa tekniska funktioner, såsom el- och datanät och satelliter. För att det ska finnas beredskap för eventuella störningar, måste solens verksamhet förutses så exakt som möjligt. Då kan eventuella utbrott observeras i god tid.

Publiceringen av datauppsättningen kan bidra till nya upptäckter

Människor studerar företeelser ur olika perspektiv, vilket också gäller för radiodata om solen. Joni Tammi poängterar att Skoggård Radioforskningsinstitut vill hitta människor från olika branscher, som kan vara intresserade av datauppsättningen.

”Forskare inom olika områden kan finna likheter i data som samlats inom deras egna projekt. På så vis kan olika fenomen och problem, som tidigare inte har uppmärksammats, upptäckas och ge upphov till mer information”, berättar Tammi.

Soldata har intresserat lokala, nationella och till och med internationella forskarsamfund. Konstnärer har visat intresse för både Skoggårds expertis och data och data har ingått i konstutställningar och till och med i magisterexamensarbeten. ”Våra soldata har använts i konstverk på sätt som vi själva aldrig kunde ha hittat på” tillägger Tammi.

Nu är datauppsättningen fritt tillgänglig på CSC:s Fairdata-server.

Gå till Skoggårds Open data-webbplatsGranska soldata på Fairdata-servern

Skoggård radioobservatorium

Skoggård radioobservatorium är det enda astronomiska radioobservatoriet i Finland.

Metsähovi Radio Observatory's 14-metre radio telescope
  • Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Kuva Aalto-yliopiston Harald Herlin -oppimiskeskuksen K.-kerroksen seinän pyöreistä istuinaukoista. Opiskelijoita istumassa ja kävelemässä.
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Aalto Thesis Database kan nu användas även utanför lärcentret

Tillgången till elektroniska lärdomsprov förbättras för studerande och personalen vid Aalto-universitetet.
talvinen kuva Otarannasta kaisloineen
Forskning och konst, Studier Publicerat:

Den årliga uppföljningen för doktorander är öppen fram till 10.1.2024

Hur framskrider dina doktorandstudier och din forskning? Uppdatera oss om din situation genom att svara på enkäten.