Rektor Tuula Teeri: Vi måste göra kloka val

Vid inskriptionen på campus Otnäs talade även statsminister Juha Sipilä.

Aalto-universitetets rektor Tuula Teeri behandlade i sitt inskriptionstal universitetens betydelse som källa för kompetens och innovationer och deras roll att få fart på ekonomin.
– Universitetet lever i tiden. Utbildning och forskning kräver dock en långsiktig strategisk vision. Precis nu görs sådana val som antingen håller Finland med i den internationella konkurrensen eller placerar oss på åskådarplats på bakre raden. Därför måste vi nu göra kloka val, betonar Teeri vid Aalto-universitetets inskription, som ägde rum på campus Otnäs den 1 september.

Teeri påminner om vårt ansvar att se mot framtiden.

Det är vi som bär ansvaret för att utbilda dem som ska bygga Finland ännu efter flera decennier. Hurdana kunskaper och hurdan kompetens behöver de för att skapa ett bättre samhälle, effektivare vård och behandlingar, ny design, teknologi som gör livet lättare eller för att skapa nya industriella innovationer?

Aalto-universitetets campus Otnäs är redan nu ett internationellt betydande regionalt kunskapskluster.
– Vi fortsätter vårt målmedvetna arbete för att göra vårt innovationsekosystem ännu attraktivare internationellt sett och för att attrahera nya investeringar till området.
- Internationalism och mångkulturalism är en oskiljaktig del av Aalto-universitetet och öppenhet är ett av våra värden. Finland måste kunna erbjuda de unga tillräckliga möjligheter för att de ska vilja stanna i eller återvända till Finland för att bygga upp vår framtid. Den kreativitet och den rikedom som uppstår i mötena mellan olika idéer, kulturer, branscher, områden och människor står i fokus i Aalto.

Rektor Teeri hälsade i sitt tal Handelshögskolans kandidatstuderande välkomna till campus Otnäs. De flyttar i höst från Tölö till det nyrenoverade byggnaden Kandidatcentret i hjärtat av Otnäs.

Statsminister Sipilä: Universiteten i nyckelställning för Finlands framgång

Även statsminister Juha Sipilä betonade universitetens roll i att bygga ett framgångsrikt Finland. Han lyfte särskilt fram digitaliseringens betydelse.

– På längre sikt avgörs vår levnadsstandard av hur värdefullt det arbete är som görs i vårt land och hur effektivt vi agerar. Universitetens och i synnerhet Aalto-universitetet innehar en viktig roll i satsningarna. Det utvecklingsarbete som görs vid universiteteten och i företagen är i nyckelställning när det gäller Finlands framgång, sade statsminister Sipilä i sitt tal.

– Digitaliseringen betonas i regeringsprogrammet. Digitaliseringen och olika tillämpningar kring digitaliseringen är en stor forskningsenhet vid Aalto-universitetet. Jag anser det vara av största vikt att de kunskaper i branschen som finns i Aalto-universitetet utan begränsningar kan tas i bruk av samhällets beslutsfattare när regeringens planer för digitaliseringen utvecklas vidare, fortsatte statsministern.

Styrelseordföranden för Aalto-universitetets studentkår Niko Ferm kommenterade de nedskärningar som regeringen planerar.
– Regeringens åtgärder tvingar universiteten till att fundera över sin egen kärnverksamhet och till att fatta strama beslut. Situationen tvingar universiteten att fokusera, i stället för att bredda såsom de gjort under många år tidigare. Genom de här åtgärderna kommer nivån på utbildningsprogrammen runtom i Finland förhoppningsvis att bli bättre. Vid Aalto har det gjorts ett omfattande arbete kring just detta och precis i rätt riktning.

Rektor Tuula Teeri utnämnde professorn i finansiering vid Handelshögskolan, Matti Keloharju, till Aalto-professor som erkänsla för hans betydande vetenskapliga meriter. Vid inskriptionen höll professor Keloharju Aalto-föredraget, som handlade om forskning med utnyttjande av mycket stora datamängder. Vid inskriptionen delades priser ut till universitetets personal och studerande.

Statsminister Juha Sipilä, tal 1.9.2015 (vnk.fi)

Mer information:

Kommunikationschef Anu Salmi-Savilampi
Aalto-universitetet, tfn 050 464 4585

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat:
Ilkka Niemelä in his official black ceremony clothes giving speech
Pressmeddelanden, Universitetet Publicerat:

Ilkka Niemeläs budskap till Finlands regering: Innovationer och den hållbara tillväxten försvinner om riktlinjerna för invandring genomförs

Internationaliseringen har påskyndat uppkomsten av nya innovationer och röjt banan för många finländska tillväxtföretag som fått sin början vid Aalto. Av Aalto-universitetets akademiska personal är redan nästan hälften från ett annat land än Finland och Aalto har studerande från över 100 länder.