Rehtori Tuula Teeri: Suomen on valittava viisaasti

Lukuvuoden avajaisissa Otaniemen kampuksella puhui myös pääministeri Juha Sipilä.

Aalto-yliopiston rehtori Tuula Teeri tarkasteli lukuvuoden avajaispuheessaan yliopistojen merkitystä osaamisen ja innovaatioiden lähteenä ja talouden vauhdittajana.

– Yliopisto elää ajassa. Koulutus ja tutkimus vaativat kuitenkin myös pitkän tähtäimen strategista näkemystä. Juuri nyt tehdään valintoja, jotka joko pitävät Suomen mukana kansainvälisessä kilpailussa tai istuttavat meidät katsojan rooliin takariville.  Tämän vuoksi juuri nyt on valittava viisaasti, Teeri painottaa Aalto-yliopiston Otaniemen kampuksella vietetyissä avajaisissa 1. syyskuuta.

Teeri muistuttaa vastuustamme katsoa tulevaisuuteen.

– Meillä on vastuu kouluttaa ne osaajat, jotka rakentavat Suomea vielä kymmenien vuosien päästä. Millaisia taitoja ja millaista osaamista he tarvitsevat paremman yhteiskunnan, tehokkaampien hoitojen, uuden muotoilun, elämää helpottavan teknologian tai uusien teollisten innovaatioiden luomiseen?

Aalto-yliopiston Otaniemen kampus on jo nyt kansainvälisesti merkittävä alueellinen osaamiskeskittymä.

– Jatkamme määrätietoisesti työtä kasvattaaksemme innovaatioekosysteemimme kansainvälistä vetovoimaa ja houkutellaksemme alueelle uusia investointeja.

– Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ovat olennainen osa Aalto-yliopistoa ja avoimuus on yksi arvoistamme. Suomen täytyy voida tarjota nuorille riittävästi mahdollisuuksia, jotta he haluavat jäädä Suomeen tai palata tänne rakentamaan tulevaisuuttamme. Luovuus ja rikkaus, joita eri kulttuurit, alat, ihmiset ja ideat synnyttävät, ovat tämän yliopiston ytimessä.

Rehtori Teeri toivotti puheessaan tervetulleiksi Otaniemen kampukselle Kauppakorkeakoulun kandidaattiopiskelijat, jotka tänä syksynä siirtyvät Töölöstä juuri peruskorjattuun kandidaattiopetuksen keskukseen Otaniemen ytimessä.

Pääministeri Sipilä: Yliopistoissa tehtävä työ avainasemassa Suomen menestymiseksi

Myös pääministeri Juha Sipilä korosti yliopistojen roolia Suomen menestyksen rakentamisessa. Hän nosti esiin erityisesti digitalisaation merkityksen.

– Pidemmällä aikavälillä meidän elintasomme määräytyy sen mukaan, kuinka arvokasta työtä tässä maassa tehdään ja kuinka tehokkaasti me toimimme. Näissä ponnisteluissa yliopistoilla ja eritoten Aalto-yliopistolla on tärkeä rooli. Yliopistoissa ja tutkimuslaitoksissa sekä yrityksissä tehtävä kehitystyö on avainasemassa Suomen menestymiseksi, pääministeri Sipilä sanoi puheessaan.

– Hallitusohjelmassa korostetaan digitalisaatiota. Digitalisaatio ja sen eri sovellutukset muodostavat suuren tutkimuskokonaisuuden Aalto-yliopistossa. Pidän ensiarvoisen tärkeänä, että Aalto-yliopistossa oleva tämän alan tietämys saadaan rajoituksetta yhteiskunnallisten päätöksentekijöiden käyttöön, kun hallituksen suunnitelmia digitalisaatiosta viedään eteenpäin, pääministeri jatkoi.

Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan hallituksen puheenjohtaja Niko Ferm kommentoi Suomen hallituksen kaavailemia leikkauksia.
– Hallituksen toimet ajavat yliopistot miettimään omaa ydintoimintaa ja tekemään tiukkoja ratkaisuja. Näiden toimien kautta saamme toivottavasti parannettua koulutusohjelmiemme tasoa ympäri Suomea. Aallossa on tehty tämän osalta valtavasti työtä ja juuri oikeaan suuntaan.

Rehtori Tuula Teeri nimitti Kauppakorkeakoulun rahoituksen professorin Matti Keloharjun Aalto-professoriksi tunnustuksena merkittävistä tieteellistä ansioista. Professori Keloharju piti tilaisuudessa Aalto-esitelmän laajojen tietoaineistojen hyödyntämisestä tutkimuksessa. Avajaisissa jaettiin myös tunnustuspalkintoja yliopiston henkilöstölle ja opiskelijoille.

Pääministeri Juha Sipilän puhe (vnk.fi)

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Anu Salmi-Savilampi
Aalto-yliopisto, puh. 050 464 4585

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.
Ilmakuvassa kosken kuivunut uoma, jonka ylittää silta.
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuivuus on uhka runsaiden vesivarojen Suomessakin

Viime vuosikymmenien kuivista kausista on Suomessa aiheutunut vakavia vaikutuksia etenkin maataloudelle ja vesihuollolle.