Nya medlemmar i juryn för Millenniumpriset för teknologi

Aalto-universitetet föreslår nya medlemmar for TAFs styrelse.

Teknikakademiens (TAF) styrelse utsåg på sitt möte 14.10.2014 två nya medlemmar i den internationella juryn för Millenniumpriset för teknologi. De nya medlemmarna är professor Sir Peter Knight från Imperial College i London och forskningsprofessor Merja Penttilä från VTT. Nya medlemmar föreslås av Aalto-universitetet, som är TAF:s strategiska partner i Millenniumpriset för teknologi.

Den internationella juryn spelar en nyckelroll i valet av prismottagare. Den bedömer de nominerade kandidaterna och föreslår vinnaren för Teknikakademiens styrelse som fattar det slutliga beslutet. Akademiker, professor Riitta Hari från Aalto-universitetet är medlem i juryn.

Millenniumpriset för teknologi tilldelas en toppforskare vars innovationer kan bidra till en hållbar lösning av mänsklighetens stora utmaningar. Två vinnare av Millenniumpriset har senare också tilldelats Nobelpriset: Shuji Nakamura som fick Millenniumpriset redan 2006 för att ha utvecklat led-ljuset fick Nobelpriset i fysik i år, medan stamcellsforskaren Shinya Yamanaka fick både Millenniumpriset för teknologi och Nobelpriset i medicin 2012.

Sir Peter Knight forskar i kvantoptik och kvantinformation. Han arbetar som äldre forskare vid Imperial Collages fysiklaboratorium och är också Senior Fellow vid Kavli Royal Society International Centre och vetenskapsrådgivare för statsförvaltningen i Storbritannien. Han har fått flera vetenskapliga utmärkelser, såsom Thomas Young- och Glazebrook-medaljerna, och han hör till de internationellt mest citerade forskarna inom sitt område. Knight gick i pension 2010 som prorektor för Imperial College med ansvar för forskningsstrategin.

Merja Penttilä forskar i möjligheterna att med hjälp av metoder från molekylärbiologin, systembiologin och den syntetiska biologin använda mikrober för tillverkning av kemikalier, material och bränslen av förnybara naturresurser. Penttilä arbetar som bioteknisk forskningsprofessor vid VTT. Hon har lett en av Finlands Akademis spetsforskningsenheter och även ett flertal nationella och internationella forskningsprojekt. Dessutom har hon varit vetenskaplig rådgivare för både stiftelser och organisationer. År 2012 fick hon Wihuris stiftelses internationella vetenskapspris för sina insatser inom bioekonomi.

”De nya medlemmarna tillför Millenniumprisjuryn internationell expertis på högsta nivå inom fysik och biovetenskap och även tekniska tillämpningar på dessa områden. För Aalto-universitet är det viktigt att vara med om att sålla fram och belöna innovationer av högsta klass”, konstaterar akademiker Risto Nieminen, dekan vid Aalto-universitetet och medlem av TAF:s styrelses arbetsutskott.

Kandidatnomineringen till det följande Millenniumpriset för teknologi börjar i mars 2015

Kandidater till Millenniumpriset för teknologi 2016 kan nomineras under perioden 16.3–31.7.2015. Kandidater kan nomineras av vetenskapsakademier, universitet, forskningsinstitut och industriorganisationer inom alla teknologisektorer i hela världen.

Juryn inleder sitt egentliga arbete genast efter att den arbetsgrupp som gör en preliminär bedömning av innovationsförslagen slutfört sitt arbete.

”Juryn sammanträder två gånger: för första gången i november 2015 för att analysera förslagen. På mötet i januari-februari 2016 fokuserar den på de främsta innovationerna och beslutar till sist om ett förslag till prismottagare. Tiden mellan mötena används till att studera innovationerna och innovatörernas bakgrund”, säger juryns ordförande, kansler Jarl-Thure Eriksson.

Den internationella juryn har åtta medlemmar och dess ordförande är alltid finländare. Minst två medlemmar byts ut vid varje prisomgång. Mandatperioden för jurymedlemmarna är högst fyra prisomgångar, dvs. högst åtta år.

Juryns medlemmar 2015–2016:

Kansler Jarl-Thure Eriksson, Finland, ordförande
Professor Jaakko Astola, Finland
Dr Craig R. Barrett, USA
Dr Hans-Joachim Freund, Tyskland
Akademiker Riitta Hari, Finland
Professor Sir Peter Knight, Storbritannien
Forskningsprofessor Merja Penttilä, Finland
Dr Ayao Tsuge, Japan

Millenniumpriset för teknologi beviljas för en teknologisk innovation som förbättrar människornas livskvalitet och hjälper oss att finna hållbara lösningar på mänsklighetens stora utmaningar. Innovationen ska ha lett till praktiska tillämpningar och den ska initiera ny spetsforskning. Priset inrättades 2004 och delas ut vartannat år. Prissumman är minst en miljon euro.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Photo from the K-floor of the Harald Herlin Learning Centre, students working at desks.
Campus, Forskning och konst, Studier Publicerat:

Renovering i Harald Herlin-lärcentrets K-våning

I Lärcentrets K-våning påbörjas den 5.2.2024 en renovering.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.