Morgondagens hållbara livsstilar visas i Otnäs

En av Helsinki Design Weeks huvudevenemang, Designs for a Cooler Planet, uppvisar Aalto-universitetets mångfacetterade lösningar, som nanocellulosacykeln, mikrobhörlurarna och Ioncell-kläder.
Nanocellulose bicycle Photo: Eeva Suorlahti
Cykelstommen är gjord av förnybar nanocellulosa. Design: Tiina Härkäsalmi, Tuomas Pärnänen & Kim-Niklas Antin Bild: Eeva Suorlahti

Klimatförändring diskuteras rent allmänt men hur kan vi faktiskt minska miljöbördan som skapas av oss människor och industrin? Vad är hållbara produkter, material och koncept?

Aalto-universitetet är värd för ett av Helsinki Design Weeks huvudevenemang på Otnäs campus i september. Designs for a Cooler Planet presenterar elva utställningar och mer än 40 mönster och presenterar tvärvetenskapliga forsknings- och samarbetsprojekt.

Designs för Cooler Planet-utställningar ordnas mellan 5 - 26 september och ett informellt kickoff-evenemang, PechaKucha Night, ordnas parallellt med Helsingfors Design Week onsdagen den 4 september kl.20.00 i Dipoli.

Dipolis huvudutställning kommer att innehålla prototyper av föremål av biomaterial - till exempel en nanocellulosacykel, kläder gjorda av giftfria Ioncellfibrer och världens första mikrobhörlurar. Utställningar i den nya Väre-byggnaden intill tunnelbanestationen visar hållbara textilier, förpackningar och stadsdesign. Harald Herlinlärcentret ställer ut experiment av biomaterial designade av Chemarts Summer School. Den 10 september öppnar Venedigbiennalen Traces from Anthropocene. Working with Soil -utställningen med keramik gjord av förorenat lermaterial öppnas i Beta Space Gallery i Otsvängen 1.

Helsinki Design Week -utställning i Otnäs för första gången

För första gången kommer Helsinki Design Week att utvidgas till Otnäs, som är ett av de största naven för kreativa talang- och tillväxtföretag i Östersjöregionen.

"Vi välkomnar alla att besöka utställningarna och lära känna Aalto-gemenskapen i Otnäs" säger Anna Valtonen, dekan för Högskolan för konst, design och arkitektur vid Aalto-universitetet

"Vi vill visa intressanta och tvärvetenskapliga utvecklingsprojekt och främja kreativt tänkande genom design och konst. Forskning skapar inte automatiskt visuella framställningar men tvärvetenskapligt samarbete producerar ofta konkreta prototyper och modeller - som vi nu tar med till våra utställningar som en del av Finlands viktigaste designhändelse", säger Valtonen.

Förutom utställningarna i Otnäs presenteras personer ur Aalto-gemenskapen i HDW-programmet brett.

"Närmare samarbete med Aalto-universitetet kommer att addera en helt ny evenemangsplats till vår festival och ökar antalet tvärvetenskapliga koncept och experiment inom områdena för stadsdesign, materialforskning och servicedesign" säger Kari Korkman, grundaren av Helsinki Design Week.

Helsinki Design Week på PechaKucha Dipoli onsdagen 4.9. kl.18.00-21.00, biljetter 5/10 e

Designs for a Cooler Planet -utställningarna är gratis och öppna för allmänheten mellan 5-26 september 2019, mån-fre kl.8-20 och på lördag under Otnäs konstnatt, som ordnas den 21 september 2019.

Delta i evenemang vid Otnäs campus

Designs for A Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet – Helsinki Design Week 2019

Aalto-universitetet är värd för ett av Helsinki Design Weeks huvudevenemang på Otnäs campus i september. Designs for a Cooler Planet presenterar elva utställningar och mer än 40 mönster och presenterar tvärvetenskapliga forsknings- och samarbetsprojekt.

Evenemang
Designs for a Cooler Planet Pecha Kucha

PechaKucha Night 2019 at Aalto University

Designs for a Cooler Planet opening with Helsinki Design Week.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Nya teknologie hedersdoktorer
Pris och utmärkelser, Pressmeddelanden Publicerat:

Fem nya teknologie hedersdoktorer 2024 vid Aalto

Hedersdoktorerna promoveras i ceremoniella promotion i juni.
Hymyilevä Raili Pönni seisoo neuvotteluhuoneessa, taustalla näkyy ikkunasta Dipolin piha-aluetta.
Utnämningar, Pressmeddelanden Publicerat:

Raili Pönni har utnämnts till utvecklingschef vid Aalto-universitetet

Raili Pönni har tidigare varit planeringschef och ställföreträdande utvecklingschef vid universitetet.
Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Two students standing next to a train studying a map.
Studier Publicerat:

Hoppa på Unite! tåget från Barcelona till Grenoble - ansök senast den 7 april

Följ med på resan mot hållbar mobilitet och interkulturalitet på Unite! tåget.