Tulevaisuuden kestäviä elämäntapoja esillä Otaniemessä

Yksi Helsinki Design Weekin päätapahtumista, Designs for a Cooler Planet, esittelee Aalto-yliopiston monialaisia tulevaisuuden ratkaisuja, kuten nanoselluloosapolkupyörän, mikrobikuulokkeet ja Ioncell-vaatteita.
Nanocellulose bicycle Photo: Eeva Suorlahti
Uusiutuvasta nanoselluloosamateriaalista tehty pyörän runko. Design: Tiina Härkäsalmi, Tuomas Pärnänen & Kim-Niklas Antin Kuva: Eeva Suorlahti

Ilmastonmuutos puhuttaa, mutta miten voimme käytännössä vähentää ihmisten ja teollisuuden aiheuttamaa kuormitusta maapallolle ja ilmakehään? Millaisia ovat kestävät tuotteet, materiaalit ja konseptit?

Aalto-yliopisto järjestää syyskuussa Otaniemen kampuksella yhden Helsinki Design Weekin päätapahtumista. Yksitoista näyttelyä ja yhteensä yli 40 kestävämpiin elämäntapoihin liittyviä projektia kattava Designs for a Cooler Planet -kokonaisuus esittelee monialaisia tutkimushankkeita ja projekteja, joita muotoilijat ja taiteilijat ovat suunnitelleet yhdessä tutkijoiden ja yritysten kanssa.

Designs for a Cooler Planet on nähtävissä 5.–26. syyskuuta ja se käynnistyy keskiviikkona 4. syyskuuta Otaniemessä yhdessä Helsinki Design Weekin kanssa järjestettävällä PechaKuchalla.

Dipolin päänäyttelyssä nähdään biomateriaaleista valmistettujen esineiden prototyyppejä, kuten nanoselluloosapolkupyörä, Ioncell-kuidusta tehtyjä vaatteita sekä maailman ensimmäiset mikrobien avulla tehdyt kuulokkeet. Metroaseman yhteydessä sijaitsevan uuden Väre-rakennuksen näyttelyissä voi tutustua kestävämpiin tekstiileihin, pakkauksiin sekä kaupunkisuunnitteluun. Harald Herlin -oppimiskeskuksessa esillä ovat Chemarts-kesäkoulun biomateriaalikokeilut ja Kandidaattikeskuksen Beta Space -galleriassa saastuneesta saviaineksesta Venetsian Biennaleen tehty keramiikkanäyttely TracesfromAnthropocene. WorkingwithSoil

HDW-näyttely ensimmäistä kertaa Otaniemessä

Helsinki Design Week laajenee ensimmäistä kertaa Otaniemeen, joka on Itämeren alueen suurimpia luovien osaajien ja kasvuyritysten keskittymiä.

‘Toivotamme kaikki tervetulleiksi tutustumaan näyttelyihin ja Otaniemen alueen palveluihin ja toimijoihin’, sanoo Aalto-yliopiston taiteesta ja luovista käytännöistä vastaava vararehtori Anna Valtonen.

‘Haluamme tehdä näkyväksi kiinnostavia ja monialaisia kehitysprojekteja sekä edistää luovaa ajattelua muotoilun ja taiteen keinoin. Tutkimuksista ei tule automaattisesti visuaalisesti ymmärrettävää sisältöä, mutta monialaisesta yhteistyöstä usein syntyy konkreettisia prototyyppejä ja malleja, joita nyt tuomme näyttelyissämme esiin osana Suomen merkittävintä muotoilutapahtumaa’, kertoo Valtonen.

Otaniemen näyttelyiden lisäksi aaltolaiset ovat näkyvästi mukana muussa HDW:n ohjelmistossa.

‘Entistä tiiviimpi yhteistyö Aalto-yliopiston kanssa lisää ohjelmistoomme paitsi täysin uuden tapahtuma-alueen myös poikkitieteellisyyttä, kiinnostavia konsepteja ja kokeiluja liittyen esimerkiksi kaupunkisuunnitteluun, materiaalitutkimukseen ja palvelumuotoiluun', sanoo Kari Korkman, Helsinki Design Weekin perustaja.

Helsinki Design Week PechaKucha Dipolissa ke 4.9. klo 18–21, liput 5 / 10 e

Designs for a Cooler Planet -näyttelyt ovat ilmaisia ja auki yleisölle 5.–26.9, Dipolin päänäyttely 5.9-4.10.2019 myös Otaniemen Taiteiden yössä lauantaina 21.9. Tarkista rakennuksen aukioloajat näyttelykohtaisesti.

Lisätiedot:

Vararehtori Anna Valtonen, Taide ja luovat käytännöt, 050 592 2317, [email protected]

Erityisasiantuntija Tiina Toivola, 050 326 0300, [email protected]

Osallistu Otaniemen tapahtumiin

Designs for a Cooler Planet

Designs for a Cooler Planet -näyttelykokonaisuus

Yksitoista Helsinki Design Week -näyttelyä ilmastoystävällisistä valinnoista ja tulevaisuuden konsepteista syyskuun ajan Otaniemessä.

Designs for a Cooler Planet Pecha Kucha

PechaKucha-ilta Aalto-yliopistolla

Designs for a Cooler Planet -näyttely käynnistyy Helsinki Design Weekin kanssa tehdyllä PechaKuchalla.

Shankar Deka on sähkötekniikan ja automaation laitoksen apulaisprofessori.

Robotiikka tarvitsee turvallisia käyttäytymismalleja

kuva puhelimesta ihmisen kädessä
Mediatiedotteet Julkaistu:

Kuinka helpottaa tekstin näpyttelyä puhelimella? Tutkijat loivat ensi kertaa ihmisen tekstinsyöttöä simuloivan tekoälymallin

Malli auttaa ymmärtämään, mitkä tekijät sujuvoittavat ja mitkä puolestaan vaikeuttavat puhelimen näpyttelyä erilaisilla käyttäjäryhmillä.
Tundramaisema, jossa maassa yläosastaan avoimia tutkimuskammioita.

People registration to SSD
Mediatiedotteet Julkaistu:

Vuoden suurimman kestävyystapahtuman ohjelma julkaistu - mukana muun muassa taloustieteilijä Kate Raworth ja presidentti Tarja Halonen

Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Sustainability Science Days -tapahtuma yhdistyy tänä vuonna maailman suurimman kestävyys- ja innovaatiokonferenssin kanssa. Tapahtumassa 2000 asiantuntijaa kokoontuu ratkaisemaan kestävyyshaasteita.