Framtida experter tänker på sina karriärer i form av teman, inte arbetsgivare

Framtidens arbeten diskuterades på evenemanget Appetite for Excellence.
Kuvassa puhuu johtaja Sari Baldauf, joka oli Appetite for Excellence -tilaisuuden pääpuhuja.

Den fjärde industriella revolutionen förändrar även vårt arbetsliv i rasande takt. Framtida experter måste ha många olika färdigheter som inte ännu definierats, å andra sidan kan deras förväntningar på företag vara väldigt annorlunda än tidigare generationers.

Aalto-universitetet var värd för Appetite for Excellence. Evenemanget öppnades av provost Kristiina Mäkelä som sa att studerande under de senaste åren har börjat tänka mer på vilka teman de vill jobba med i framtiden. Unga människors karriärplanering definieras inte längre av att de sätter upp mål att bli anställd av ett visst företag eller organisation, utan istället av det önskade innehållet i jobbet.

Sari Baldauf, styrelseledamot vid universitetet och keynote-föreläsare på evenemanget, höll med. Baldaufs erfarenhet är att unga människor i allt högre grad tänker igenom syftet med ett företags verksamhet, och deras vision. Ett förtydligande av visionens syfte kommer inte bara att attrahera talang men också göra så att företaget växer, eftersom det skapar energi och därmed påskyndar tillväxten.

I tider av förändring är det ännu viktigare med god samarbetsförmåga och expertkunskaper.
”Det borde investeras i forskning eftersom det möjliggör innovation och utbildning i världsklass. Vi behöver nya plattformar och ekosystem för att stöda samarbeten”, betonar Baldauf.

Från forskning till produktutveckling på nolltid

Att utveckla forskningskunskap till nya innovationer, och den efterföljande kommersialiseringen, är ofta en lång process. Ett sätt att snabbt omforma den senaste kunskapen till något användbart är industridoktorandprogrammet. Saabs forskningsledare Petteri Alinikula och Olli Varis, professor i förvaltning av vattenresurser och innehavare av Matti Pursula-professuren vid Aalto-universitetet, diskuterade doktorandutbildning och Aaltos industridoktorandprogram.

”Programmet kombinerar fördelarna med att arbeta både på universitetet och företaget, och skapar förutsättningar att fokusera till 100% på forskningen och samtidigt ha ett nära samarbete med företaget. Denna verksamhetsmodell garanterar att kunskapen överförs från forskningen till produktutvecklingen, och forskarna kan å sin sida se vilka utmaningar som finns med dagens produkter”, säger Ainikula.

Enligt Alinikula är liknande arbetssätt mycket vanliga i Sverige.

”På svenska företag kan erfarna experter fara till universitetet för att fördjupa sina färdigheter, dela med sig av sin kunskap och utöka sitt nätverk.”

Framtida experter vill utveckla sina färdigheter kontinuerligt, delta i företagets utveckling och förväntar sig transparens i arbetslaget samt en öppen arbetskultur. På evenemanget diskuterade Outi Sivonen, Finnairs Head of People and Leadership Development och Hertta Vuorenmaa, forskningschef på institutionen för ledarskapsstudier vid Aalto-universitetet, möjligheterna med och erfarenheterna av samarbete mellan företag och universitet. Enligt Sivonen kommer studerande till Finnair för att utveckla sitt eget tänkande och samtidigt ta reda på vilka digitala utbildningsverktyg som förtaget kan introducera dem till.

”Vi på Finnair fick nya perspektiv, verktyg och processer, och vi insåg också att de anställda vill skapa mer innehåll.”

Gregory O’Shea som representerar Aalto-universitetets entreprenörskapsplattform, diskuterade effektivitet och inkludering med Tuomas Syrjänen, grundare av Futurice. Enligt Syrjänen är transparens och öppenhet arbetskulturens hörnstenar.

”Våra anställda har tillgång till all information som behövs för att ta beslut, inklusive företagets finansiella information. Vår affärsmodell bygger på tillit.”

Frågor:
Mirella Lähteenmäki
Chef för företagsrelationer, Aalto-universitetet

Sinikka Heikkala
Chef för donationsengagemang, Aalto-universitetet

www.aalto.fi/collaboration

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Emma Nordback vasemmalla ja Niina Nurmi oikealla. Kuva: Oona Hilli, Aalto-yliopistoU
Pressmeddelanden Publicerat:

Ny studie: Individer i välmående team kan vara nära utbrändhet medan dysfunktionella team kan bestå av välmående individer

Det är mer sannolikt att både teamet och individerna mår bra om man reflekterar och delar med sig av sina problem inom teamet, och om det finns goda relationer mellan alla medlemmar. Långt ifrån alla team lyckas hitta rätt balans visar ny forskning.
Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Three students eating a snack and discussing over a computer on a rooftop terrace.
Studier Publicerat:

Lär dig språk och interkulturell kompetens online med Unite! Ansök nu till kurser våren 2024

Unite! kurser är öppna for alla studenter vid Aalto-universitetet.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.