För många är spel tilltalande på grund av möjligheten att bli en del av storyn och bidra till ett gemensamt mål i spelet. De här sakerna bidrar till att göra spelande till en meningsfull upplevelse. Många gillar utmaningen som spel innebär. Mekler säger att ju äldre hon blir, desto mer föredrar hon rejält utmanande spel.
Datorspels beroendeframkallande sida har studerats och diskuterats mycket, men Mekler har också studerat deras positiva effekter för människor i svåra situationer, såsom arbetslöshet, problem med mental hälsa eller sjukdomar, eller att ha förlorat en närstående. Mekler och hennes kollega Jo Iacovides, lektor vid University of York, publicerade nyligen en undersökning, i vilken de bad personer att berätta om svåra perioder i livet och deras spelvanor under den tiden. Baserat på resultaten hjälpte datorspel många att handskas med den svåra händelsen.
“Att spela tillsammans eller att bara tala om spelen med andra gav dem ett enkelt sätt att knyta band till andra människor. Att spelen sätter upp mål är också till hjälp. Även om målet i sig inte var viktigt så visste de som kände att de inte hade någon riktning i livet att de ändå kunde försöka bli bättre i något spel, så de återvände ständigt till det.
Vissa deltagare rapporterade att datorspel hjälpte dem att bygga upp självförtroendet och ta itu med problem från verkliga livet igen. Det viktigaste var ändå att spelen tillät dem som gick igenom svåra upplevelser att ta en paus från negativa tankar och känslor. “Det handlade inte så mycket om att fly den verkliga världen, utan att ta en paus från oron och sorgen”, säger Mekler.
Enligt Mekler upplevde vissa deltagare spelandet som nästan terapeutiskt. För att spel ska kunna hjälpa hanterandet av svåra situationer så påvisade resultaten att spelen inte borde vara för hektiska eller överväldigande, men nog tillräckligt utmanande. Av samma anledning kan det vara mer nyttigt att spela datorspel än att titta på TV-serier, till exempel. "Rätt många talade om spelet Stardew Valley, där man bygger sin egen bondgård.”
“Jag tror den utmanande frågan är hur vi kan designa spel som inte håller kvar människor i en spiral, som signalerar för spelaren att det är dags att ge sig ut i den verkliga världen efter att hen börjar känna sig bättre.”
Konst, närhet till havet och spelkultur intresserar i Helsingfors
Vid Aalto tänker Mekler fortsätta sitt arbete inom forskning om spel och användarupplevelse. Hon är speciellt intresserad av hur människor upplever artificiell intelligens i formen av till exempel spelfigurer: ofta fäster sig människor vid sådana här gestalter. Att fortsätta forska om spelifiering och motivation intresserar henne också, isåfall ur synvinkeln hur man kan utveckla växelverkan som känns meningsfull.
Mekler förväntar sig också att hitta nya samarbetsmöjligheter vid Aalto. “Här finns mycket riktigt bra forskare och studeranden och även utbildningsprogram som alla är inriktade på växelverkan mellan människor och datorer. Det förändrar allt för mig.
För Mekler, som just har flyttat till Helsingfors, ter sig staden som en fängslande stad att bo i. Hon har varit intresserad av både klassisk och modern konst sedan hon var tonåring och tycker om att gå på museum. “I Helsingfors finns en mycket spännande konst- och museumkultur.”
Eftersom hon kommer från ett land utan kuster tycker hon att närheten till Östersjön är exotisk. I Helsingfors intresserar också spelindustrin och den levande spelkulturen. “Jag behöver bara gå ut genom dörren så händer det en massa. I Schweiz finns det en växande men mycket mindre spelkultur, och när man kommer därifrån känns det nästan galet hur mycket intressant som händer här”, säger Mekler med syftning till alla spelrelaterade evenemang som ordnas i Helsingfors.