ABB Finland donerar 400 000 euro till Aalto-universitetet

ABB:s teknologidirektör Bazmi Husain offentliggjorde donationen i samband med sitt besök.

ABB Finland donerar 400 000 euro till det tekniska utbildningsområdet. Donationen offentliggjordes under ABB:s teknologidirektör Bazmi Huseins besök på Aalto-universitetet den 16.2.2016.

Husain bekantade sig med verksamheten på Aalto-universitetet och träffade universitetets högsta ledning och professorer. Även de nya undervisningsmetoderna på Design Factory och verksamheten i Aalto Entrepreneurship Society, som drivs av studerande, presenterades för honom.

– Samarbetet mellan ABB och universiteten har historiskt sett varit tätt. Även i framtiden kommer universiteten att inta en stark roll i vår teknologiska utveckling, konstaterar Husain.

– Jag ser med intresse fram emot vårt samarbete. Det kan bara bli goda resultat av flervetenskaplighet, fortsätter han.

– ABB Finland och högskolorna som har grundat Aalto-universitetet har samarbetat intensivt redan i decennier. Jag tackar varmt vår partner för denna viktiga donation, säger rektor Tuula Teeri.

ABB Finland donerade sammanlagt en miljon euro till finländska universitet. Utöver Aalto-universitetet fick de tekniska universiteteten i Villmanstrand och Tammerfors samt Vasa universitetet motta donationer.

• Publicerat:
  • Uppdaterad:

Läs fler nyheter

Unite! student holding a sign that says Get inspired, grow together, Let's Unite!
Samarbete Publicerat:

Fyra studentprojekt får finansiering genom Unite! Seed Fund

Seed Fund aktiverar studenter från de nio Unite! universiteten att gemensamt bedriva nya aktiviteter.
Laptop typing
Samarbete, Studier Publicerat:

Kurs om öppna utbildningsresurser för lärare och studenter

Förstå hur man använder material med öppna licenser på ett sätt som är förenligt med upphovsrätten.
Ryhmä ihmisiä työskentelee hackathonissa
Samarbete Publicerat:

Hackatonet Solve the SDGs ordnas igen – nu i Finland och Indien

Hållbarhetshackathon Solve the SDGs, som ordnas av Aalto Ventures Program och Junction, ordnas i år 22–24.3 samtidigt i Finland och Indien.
Kuvassa opiskelijoita kauppakorkeakoulun lukusalissa, Aalto-yliopisto/ Aino Huovio
Samarbete, Pressmeddelanden, Studier, Universitetet Publicerat: